Hustillverkare
Zlatan: Är det någon som har erfarenheter av Sjödalshus, possitiva eller negativa. Vi har hittat en villa som dom kallar Brösarp som vi är mycket intreserade av. MVH Fredrik & Denise
Henrii: Nja, själv kör jag Volvo. Det verkar som man kan välja bort vissa detaljer, dvs. de lyxiga, för att få ett bra pris. Jag har jämfört med avtal från flera leverantörer och i slutändan verkar priset hamna kring 2,5 milj. för husen! Vi ställde oss i kö förra året och har än så länge blivit erbjudna tomter i Ötjärn, men vi tackade nej. Önneröd..har vi inte fått erbjudande om.
AndWig: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1105643249;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
Jarppan: Sök på forumet finns hur mycket som helst av alla delar du nämner. Kan nog säga att det är så gott som omöjligt att svara på schakt arbets kostnad, har själv taskiga erfarenheter. Vi gjorde iaf en geotekniskt undersökning för att faställa att pålning var nödvändigt= 100.000 för pålning + 50.000 för förstärkt grund. Som du ser så diffar det bara här 150.000 skr mot kalkyl.
PG_Sundsvall: Har byggt en Sleipner som vi än så länge är mycket nöjda med. Vissa detaljer har vi dock upptäckt som inte är så snyggt lösta/saknas. Men det vi gjorde direkt var att ta bort den lilla gästtoaletten. Kollade med snickarna och dom tyckte det var lika bra att jag gjorde det direkt innan dom satt innertak/golv. Dessutom så har jag istället för trägolv lagt klinker med golvvärme direkt
cat_stevens: Hej Är det någon som har några referenser/vet något om Vuokatti timmerhus eller deras säljare i Strängnäs?
kornstad: Vi har byggt ett Mogården med en variant av Björkens 2:a planlösning på bottenvåningen. Vi har öppnat upp mellan vardagsrum och kök. Det blev väldigt ljust och bra. Vi är helnöjda. ;D Lycka till med valet. Det är en rolig tid. Mycket att tänka på och många tillval att välja bland. Det är aldrig bra för ekonomin. ;)
Broadview: Vilken lyx med skafferi :)! Vi har nu lämnat in bygglovet, och vi är mycket nöjda med vår skafferilösning med en spiraltrappa ner till gillestugan där vinkällaren finns. /Maggan
kornstad: [citat] Vi gjorde precis så vi med. Enligt vår säljare, så kan man ändra planlösningen precis hur man vill. Hjältevadshus har inga bärande inneväggar och är väldigt flexibla med detta. Men att göra arbete på undervåningen själv för att få en mindre kostnad är som sagts tidigare omöjligt. Övervåningen däremot. Där kan man välja lite som man vill. Vi valde oinredd
rich710: Såhär i efterhand kan jag säga, varför hyrde jag inte in snickare som gjorde ovanvåningen, vi hade panik med 2 barn som delade rum på nedanvåningen och lillkillen inne hos oss, jag trodde att det skulle vara fort gjort, men oj vad allt tar tid,kraft och blir dyrare än man tänkt sig, har man inte någon speciell stress och verkligen kan sin sak så man slipper vänta kanske 2 dagar till
Tesa: Bygger också ett Trivselhus, men har inte riktigt samma standard som Jenny U. Vi har inte kakel som standard i hall och inte heller i wc (utan klinker på golv samt våtrumstapet), inte heller centraldammsugare. De ljudisolerade väggarna vet jag inte om vi har..Vet inte om standarden skiljer sig från olika hus eller säljare?
Nacka: Ok.. Så här ser det ut. Jag har fått ett pris på Edsvikens materialsats 1,2 mkr. Stommonterat för 1,3 mkr Delad entrepenad 2,1 mkr Generalentrepenad 2,2 mkr (vilket dessvärre blir något för dyrt för oss eftersom det alltid tillkommer något..) Snål, men byggokunnig som man är börjar man ju fundera på om man kan tjäna pengar på arbetet. Inte genom att jobba själv utan genom att
Nacka: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1105643293;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
Rypos: När vi skrev kontrakt var rekommenderat ca pris 1.650 kkr. 18/10 var det dags för prishöjning. Vet inte exakt hur mycket, men har fått indikation om 60 kkr. Priset är för hus färdiginredd ovan grund i Göteborg.
johan_svenson: Någon som byggt eller skall bygga Sjöängen? Är intresserad av lite information ang kostnad storlek på tomt om vi trivs med huset mm mm .
