Hustillverkare
Sara77: Är det någon som har byggt ett entitan från FH ? Är intresserad av era erfarenheter. Har tänkt att köpa stommen och göra resten själva, har händiga vänner....
norrlandshus_sthlm: finns en bra grej med älvsbyhus .....priset inte lågt kanske men älvsbyhus skriver iaf ut vad det kostar :) HALLÅ ELLER alla hustillverkare är det hemligt vad det kostar?????
Bo_Kraft: Skulle uppskatta erfarenheter och eller information ang Vimmerby Hus då vi funderar på att köpa av dem.
Viktoria: Jag har mejlat dem och fick ett minst sagt luddigt svar. Priset på deras hus ligger mellan 12.000-17.000:- per kvm för nyckelfärdigt. Huset är på 191 kvm och kan alltså kosta mellan 2,3 och 3,2 milj. Det vore så mycket bättre om dessa säljare kunde komma med ett cirkapris på en gång, då slipper de ju dessutom onödigt jobb med folk som sedan inte har råd.
Ms_IT-Nisse: En gummiremsa med små förhöjningar i sidorna är det som kallas syllisolering, så det stämmer nog bra. En annan anledning till att man inte skall använda tryckimpregnerat är att man inte skall blanda vanligt trä med detta, då kan det uppstå luktproblem. Jag tittade på Äntligen hemma i tisdags då Martin bytte ytterdörr, och även om jag tittade noga så såg jag inte att han använde
Stoffe_byggare: Hej, Vi har fått ritning på ett hus från Sävsjö trähus. Skissen har vi gjort själva, ST har sedan finjusterat den. Har någon en uppfattning om pris, har hört att de skall vara ganska dyra. Andra erfarenheter, standard? Säljare? ??? You name it! Tacksam för svar! mvh
Findus: Metoden verkar vara liknande det som dom på den här sidan kallar för "stolphus": http://www.swed-logs.se/index2.htm
ille: Hej, Jag är också intresserad av tips och ideer, ska också bygga ett höner i sommar/höst. Låter mycket intressant att inreda med fullhöjd. Svärmor och svärfar har ett äldre 1 1/2-planshus med fullhöjd i allrummet på övervåningen, cirka halva övervåningen. Tycker det är snyggt. /Christian
Krister_L: VI har just köpt och flyttat in i en villa Nygård med köksö (och än så länge oinredd övervåning men allt byggmaterial är köpt och står på vindsgolvet). Visst finns det två springor i tapeten ovanför varje dörr, men vi tänker överhuvudtaget inte på det och ingen som har varit in i vårt hus har reagerat på det. Som sagt, man kan tapetsera över dom också. Alla vitvaror
Family4: Någon härinne som köpt hus via myresjöhus o Riksbyggen? Skulle vilja vete för-och nackdelar. ;D
6543: Är intresserad av villa ängsgården! Har någon byggt huset? Positiva eller negativa erfarenheter? Priser? tacksam för mycket svar!
fia_mstd: Jag glömde det jag faktiskt tror är viktigast: Gå på maggropsskänslan! :D
Doc: Jag håller på att bygga i göteborg och är väldigt nöjd med huset. De har gjort ett strålande jobb och hjälpt till i alla situationer. Kan bara prata positivt om dem.
birgi: RoJ? Var i landet bor dina vänner? kan de tänka sig att visa huset om man skulle ha vägarna förbi framöver (semestertider exvis)?
Silke: Är det någon som har erfarenheter av att bygga med någon av dessa i Örebro? Vi funderar på att bygga ett hus i Ekeby-Almby. Vi har varit i kontakt med en husförsäljare som mest pratade om hur dåliga alla andra var och dessutom pratade om sina tidigare dåliga kunder. *skrattar* Inte så förtroendeingivande. Så jag skulle verkligen uppskatta ifall jag fick några referenser. Skicka
Bob_the_builder: [citat] Modulerna har ju redan ett golv - bottenbjälklaget. Bottenbjälklaget är ju en bärande konstruktion som är avsett att vila på grundens ytterkanter i en torpargrund eller ovanpå en källare (murar/balkar). Det blir liksom tårta på tårta att ställa modulerna på en betongplatta, som också är ett bärande golv. På betongplatta ställer man väggelement och nyttjar plattan som
FredrikB: Elisabeth, sätt dig ned med Trivselhus arkitekt och rita ett hus, fungerar det med TH väljer ni TH annars tar ni bara ritningen till någon annan. Precis så gjorde vi och det var inte överlagt, TH misskötte sig
fia_mstd: utan inredd övervåning. Hittar inte övervåningsinredning i prislistan, men gissar att det kostar 315´ eller 337´ att inreda den, för det kostar de andra! :)
Blomman: Någon som byggt Rödhaken 1-plan, något att berätta om det, priser m.m.
Lycke: Vi har också haft just Husknuten i Gbg och där är Borohus jättebra, tycker vi. Tror du kommer att bli nöjd med ditt Södermanland!
nikberg: Hejsan! Undrar om det är nån som har mer info, än det som finns på deras hemsida, om "Anebyhus", speciellt deras sluttningshus "Fågelvägen"? Vore kul med info från folk som byggt med dem! Tack på förhand/ Niklas
skurten: vi är ute i ett ganska tidigt skede och ska inte börja bygga förräns nästa år i maj hoppas vi. men vi vill vara ute i tid och kolla företagen och vad det finns för hus. så vi har inte skrivit på nåt eller fixat hantverkare. vi ska dock måla, lägga golv och dra elen själva. bra att få så många bra tips på vad man ska tänka på. vi ska bygga i norrtälje. vart har ni byggt och