såg i dagens tidning att efter årsskiftet kommer de nya allmänna bestämmelserna för småhusentreprenader (ABS 05) vilket är en uppgörelse mellan Konsumentverket, Sveriges Byggindustrier, Försäkrings AB Bostadsgaranti, Gar-Bo AB, Svensk Trähusindustri och Villaägarnas Riksförbund.

Är det någon som vet vad skillnaderna blir jämfört med ABS 95?

Vad jag vet har den inte kommit i tryck än, men så mycket vet jag att en skillnad av betydelse är att den tid som kallas garantitid (alltså den tid som ett utfört arbete ska funka/hålla) är förlängd från tidigare 2 år tilll 5 år, detta tycker jag personligen är bra och skapar en kvalittetshöjning inom byggbranschen vad det gäller arbetsmomentet. Vad det gäller material, så är det fortfarande 2 år som gäller, enl. vad jag har hört så var det hemelektronikbranschen som satte hårt mot hårt och fick sin vilja igenom.
Läs mer på http://www.bygg.org/ABS_05.asp

ABS 05, som gäller för småhusentreprenader där enskild konsument är beställare, finns nu på konsumentverkets hemsida.

Den gäller tillsammans med den fr.o.m. 2005-01-01 gällande ändrade konsumenttjänstlagen (ktjl).
Ktjl är fr.o.m. då alltid tvingande. (Det var den inte tidigare vid byggande av hus om konsumentskydd (=Garboförsäkring) fanns för objektet.
Därför finns regler om småhusentreprenader även i ktjl. ABS05 gäller som komplement till ktjl.

Tillägget om småhusentreprenader (51-61§§), samt att den som ovan nämns är tvingande i sådana fall, är i princip den enda ändringen i lagen. Övriga delar, som gäller alla konsumenttjänster är inte ändrade.

Vad gäller garantier så är det inte så som "pappskallen" uppger. Det han nämner gäller enligt de allmänna bestämmelser för byggnadsentreprenader näringsidkare emellan, AB04, som fr.o.m. årsskiftet ersätter AB92.

Ktjl jämfört med gamla ABS 95 innebär en hel del förbättringar för konsumenten bl.a:
Konsumenten har tolkningsföreträde om tveksamheter om omfattningen, priset, betalningstiden och färdigställandetiden uppstår. Därför bör i framtiden alla överenskommelser vara skriftliga.

När det gäller fel som visar sig inom två år behöver konsumenten inte bevisa att det rör sig om byggfel för att entreprenören skall ta ansvar för dem och för tiden efter två år upp till tio år, krävs inte vårdslöshet av entreprenören för att entreprenören skall ha ett ansvar. Men det krävs i sådana fall att konsumenten visar att felet fanns från början.

Dessutom är ktjl:s felregler lite annorlunda än ABS 95.
Ktjl säkerställer också att det alltid görs en slutbesiktning, m.m.

Är det datum för kontraktet som gäller?

Vad sker om man tecknar kontrakt nu men börjar bygga efter årsskiftet?

Gäller då den nya lagen eller ej?

t123 skrev:
Gäller då den nya lagen eller ej?
Med all sannolikhet inte, tyvärr.

carlssoni skrev:
Vad gäller garantier så är det inte så som "pappskallen" uppger. Det han nämner gäller enligt de allmänna bestämmelser för byggnadsentreprenader näringsidkare emellan, AB04, som fr.o.m. årsskiftet ersätter AB92.
Helt rätt, Fel av mig!

Det är som "Immobil" antar. D.v.s. för avtal som tecknas före årsskiftet är det de gamla reglerna som gäller, oavsett när entreprenaden genomförs.

Vad gäller de nya reglerna för byggfels- och färdigställandeförsäkringen är det däremot tidpunkten för bygganmälan som styr.

har jag uppfattat det korrekt att det är mest entreprenaden som förändringarna gäller? För oss som har tänkt skriva kontrakt med husleverantören om leverans av hus innan jul och därmed entreprenadkontraktet efter nyår borde det vara ok, eller?

Vad gäller köp av endast trähusmaterial, för viket konsumentköplagen gäller, är det endast en ändring vid nyår. Det är den att ett fel som framträder inom två år från leverans skall anses ha funnits från början. Alltså en bättre "garanti" än tidigare då köparen endast hade reklamationsrätt inom två år.

Om Du sedan tecknar entreprenadkontrakt efter nyår (och då förmodar jag med annan part än material-leverantören, för om denne även är entreprenör så finns det ju ingen anledning att dela på material och entreprenad) så gäller konsumenttjänstlagen och ABS 05 för entreprenaden.

SBF -05 får vi inte glömma heller

mr Z. Vad menar Du med SBF-05? Har noggrannt tagit del av de nya reglerna (läst propositionen m.m.), men aldrig träffat på den förkortningen.

carlssoni skrev:
mr Z. Vad menar Du med SBF-05? Har noggrannt tagit del av de nya reglerna (läst propositionen m.m.), men aldrig träffat på den förkortningen.
Sunt Bonn Förnuft :-)

Jag kollade igenom ABS -05 precis, och fick ett par funderingar.

Jag antar att man skall använda kontraktsutformningen enligt ABS -05 även om man bara beställer ett stomrest "skal".

Det står även i kontraktet att beställaren skall teckna byggfelsförsäkring, om inget annat framgår under Övrigt.

Var och hur tecknar man en sådan försäkring, om nu inte entrepenören har en sådan?

Om man köper monteringsfärdigt trähusmaterial av en leverantör som också utför ett begränsat arbete i form av att resa själva stommen kan detta köp göras med konsumentköplagen som grund. Då gäller inte entreprenadbestämmelserna.
Men de säkraste och bästa för konsumenten är att åtagandet ses som en entreprenad och utförs enligt konsumenttjänstlagen och ABS 05. Vilket regelsystem som skall användas är en förhandlingssak mellan parterna.

Det är inte nödvändigt att det kontraktsformulär som presenterats i anslutning till ABS 05 används. Inte ens alla bestämmelser i ABS 05 är tvingande. Det är lagen och de regler som finns i denna som är tvingande. En stor del av dessa finns ju dock i ABS 05.

Vad gäller färdigställande- och byggfelsförsäkring så måste en sådan finnas från nyår. Det är beställaren som svarar för att denna finns enligt lagen om byggfelsförsäkring m.m.
De flesta husleverantörena tillhandahåller en sådan i priset för materialet/entreprenaden. Denna täcker då i de flesta fall även beställarens egna entreprenörer, om dessa kan godkännas av husleverantören.

Det går dock naturligtvis även för beställaren själv att skaffa en sådan. Den tillhandahålls av Gar-Bo eller Bostadsgaranti. Se deras hem sidor "www.gar-bo.se" och "www.bostadsgaranti.se". Detta blir ju aktuellt vid ett lösvirkesbyggande där avtal tecknas med en byggvaruhandel och olika entreprenörer för respektive entreprenaddel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.