1 170 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Eksjöhus-Syll ?
Jag hoppas att det är FÅ tillverkare som bygger MED impregnerad syll. Impregnerat virke ska man inte bygga in. Det kan ge rejäla luktproblem. Jag vet att det förekommer impregnerade syllar av försiktighetsskäl, men bygger man "rätt" ska det inte behövas. Att sylltätningen bara är ren plastfilm låter lite mysko. Den kommer inte täta. Jag har använt Parocs S-list, en plastremsa med en "gummislang" limmad längs vardera sidan. Det var inte en sådan?
Vi bygger ett Eksjöhus. Under syllen har vi en blåaktig plast, och på bägge sidor om syllen ligger någon typ av svart gummilist. Låter det OK?
Hade aldrig sett en syll förut, men minns att jag tänkte "är det bara den där plasten som ska hålla fukten från huset". Lika märkligt känns det att en illgrön påmålad kladdmassa ska klara vattnet i duschhörnan...
Hade aldrig sett en syll förut, men minns att jag tänkte "är det bara den där plasten som ska hålla fukten från huset". Lika märkligt känns det att en illgrön påmålad kladdmassa ska klara vattnet i duschhörnan...
En gummiremsa med små förhöjningar i sidorna är det som kallas syllisolering, så det stämmer nog bra. En annan anledning till att man inte skall använda tryckimpregnerat är att man inte skall blanda vanligt trä med detta, då kan det uppstå luktproblem.
Jag tittade på Äntligen hemma i tisdags då Martin bytte ytterdörr, och även om jag tittade noga så såg jag inte att han använde syllisolering... ??? Slarvigt isåfall.... >
Jag tittade på Äntligen hemma i tisdags då Martin bytte ytterdörr, och även om jag tittade noga så såg jag inte att han använde syllisolering... ??? Slarvigt isåfall.... >
Klicka här för att svara