A A-frame Sörmland skrev:
Hej, flytta gärna det här till en egen tråd, nu har ni liksom kapat det som ska vara en uppdatering från min sida.
Hälsningar
Jenny
Låter rimligt. Om någon har fler frågor till mig så skicka gärna ett meddelande bara.

• Gilla
THS 2020
  • Laddar…
Hej! Det rullar på, vi håller på med isolering och så! Vi jobbar heltid båda två så kan bara vara på bygget helger, sakta men säkert! Tack som frågar.
Plåtslagaren har varit på plats och fixat!

• Nyinstallerad mörk plåt på husfasad med fönster och snörester i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Men wow! Va fint det blev!

T Tornhuset skrev:
4 är dubbla, så 13 stycken. Det var mitt i virkesbristen, och de enda som kunde leverera var Derome, som har egen skog, egna sågverk osv. Men de är ganska stora, samt 245 breda. Och så är det hela ramarna, inklusive golvbjälklag.
Jag har oxå börjar rita på ett aframe, jag funderar på hur du har gjort med isoleringen, sprutat in, eller skivor? Isolerat hela 245mm ? Någon luftspalt innan råsponen? Valet kanske beror på om man väljer diffusions öppen lösning eller ångrat med plast?

Q Qvarnen69 skrev:
Jag har oxå börjar rita på ett aframe, jag funderar på hur du har gjort med isoleringen, sprutat in, eller skivor? Isolerat hela 245mm ? Någon luftspalt innan råsponen? Valet kanske beror på om man väljer diffusions öppen lösning eller ångrat med plast?
Jag gjorde 25 mm luftspalt med hjälp av board, sedan 220 mm stenull. Valde ångbroms då jag inte gillar helt täta lösningar. Tror jag har några bilder på det på husets Instagram @aframe_blekinge .

• Gilla
Qvarnen69
  • Laddar…
Hej, flytta gärna det här till en egen tråd, nu har ni liksom kapat det som ska vara en uppdatering från min sida.
Hälsningar
Jenny
Uppdaterar med lite bilder från insidan, elen är inkopplad, fiber samt luft/vatten värmepumpen rullar, vattenburen golvvärme. Lokal rörmokarfirma som var riktigt lyhörda och mötte oss i att vi ville göra så mycket vi får och kan själva, delvis för att hålla ner kostnader men också för att vi faktiskt vill lära oss. Vi sågar och hyvlar egna golvplankor av träden vi tog ner så planken är bara utkastade nu för att torka, beslag etc är återbruk, kaklet i köket hittade jag på blocket. Gasspis också blocket-fynd. Vi klipper och klistrar helt enkelt. Hoppas ni gillar!

• Person monterar vita kakelplattor på turkos vägg vid fönster, inom renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Kök under renovering med snedtak, stora takfönster, vitkaklad vägg och ljusa köksskåp. Trägolv av egna plankor syns på golvet.
    Skapa konto
  • Vitt kakel på en köksbänk, återbrukat och funnet på nätet enligt en byggprojekttråd.
    Skapa konto
  • Trädörr med metallhandtag i ett kök, återbrukade material.
    Skapa konto
  • Rum med rutigt golv i pastellfärger och ett stort fönster mot skog. Värmesystem installerat, återbrukade material i renoveringsprocessen.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt inomhus med träväggar och löst lagda golvplankor för torkning, oslipade material som del av ett självbyggnadsprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
mawno och 9 till
  • Laddar…
Jag är lite nyfiken på kaklingen i köket. Förstår jag det rätt att det är OSB, tätskiktsduk och kakel? Är duken där för att ta upp träets rörelser, eller bara som tätskikt? Har ni fått denna lösning rekommenderat till er?

T Tornhuset skrev:
Jag är lite nyfiken på kaklingen i köket. Förstår jag det rätt att det är OSB, tätskiktsduk och kakel? Är duken där för att ta upp träets rörelser, eller bara som tätskikt? Har ni fått denna lösning rekommenderat till er?
Hej! Det är inte duk utan bara sån ”primer” eller vad det kallas, som man rollar på, under fönstret/fönsterbläcket och bakom kranen. Det gör nog varken till eller från (det blev över från tvättstugan) vi jobbar med både hängslen och livrem vid ytor som kommer utsättas för vatten kan man säga ;)

Tack för svar! Det kommer säkert att bli tätt tillräckligt! Jag tänkte mest på träets rörelser. Jag skulle också behöva kakla direkt på OSB (eller med något väldigt tunt mellan), men alla jag pratat med har avrått mig, med tanke på att träets rörelser skulle få kakelfixet att släppa. Men skulle ni ha fått lugnande besked någonstans ifrån hade det känts bra, då skulle jag köra på!

T Tornhuset skrev:
Tack för svar! Det kommer säkert att bli tätt tillräckligt! Jag tänkte mest på träets rörelser. Jag skulle också behöva kakla direkt på OSB (eller med något väldigt tunt mellan), men alla jag pratat med har avrått mig, med tanke på att träets rörelser skulle få kakelfixet att släppa. Men skulle ni ha fått lugnande besked någonstans ifrån hade det känts bra, då skulle jag köra på!
Ja det är ju en risk vi tar så vågar inte rekommendera det, men jag kan hålla dig uppdaterad hur det beter sig, jag lär ju märka om kaklet trillar ner 😂

Ja det är ju en risk vi tar så vågar inte rekommendera det, men jag kan hålla dig uppdaterad hur det beter sig, jag lär ju märka om kaklet trillar ner 😂
Nej vet du det är jag som är snurrig, det är gips bakom kaklet kom jag på, den ”primer” på gips och sedan kakel.

Som sagt det rekommenderas ju att man inte skall kakla på trämaterial. Men i praktikern fungerar det ofta.

Jag håller på med köksrenovering i fritidshuset. Där satt mosaik direkt på boardplattor (masonitliknande material, fast 8mm tjocka). Huset är från -74, köket renoverat tidigare ca 2010, tror att mosaiken kom dit då. Den hade inga sprickor eller liknande som man borde se om det var rörelser i materialet under. Fast nu blir det gips istället.

Vi har ett annat släktägt fjällnära fritidshus där köket är från 1955, där är kaklat direkt på masonit. Det har fungerat. I samma hus var badrummet kaklat på masonit, med råspont under, utan tätskikt på väggarna. När vi rev det så var det stora rötskador vid badkarsblandaren och runt badkarskanten där vatten samlats och kunnat sugas in bakom kaklet. Där var råsponten i princip förintad, men väggen höll ihop en halv kakelplatta ovanför. Så det fannas inga synliga tecken på vattenskadan innan vi rev. Det var ett antal kvadratmeter kakel direkt på masonit. Såg inte så roligt ut, men inga tecken på sprickor som kan relateras till rörelser i underlaget.

• Gilla
A-frame Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.