5 306 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Varning för Borohus
Jag vill bara be alla som överväger Boro som leverantör att fundera en gång till. Har byggt Boro och det var inte till belåtenhet. De har inte än åtgärdat anmärkningarna i slutbesiktning utan skyller på varandra. Deras leveransorganisation i Stockholm meddelar HK att det är gjort (vilket inte är sant). Den s k leveransorganisationen består av underleverantörer som självklart har litet intresse i att tala om för HK att man har misskött sig.
Nej jag vill varna alla för Borohus!
Nej jag vill varna alla för Borohus!
Tänk på att hålla inne väsentligt mkt mer pengar än avtalet. Det är enda påtyckningsmedel man har. Betala inte förrän anmärkningarna i slutbesiktningen till fullo är åtgärdade.
Å tänk på en sak besiktningsmännens arvoden betalas av hustillverkarna...
Vem hugger armen som föder......
Det är en mkt "bykig bransch" att bygga hus och skyddet för privatpersoner är minimalt!
Man är mer skyddad när man köper 1 liter sur mjölk för 7 kr än när man köper hus för X milj
Å tänk på en sak besiktningsmännens arvoden betalas av hustillverkarna...
Vem hugger armen som föder......
Det är en mkt "bykig bransch" att bygga hus och skyddet för privatpersoner är minimalt!
Man är mer skyddad när man köper 1 liter sur mjölk för 7 kr än när man köper hus för X milj
Det är bra att du berättar att du inte är nöjd men precisera gärna vilket företag det är frågan om. Det finns nämligen flera husföretag som har Boro i namnet och det är möjligt att inte alla är lika dåliga. Hela företagsnamnet, adress till HK eller organisationsnummer går bra.husbyygare skrev:
HEJ!
Ligger just i startgroparna för ett Boro hus. Grunden håller på att byggas. Huset levereras 1/2.
Jag köper huset med generalentrepenad, vilket innebär som jag ser det en solklar uppdelning mellan Boro hus och generalentrepenören. Boro levererar byggsats inkl allt material förutom grund samt alla ritningar. Det övriga står generalentrepenören för. Vilken entrepenörsform har Du haft. Med denna form är det generalentrepenören som står för det mesta avseende anmärkningar på hur huset byggt förutom stomme och det material som levererats i byggsatsen.
Vad är det Du kallar leveransorganistion? Vilken typ av fel har du haft?
Ligger just i startgroparna för ett Boro hus. Grunden håller på att byggas. Huset levereras 1/2.
Jag köper huset med generalentrepenad, vilket innebär som jag ser det en solklar uppdelning mellan Boro hus och generalentrepenören. Boro levererar byggsats inkl allt material förutom grund samt alla ritningar. Det övriga står generalentrepenören för. Vilken entrepenörsform har Du haft. Med denna form är det generalentrepenören som står för det mesta avseende anmärkningar på hur huset byggt förutom stomme och det material som levererats i byggsatsen.
Vad är det Du kallar leveransorganistion? Vilken typ av fel har du haft?
Jag hade delad entreprenad där Boro (Tem Boro i Mjöbäck) stod för snickarfärdigheten. Det var just här det brast. Man upphandlade snickare som aldrig byggt villa och därmed inte heller Borohus. Till detta satte man en projektledare som aldrig var på plats och mest hade som ambition och tälja guld som underleverantör. Både hus och garage blev försenade. Snickarna tog semester och byggställningar stod i veckor. Det vill säga hela projektplaneringen från Boros sida falerade. De hanverkare som jag anlitat lokalt fick inte info när de skulle in och jobba, vilket kastade omkull deras tidplaner.
Jag vidmakthåller att man skall hålla in en större summa för det blir pajkastning. Som privatperson har man inte en arme jurister att ta till samt att ev viten betalas inte om man inte håller inne pengarna. När det gäller denna bransch är det extremt tydligt. MONEY TALKS!!!
Bygger aldrig mera Boro. Detta var mitt andra hus (tack och lov var det första inte Boro).
Jag vidmakthåller att man skall hålla in en större summa för det blir pajkastning. Som privatperson har man inte en arme jurister att ta till samt att ev viten betalas inte om man inte håller inne pengarna. När det gäller denna bransch är det extremt tydligt. MONEY TALKS!!!
Bygger aldrig mera Boro. Detta var mitt andra hus (tack och lov var det första inte Boro).
Hej.
Håller just på att bygga Borohus (från Mjöbäck)
Jag har köpt materialsats + stomresning.
Visst har det varit lite småproblem men i det stora hela så fungerar det mycket bra.
Jag kan rekommendera Borohus från min sida. Problemet är nog att inhyrda snickare runt om i landet kan variera.
