Hustillverkare
sandra6118: Vi spånar efter rätt husmodell och hustillverkare och är mkt nyfikna på erfarenheter från Onsalavillan.. :) Modellen vi fastnat för är Millesvik främst för den, i vårt tycke, underbara planlösningen ;D Skulle också vara jättetacksamma om någon möjligtvis hade priset, lösvirke, på detta hus... God jul på er förresten!
OLHA: Samtidigt som byggarnas inköpspriser har gått ner och konkurrent från öst har kommit. Men det är oerhört udda att man som privatperson kan köpa in billigare än vad företagen gör som har sådana volymer.
sofia_k: Skanska säljer småhustillverkaren Myresjöhus till riskkapitalbolaget Industri Kapital för drygt 500 miljoner kronor. Affären innebär en vinst på cirka 200 miljoner kronor som räknas in i Skanskas resultat för fjärde kvartalet 2004, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Myresjöhus omsatte 2003 cirka 950 miljoner kronor och har cirka 400 anställda.
ondina: Hej Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av Karlsson hus. Allt är av intresse att veta.
fia_mstd: MIN erfarenhet är att "man får det man betalar för" helt enkelt. Och då kostar alla leverantörers hus i stort sett lika mycket. Om du vill ha ett Myresjöhus byggt med samma standard som ett Karlssonhus (råspont i väggar och tak, lika mycket isolering, samma utrustning osv.) så diffar inte priserna särskilt mycket...
kalleanka70: Du kan kolla programmet på SVTs hemsida och klicka på PLUS, de brukar lägga ut eländet efter sändning.
Daniel_s: Ring Flexivillan och fråga! Meddela gärna oss på forumet vad som har hänt Daniel
Tesa: Har kollat på sidan! Vilken kul barntapet ni hittat (den med fotbollsmålet)! Vårt hus kommer om en månad är det planerat, grunden är påbörjad och det är en härlig känsla "Det skall faktiskt bli ett hus" (vissa stunder, när det strulat som allra mest, har jag känt mig tveksam...). Hoppas det fortsatta arbetet med huset går bra!
Os: Är det någon som har erfarenheter från Lappli-hus? En granne byggde med dem för något år sedan och var jättenöjd. Gubbar från Norrland kom och bodde i husvagn på tomten (i Stockholm) och byggde hela dagarna till det var klart. Men nu har de (Lappli) tydligen bytt byggleverantör till någon firma från Estland. Är det någon som vet något?
Krister_L: Det följde med en ritning som visar alla mått och avstånd för väggar och dylikt samt en som visar hur VVS är draget i bastun/badrummet. Däremot så finns det ingen för eldragningen vilket är förståerligt eftersom man kan göra som man vill. Det framgår heller inte vart plaströren i väggarna går (och vi har en balkongkupa), men det är väl bara att ta fram dragsnöret och testa!
Postman: Hehj Stu, Mycke inrtessant att se er kalkyl. Vi har just köpt en tomt i Nacka och svänger fortfrande mellan både leverantörer och hustyper. Vi är inne på Dalby 3 alt. Viken. Vi ska träffa modulenthus snart. En liten fråga. Vart det inga markarbeten för er?
Ebbaa: Vi har bara gott att säga om Värsåsvillan. Vi köpte för ett år sedan ett hus på delad entreprenad. Vi fick tips och hjälp med att välja snickare och andra entreprenörer. Det visade sig att det var entreprenörer som tidigare jobbat tillsammans. Detta är en enorm fördel. Vi är mycket nöjda och vill verkligen rekommendera värsåsvillan. Det bästa var att det var så enkelt att
mo23: Hej, Vi står ni i starten på att välja mellan olika hus. När man sitter och studerar dom olika kattalogerna så serman att husen är otorligt lika varandra. A-hus och Vårgårdahus och Eksjöhus medflera Är det någon här som vet vad det är för skillnad på dessa hus ? Priserna varierar både upp och ner Vi tittade på Eksjöhus och Vårgårdahus och det ser ut som om det är samma
Pete_R: På min vind fanns det plats för 300mm lösull,men jag spika en 45 och en 70 regel på takstolarna,så jag fick plats med 400mm lösull (ekofiber),fortfarande har jag ståhöjd på vinden... Jag tror 400mm räcker gott o väl,jag har en "silvan el-element" för 300 spänn på markplan och den står på 750W och jag har 19 grader inomhus :)... Det är nästan att jag börjar ångra mig angående
KickanF: Tack Manne för svaret. Dock fick jag inte klart för mig om tomten, avgifter till stat o kommun, schaktning med mera ingår 2.041.500 kr. Förmodar att grunden ingår. Men visst har du rätt i det inte bara skiljer på priset utan även på kvalité o "annat" (som tyvärr än så länge är rena grekiskan för mig). Men innan man granskar alla detaljer är det ju bra o först räkna av om man
habo: Vi funderar på att bygga ett hus från Ekefors.Någon som har erfarenhet eller annat att dela med sig om dem?
jonake: Hej! Finns det någon här som har några bilder både ute och inne från Bra-hus modell Gärdsjö??
peddap: skicka ett mail till mig med din emailadress så kommer bilder o info.... //Peder
ulan: Tack för dina värdefulla kommentarer! Det verkar ju som priset faller väl samman med "katalog-husen". Jag kommer att ta kontakt med dom och stämma av lite, klart intressant. Dom finns dessutom i Torslanda och det är ju inte mer än ett par mil från mig :D
karin23: Va kul! Ja det e ett av husen som vi vill titta närmare på, även Österbo...men min sambo håller väl mer på Backabo :-/ Vi var på banken i måndags och kollade så att vi FICK låna, det var nog inga problem, bara vi kunde spara ihop en del innan..och det hade vi ju naturligtvis tänkt.. Det e ju bättre att ha det "för j**ligt" nu i ett års sparande, än ha det f¨ör j**ligt de första
Peter25: >>Arthur II<< Hejsan, jag tror att ni kan spara in mycket pengar om ni gör det själva! Har ni tomt redan? eller ingår summan av tomten på 1.5milj? Vi har räknat med älvsbyhus, och har kommogt fram till 1.5milj nästan exakt.. men då får du dra av 250000kr på tomt och mitt lån,(runt 1.3 för huset monterat och anslutningsavgiften inräknad kostar det för oss) så ni kan nog
David: [citat] Jag är en sån tråkig kille. Jag ogillar att förlora på andrahandsvärdet så jag kör en gammal bil från -79. mvh David
Marko: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1105643369;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
byggimpert: [citat] Kanske kan vara på sin plats att lyfta en läsvärd "gammal" tråd om vem som eg. levererar vad ;). Jag tror att mycket av problemen just rörande detta består och fortgår bla. pga. att många inte skiljer på de olika leverantörerna och därmed låter sig invaggas i att allt man beställer vid "sidan av" avtalet med Ä-hus också "på nåt sätt" garanteras av dem och därmed missar
Betongkeps: Ska kolla lite mer med Eksjöhus, tack för info och kloka synpunkter.