nixon: Lite trött nu när man är ledig :o Det ska vara DALARÖ från myresjö och iget annat De andra två från modulent är fortfarande aktuella mvh Nicke
HenkeF: Gud vad internet är bra, nu hittade det jag sökte efter innan jag frågade här. Läs nedan. uppgifterna är tagna ifrån www.dn.se Komforthus På Orust AB Organisationsnummer: 556605-4218 Företaget är försatt i konkurs det senaste året Konkursdatum: 2004-12-28 Konkursförvaltare: ADDVOKATFIRMAN KJÄLLGREN AB Tingsrätt: Stenungsunds tingsrätt Adressuppgifter Adress: Slätthultsvägen 4
DragonLady: [quote author=AndWig link=board=Hantverkare;num=1104613680;start=0#0 date=01/01/05 kl 22:08:00]Är det några "standard" fallgroppar som jag kan undvika att fall ner i eller kan jag med min oerfarenhet lita fullt ut på husleverantören och hoppas att allt löser sig? quote] Du borde kunna lita på din säljare men jag hade inte gjort det om jag varit du. I denna tråden går meningarna isär om
Solbacken: Gå till www.arkitekt.nu (Sveriges arkitekters söktjänst på nätet), markera referensobjekt 'villor/fritidshus', precisera geografiskt, om du vill. Här finns mycket matnyttigt. Klicka vidare på bilder, gå ev vidare på olika hemsidor. En av mina favoriter för tillfället är t ex Daniel Snidares Villa Welin.
NordiCs: Vi håller precis på och bygger med Anebyhus. Vi hade valt deras hus som nu heter Askgatan 1 men då hette det något annat (minns inte just nu). Men vi har så gott som rivit ut allt invändigt och flyttat burspråket samt tagit den med torpargrun och sedan ställt den på en suteräng våning. Säljaren var jätte bra, trevlig och hjälpsam. Huset beställde vi enbart Stomrest + lite
Solbacken: (Detta är en fortsättning på meddelandet från Solbacken direkt här nedanför.) Ändå måste jag nog erkänna att det är hos direktanställda** säljare jag har mött det bästa, mest engagerade gensvaret, där ambitionen varit att sälja ett hus till mig: sådant jag vill ha det, men byggt på just deras fabrik. Vårgårdahus (jag har diskuterat med en säljare stationerad i Vårgårda,
billy_baver: Ska du räkna strikt ekonomiskt kan det vara god idé att tala med en eller ett par mäklare. Fråga vad som händer när du kluvit tomten. Vad är din villa värd idag med tomt och allt? Och vad blir värdet på den obebyggda tomthalvan? Och vad blir värdet på ditt hus med mindre tomt? Om du väntar att med att bygga den nya villan får du sannolikt bättre betalt för din gamla. Om du säljer
bullando: [citat] Jag har under en lång tid tagit del av Forumets insändare, jag är definitivt in ny. Min åsikt är att mina inlägg skall vara trovärdiga och jag skriver inte för skrivandets egen skull. Känner någon att mina uppgifter inte är sanna och ärliga, så är vederbörande välkommen hem till mig för en egen personlig bedömmning med en besiktningsman som är aktoriserad innom
PH: Tror inte du behöver tänka så mkt, det brukar familjens kvinnliga överhuvud ta hand om... ;) Om det är kostnader efter inflytt du far efter så är det nog lätt att glömma bort att budgetera för tomten. Matjord, gräsfrön, häckar, träd, stenläggning kostar betydligt mer än vad en tv antenn gör..
Catrin: Nu ska vi se. Bottenvåningen är om man kikar på hjältevads hemsida: Inredningsbar vindsvåning 1 Det är alltså allrum med trapp i mitten, tre likadana rum plus badrum med fönster och förråd. Eftersom takhöjden är annorlunda så skiljer sig dock badrummet och förrådet åt jfrt med Björken (hörnan för duschen finns inte). Lite tokigt för om man vill ha dusch i badrummet måste den
TR: Hej ! skickar här lite bilder som jag skulle men blev lite sen med dom .-) ..har ni frågor så maila http://www.romhill.com/photo/thumbnails.php?album=18&page=2 /TR
mo23: Hej, Det är en del företag som har detta som standard. Det har VårgårdaHus. Samt en hel del annat som många har som tillval
skane67: Bygger med TH, tror att de räknar med 300:- + moms.
FamLindgren: Då har jag varit och tittat¨på bygget idag och man blir minsann förvånad så fort det går, efter julhelgerna kommer målaren och de som ska kakla. Kolla in de nya bilderna som jag lagt upp på min hemsida: http://medlem.spray.se/parlugglan/