2 443 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
DRÖMHUSET !
Efter många timmars letande o besök hos husförsäljare så har man då äntligen hittat Drömhuset med stort D = Vårgårdahus, Ekenäs. Frågan är om man har råd med det. Så om det är någon som vet vad ett NF/NNF ligger på (utan tomt, schakt, avgifter o garage) så hade det var KANON ! Ett annat önsketänkande är ju att alla hustillverkare hade haft som Älvsbyhus o Smålandsvillan=lättillgängliga preliminära priser. Då hade man sparat en del tid. För gott om tid har man ont om när man är småbarnsförälder ! 
Från en prislista hämtat på Husknuten (Göteborg), daterad 040501.
Materialsats: 1 114 000
Schakt: 85 000
Grund: 80 000
Montering: 275 000
El: 73 000
VVS: 60 000
Kakel: 59 000
Färg-paket: 21 800
Invmålning: 32 000
Utvmålning: 28 500
Summa: 1 828 300 kr
Materialsats: 1 114 000
Schakt: 85 000
Grund: 80 000
Montering: 275 000
El: 73 000
VVS: 60 000
Kakel: 59 000
Färg-paket: 21 800
Invmålning: 32 000
Utvmålning: 28 500
Summa: 1 828 300 kr
Ser ut som lite snålt tilltagna uppskattningar för entrepenaden...eller?
Och vad är det för grund? 80.000 för 170m2 (?) det är ju under 500/m2.
Kan det vara så att det tillkommer "lite" när man väl beslutat sig för att beställa?
Alter ego
Och vad är det för grund? 80.000 för 170m2 (?) det är ju under 500/m2.
Kan det vara så att det tillkommer "lite" när man väl beslutat sig för att beställa?
Alter ego
Får intrycket att en del husfabrikanter skriver ner entreprenadkostnader och grundkostnad för att det inte skall löna sig att välja bort något. Detta är troligen de avdrag du får, om du t.ex. snickrar, målar eller fixar grunden själv.
Man kanske skulle köpa en byggsats från annat håll, och ringa Vårgårdahus och fråga om de kan fixa resten till dessa priser. ;D
Man kanske skulle köpa en byggsats från annat håll, och ringa Vårgårdahus och fråga om de kan fixa resten till dessa priser. ;D
Tack så mkt för priserna o tips! Får se om vi kan dra ner priset lite. Gubben är ju snickare så nåt kan vi väl själva snickra ihopa. Sen kostar ju tomten 300 tusen inkl VA el anslutningar. Tillkommer garage o en bunke avgifter till kommun etc. 
Skall vara säljarens fasta priser för ett standardhus (och jag misstänker att det även är avdragspriserna -- har dock inte frågat säljaren), förutom markarbeten där man får max 100 ton makadam/bergskross. Behövs det mer än så (vilket jag misstänker att det gör för detta hus) kostar det extra. Borttransporter och sprängning ingår naturligtvis inte.LattjoLajban skrev:
Tack Manne för svaret. Dock fick jag inte klart för mig om tomten, avgifter till stat o kommun, schaktning med mera ingår 2.041.500 kr. Förmodar att grunden ingår. Men visst har du rätt i det inte bara skiljer på priset utan även på kvalité o "annat" (som tyvärr än så länge är rena grekiskan för mig). Men innan man granskar alla detaljer är det ju bra o först räkna av om man överhudvudtaget har en chans att ha råd med huset..... Men jag hade nog förväntat mig att det var en aning dyrare än det är. När byggde ni förresten ? Typiskt förresten att det är Gratis o ändra, då det faktiskt är det enda huset i drivor av kataloger som jag inte vill ändra något. Får väl som om jag hittar något.
)
Klicka här för att svara