1 052 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Sidensjöhus
Hej!
Jorå, inga obehagliga ekonomiska överraskningar alls
. Vi har köpt på helentreprenad (fast med 2 skilda kontrakt, men en och samma kontaktperson - då heter det säkert något annat än helentreprenad) och det har funkat alldeles som det ska.
De har också hållt vad de lovat, men de fick det tajt med tiden här på slutet... Vi hade blivit lovade ett slutbesiktningsdatum, men av någon konstig anledning så hade ett annat datum kommit i omlopp. Vi upptäckte det i stort sett med en gång när huset kom och alla entreprenörer lovade att de skulle hinna ändå. Det blev småstrul iallafall och slutbesiktningen fick skjutas upp i 1,5 veckor (man hade missat att boka om rörmokaren så han dök aldrig upp och man hade missat att ändra datum för vitvarorna så de kom några dagar för sent de också). Som vid alla byggen så blev det ju en del punkter på slutbesiktningsprotokollet och de har påbörjade åtgärderna dagen efter slutbesiktningen.
Jag har alltså inget att klaga på Sidensjöhus - utan jag är nöjd.
Var funderar ni på att bygga någonstans?
Jorå, inga obehagliga ekonomiska överraskningar alls
De har också hållt vad de lovat, men de fick det tajt med tiden här på slutet... Vi hade blivit lovade ett slutbesiktningsdatum, men av någon konstig anledning så hade ett annat datum kommit i omlopp. Vi upptäckte det i stort sett med en gång när huset kom och alla entreprenörer lovade att de skulle hinna ändå. Det blev småstrul iallafall och slutbesiktningen fick skjutas upp i 1,5 veckor (man hade missat att boka om rörmokaren så han dök aldrig upp och man hade missat att ändra datum för vitvarorna så de kom några dagar för sent de också). Som vid alla byggen så blev det ju en del punkter på slutbesiktningsprotokollet och de har påbörjade åtgärderna dagen efter slutbesiktningen.
Jag har alltså inget att klaga på Sidensjöhus - utan jag är nöjd.
Var funderar ni på att bygga någonstans?
Vi fick tomten som vi köpte via Sidensjöhus och ett entreprenadkontrakt som innehöll allt annat (VA, bygglovskostnader, rivning av en gammal sommarstuga, en skaftväg som vi skulle stå för till 20%, grund, markarbeten, byggel, byggcontainer, kvalitetsansvarig (eller det kanske det var på det andra kontraktet - jag minns inte), grovplanering 4 m ut från huset. Jag kan ha glömt något). Vi ritade om planlösningen 12 ggr tror jag det var - och det har vi inte betalat ett öre för
. Vi strulade till det t o m genom att inte ge med oss om hur stort duschrum vi ville ha där nere. Det gjorde att de blev tvugna att göra huset i 4 moduler istället för 3 som de annars gör. Det fick vi betala för - men endast för den extra lastbil de var tvugna att lasta på pga detta (och det visste vi redan från början och blev en del av vårt kontrakt så det var inget som plötsligt dök upp).
Vi har alltså än så länge inga kostnader alls som inte har ingått i kontraktet, men vi kommer ju få kostnader för att göra iordning tomten, för att göra garaget och för att färdigställa övervåningen som vi köpt oinredd men isolerad.
Sen är det ju en massa små små kostnader som man inte tänker på som kommer, men de kommer ju oavsett vem man köper ifrån. Jag tänker på sånt som tv-antenn, utelampor osv osv.
Vi har alltså än så länge inga kostnader alls som inte har ingått i kontraktet, men vi kommer ju få kostnader för att göra iordning tomten, för att göra garaget och för att färdigställa övervåningen som vi köpt oinredd men isolerad.
Sen är det ju en massa små små kostnader som man inte tänker på som kommer, men de kommer ju oavsett vem man köper ifrån. Jag tänker på sånt som tv-antenn, utelampor osv osv.
Klicka här för att svara