Käre Olle...

Återkommer fort Läsa på??
Hmm jag vill inte besserwissa.....Men du får inte ge mig smash läge:-)

Såg deras definition av totalentreprenad....jo man tackar....

Men för att fortsätta. Det totalentreprenad står för i branschen är att du som kund/beställare eller beställarombud endast köper en entreprenör. Men här kommer det goda... Den entreprenören står för handlingarna och köper in eventuella underentreprenörer. För att vidare utveckla detta. Du har en ide om att bygga ett hus för att du har en tomt. Du vill att detta skall utföras som totalentreprenad för att det känns lättast. Projekteringen sköts av totalentreprenören i 9 fall av 10 är detta byggaren. Han tar fram bygghandlingar med hjälp av arkitekt, konstruktör, el och VVS konsult. Byggaren är ytterst ansvarig för innehållet i dessa de skall följa dina funktions krav på byggnaden. Arkitekter och dylika lyder i detta fall under ABK 96 och du som privat kund under konsumentköp lagen och avtalslagen. Anlitar du byggaren som juridiskperson inträder i 99 fall av 100 då ABT 96 under totalentreprenad eller AB92 för utförandeentreprenad. Dessa är iofs dispositiva men är branschstandard.

Nu snackas det massa gojja här!
Köper man som privatperson ett hus i en entreprenad jobbar man efter ABS 95 och ingenting annat! Samma avtal gäller oavsett om det är "totalentreprenad", "generalentreprenad" eller vad du önskar kalla det hela.
När det gäller funktionsansvar så har alla husföretag som levererar en materialsats ett funktionsansvar (regleras hårt i konsumentköplagen) vilket inte gör någon skillnad om du handlar på "total" eller inte.
Jag anser att det snackas en massa om entreprends former hit och dit utan att någong egentligen inte vet vad det handlar om. Ett avtal med en mindre seriös totalentreprenör är mycket jävligare än en delad entreprenad med seriösa entreprenörer.
Mitt råd är enkelt: Undersök vem som skall bygga, ta in referenser, kolla försäkringar, kolla företagets rateing. Lägg din energi på detta istället för att gräva ner dig i träsket av avtalsjuridik. Avtalen tar man till när det gått åt helvete! Se till att det inte går åt helvete först!
/Experten

Ja, det var många olika åsikter.....
Men helt klart är att om man väljer en "riktig" totalentreprenad (ett enda avtal) med en seriös entreprenör så slipper man en massa eget arbete med samordning m.m.
Entreprenören har då b.l.a. ett funktionsanvar för hela huset, d.v.s. att allt fungerar tillsammans. Bara funktionsansvar för exempelvis trähusmaterialet räcker inte. Det skall omfatta allt arbete på byggnadsplatsen såsom installationer m.m.
Samma sak med garantierna m.m.

Sedan är det så som Experten skriver att oavsett hur upphandlingen sker så kan det gå snett. Man bör därför för att undvika detta ta referenser och undersöka soliditeten på entreprenörena. Samt begära ekonomiska garantier och se till att färdigställande och byggfelsförsäkring finns.
Det var mycket det....

Skojare finns i alla branscher så också inom bygg... Tror inte det kommer minska heller.

Referenser är kanon, en första garanti för att det skall skötas snyggt. Men även de med goda refrenser kan skita i skåpet. Risken är mindre iaf...
Personligen skulle jag nog göra jobbet i egen regi om det skulle bli hus spikande av. Lego varianten tilltalar mig inte men är iofs prisvärd. Men det som jag e konfunderad över är att så många husföretag använder sig av torpargrund denna avart på 2000 talet......

Kan någon förklara det för mig??? En platta på mark är ju bättre på allt egentligen...

Enkelt min käre Zankan:-)
De vet inte bättre....sämt åsido......det beror, tror jag, på att de som kör med torpargrund är de som levererar sk. modulhus. Mycket förenklat kan man säga att det är "lådor" som placeras på en torpargrund och förses med tak och vipps var det färdigt. För att dessa "lådor" skall gå att transportera måste det finnas ett "golv"=träbjälklag. Lite svårt att stycka upp en betongplatta för att sedan leverera det hela:-)
Nu ska gudarna veta att det träts bland experter (:-)) om de olika grundläggningssätten. Så min käre Zankan, livet är inte så enkelt att det bara finns ett rätt och allt annat är fel, inte bara svart eller vitt utan en MYCKET stor gråskala.
Det samma gäller entreprenadsform. Det är inte så enkelt att du i en totalentreprenad har en enkel resa. Det finns mängder av husföretag som erbjuder delad entreprenad där du som beställare inte behöver bry dig om samordningsansvar mm mm. Det går ju liksom att överlåta samordning även i en delad entreprenad och du får precis samma "funktionsansvar" i en delad entreprenad där du har ett seriöst husföretag i ryggen.
/Experten

Det är varken rätt eller fel men torpargrundens funktion är försvunnen när man inte värmer upp den främst då genom murstocken. Sen visst de funkar ju om man dränerar de ordenligt isolerar mot jordkyla osv.

Platta på mark kräver mer arbete med isolering och gjutning osv. De har sina fördelar båda två.

Vad gäller enkla resan i totalentreprenaden så är det snarare tvärtom enligt mina erfarenheter. Det är svårt att få betalt för ÄTA men lätt att bli av med pengar på avgående arbeten...

Samordningsansvaret skall man våga sälja det kan vara värt det. Men det förutsätter ju en duktig huvudentreprenör. Det största problemet nu mer i byggbranschen är väl att entreprenörerna har satt sig i beställarens knä (då ej privat beställare utan förertag). Det är iofs en sanning med modifikation iom att pressade byggtider även är ett fenomen när byggbolag bygger i egen regi.
Men som kund skulle jag föredra en utförande entreprenad om jag är företagskund och en styrd totalentreprenad som privatkund. Sen att jag skulle köpa ett modulhus nja det händer nog inte, men samma förhållande skulle råda vid lösvirkes montage. Det blir dyrare men mindre LEGO.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.