//
Håller just på att bygga Borohus (från Mjöbäck)
Jag har köpt materialsats + stomresning.
Visst har det varit lite småproblem men i det stora hela så fungerar det mycket bra.
Jag kan rekommendera Borohus från min sida. Problemet är nog att inhyrda snickare runt om i landet kan variera.
//
Har nyligen byggt ett boro hus villa halland, och fick stommen levererad, i tid.
Anlitade snickare själv, snickaren sa till mig på besiktningen att han var mycket nöjd med att ALLA leveranser kom i tid och att det var rätt antal.
Den enda missen vi kom fram till var att vi hade beställt gasdämpare till köksluckorna och att de ej var förborrade från fabriken, men en sådan miss kan man ju faktiskt rätta till och leva med
Flyttade in Fredagen den 12-11
Anlitade snickare själv, snickaren sa till mig på besiktningen att han var mycket nöjd med att ALLA leveranser kom i tid och att det var rätt antal.
Den enda missen vi kom fram till var att vi hade beställt gasdämpare till köksluckorna och att de ej var förborrade från fabriken, men en sådan miss kan man ju faktiskt rätta till och leva med
Flyttade in Fredagen den 12-11
Oftast är det husföretaget som får ta skiten och de som bygger huset kommer lindrigt undan i sammanhangen, får man rätt leverens och bra modeller från husföretagen men huset blir skräp i alla fall så måste problemet ligga på byggen, eller ???
Sedan borde det ju vara solklart att om husföretaget anlitat eller rekommenderat en snickare och den misköter sig ska företaget kompensera detta. Sedan se till att man ALDRIG igen använder denna snickare.
Logiskt eller hur
Sedan borde det ju vara solklart att om husföretaget anlitat eller rekommenderat en snickare och den misköter sig ska företaget kompensera detta. Sedan se till att man ALDRIG igen använder denna snickare.
Logiskt eller hur
Visst är det så! I mitt fall var det Boros eget inhyrda snickare som falerade och det skall falla tillbaka på dem även om själva materialet är ok. >
De lokala hantverkarna har skött sig utmärkt och utan dem hade man inte stått upp idag!!!
De lokala hantverkarna har skött sig utmärkt och utan dem hade man inte stått upp idag!!!
>
Har Du någon bra KA, som kan stödja Dig?
Är Du med i Villaägarna, så kan man få gratis rådgivning av en jurist 1 timme.
De har numera även egen juristbyrå och är inte så dyra som "vanliga" advokater!
Jag höll också inne cirka 30 % av köpesumman och rättsprocessen är nu inne på andra året, så .... pajkastning och ord mot ord blir det.... men Du har ju tydligen ett slutbesiktningsprotokoll att luta Dig mot!
Lycka till och stå på Dig!
Helena med SverigeStugan
Är Du med i Villaägarna, så kan man få gratis rådgivning av en jurist 1 timme.
De har numera även egen juristbyrå och är inte så dyra som "vanliga" advokater!
Jag höll också inne cirka 30 % av köpesumman och rättsprocessen är nu inne på andra året, så .... pajkastning och ord mot ord blir det.... men Du har ju tydligen ett slutbesiktningsprotokoll att luta Dig mot!
Lycka till och stå på Dig!
Helena med SverigeStugan
Ja, hela Mjöbäckskoncernen verkar som sagt något rutten. Har själv fått massor med svar efter min tråd, Bygg inte med Mjöbäcksvillan, där folk har haft problem med dem.
Efter två års problem under byggtiden rundar de av med att stämma oss. Bra jobbat Mjöbäck ni förtjänar verkligen kunder.....
Efter två års problem under byggtiden rundar de av med att stämma oss. Bra jobbat Mjöbäck ni förtjänar verkligen kunder.....
Vi har också byggt med Borohus (f.d. Team Boro) i Mjöbäck och har mest gott att säga om dem.
Snickarna var förträffliga hantverkare som verkligen kunde sin sak. Tror de var inlånade från någon annan landsända (lät lite småländskt och halländskt på samma gång).
Det enda vi var missnöjda med var deras elektriker som bucklat till två av elementen, inte installerat ringklockan och dessutom debiterade för tid som de bevisligen inte varit på bygget. Men jag tycker inte att Borohus ska lastas för vad deras hantverkare gör.
Snickarna var förträffliga hantverkare som verkligen kunde sin sak. Tror de var inlånade från någon annan landsända (lät lite småländskt och halländskt på samma gång).
Det enda vi var missnöjda med var deras elektriker som bucklat till två av elementen, inte installerat ringklockan och dessutom debiterade för tid som de bevisligen inte varit på bygget. Men jag tycker inte att Borohus ska lastas för vad deras hantverkare gör.
Klicka här för att svara