789 läst ·
5 svar
789 läst
5 svar
priskillnaderna är enorma
hej jag har fått uppgift att en ca 60 kvm stor torpargrund/platta på mark enligt offerter från husföretagen skulle ligga på ca 80 tusen kr men när jag själv ringt till företag och frågat så har dom sagt att det ligger på ungefär 40-50 tusen kr. Är det så att mellanskillnaden plockar husföetagen direkt i fickan??? :-[
Det brukar vara enligt följande;
- Som man frågar får man svar.
Vissa entreprenörer gör gärna en glädjekalkyl, där tillkommer det ofta "tillägg" tex tjockare isolering, ytterligare grävning, utfyllnad osv.
Men det är också så att gör du en delad upphandling så blir det oftast billigare, men du får själv göra mer jobb.
- Som man frågar får man svar.
Vissa entreprenörer gör gärna en glädjekalkyl, där tillkommer det ofta "tillägg" tex tjockare isolering, ytterligare grävning, utfyllnad osv.
Men det är också så att gör du en delad upphandling så blir det oftast billigare, men du får själv göra mer jobb.
Väl talat BoByggarn!
Jämför man äpplen med äpplen är skillnaderna inte stora. En fluktration runt +-10% är rimlig. Om man sedan lyckas få till ett avtal som är oerhört prispressat kan man lätt bita sig i svansen. En entreprenör som inser att det är en back-affär gör sällan ett bra jobb. Sätt dig själv in i situationen att din chef meddelade att du nästa vecka skulle jobba 50 timmar men du får betalt för 30.....inte direkt inspirerande att gå till jobbet då........
/Experten
Jämför man äpplen med äpplen är skillnaderna inte stora. En fluktration runt +-10% är rimlig. Om man sedan lyckas få till ett avtal som är oerhört prispressat kan man lätt bita sig i svansen. En entreprenör som inser att det är en back-affär gör sällan ett bra jobb. Sätt dig själv in i situationen att din chef meddelade att du nästa vecka skulle jobba 50 timmar men du får betalt för 30.....inte direkt inspirerande att gå till jobbet då........
/Experten
Då skulle jag vilja påstå att en entreprenör som går med på en affär han/hon vet är en "backaffär" knappast kan kallas seriös.... Här handlar det inte om att någon ställer någon annan inför fullbordat faktum, som i din jämförelse. Jmfr istället att din arbetsgivare frågar dig om du vill jobba 50 timmar för 30 timmars lön och du går med på det för att sedan göra ett skitjobb - vad är du då?
experten skrev:Väl talat BoByggarn!
/Experten
Esox.......du missuppfattar nog lite av min poäng. En entreprenör som medvetet tar en backaffär är antingen dum eller i skriande behov av arbete. Däremot förhåller det sig så att många entreprenörer många gånger litar på muntliga uppgifter. Detta gör att de emellanåt inser under pågoende entreprenad att jobbet inte går ihop. När detta går upp för dem försvinner arbetslusten.
Du är bara naiv om du tror att någon gör ett bra arbete som inte går ihop ekonomiskt, även om det avtalats medvetet eller omedvetet. Min poäng är att man biter sig i svansen om man med paragrafrytteri och andra finesser försöker få ihop en "billig" affär. Gör du avtal med Skanska kanske det fungerar men med små entreprenörer får du en rätt jobbig resa.
/experten
Du är bara naiv om du tror att någon gör ett bra arbete som inte går ihop ekonomiskt, även om det avtalats medvetet eller omedvetet. Min poäng är att man biter sig i svansen om man med paragrafrytteri och andra finesser försöker få ihop en "billig" affär. Gör du avtal med Skanska kanske det fungerar men med små entreprenörer får du en rätt jobbig resa.
/experten
Klicka här för att svara