Hejsan.
Nu äntligen hittade vi till denna sida som gett oss mycket att läsa inför vårat kommade husköp.

Vi har köpt 2 tomter samanlagt på 1600kvm som vi får tillgång till efter nyår. Marken är "bevuxen" men far min har en linjegrävare, så han kan fixa till tomten åt oss. Kanske kan han också förbereda grunden till huset? Så man kan spara lite pengar.
Det hus vi har tänkt på att skaffa är ett 1plans Ägir från Ä-hus som verkar vara rätt i våran smak och storlek.
Våran budget är inte stor och vi vill hällst inte komma över 1.5milj.
Vi skulle bli tacksamma för alla tips & råd till oss nybörjare. samt om vi vågar låna mera pengar, våran lön efterskatt ligger på 23000kr i månaden, pluss att vi får tillökning i familjen snart ;D

Tack så länge, Mvh Peter&Jenny

Varför har ni köpt två stycken tomter? Ska ni sälja den ena? Eller är det något som jag har missat...

Hur har ni tänkt ekonomiskt? Ska ni ta lån på 1,5 miljoner, eller kommer ni betala något kontant?

Annars låter det ju som att ni ska kunna håller er till 1,5 om din pappa hjälper till. Har inte en aning om vad Ägir kostar. Sedan finns det ju en del saker till som man kan göra för att få ner priset (exempelvis måla själv, lägga golv m.m.)

Lycka till!

Förhoppningsvis kommer er inkomst att öka mer än vad räntan stiger! Alltså blir er ekonomi bättre med tiden.

Er kalkyl låter ju som om det skulle kunna hålla med hjälp av linjegrävarn.

Bra att ni sattsar på en lite större tomt. Det är inte roligt att grannar för tätt inpå sig. Tro mig, jag vet hur det kan vara.

>>Lowzie<<
Hejsan nej vi har köpt 2st tomter bredvid varandra, då en tomt kändes för litet (ca 830kvm styck) och priset för båda var 151000kr så det var inte så dyrt heller, vatten och el är framdraget. ja vi kommer nog ta ett lån runtikring 1.5-1.8miljoner kr. tomten kommer vi betala och vi har betalat av alla våra nuvarande skullder, så det känns bra. men vi har ändrat oss lite, vi har varigt och pratat med vimmerbyhus, om huset lönneberga 138, det verkar vara ett mycket fint hus, som de pressenterade för oss. så jag tror nog att vi satsar på ett sådant istället, och då ville de ha mellan 1.8-1.9 miljoner för ett helt nyckelfärdigt hus. Och entren till det huset var enormt häftigt tyckte vi. jag tror att vi kommer att måla huset själva då man sparar lite pengar i alla fall, samt tapetseringen kan min kusin göra åt oss, men golven är nog bra om de lägger in, samt kakel. (pga golvärmen)

>>Rodge68<<
Ja vi hoppas på att allt håller i ekonomin, men som det ser ut nu så måste vi försöka låna 1.8 miljoner...så vi har börjat att spara pengar så att banken ser att vi kan spara (dom vill ju se sådant) ;)
Ja vi tyckte också att det är bäst med 2st tomter då, vi inte vill få så mycket insyn, och höra när de slår på fullt ös på tv`n typ.
Så jag tror att det blir bra.

Har ni 2 hus redan eller, skall ni bygga ett snart, vad för hus har ni valt, om man får fråga. vad tycker ni om vimmerbyhus? vi tror att det är rätt så bra kvalitet samt robust hus.

Ha en trevlig kväll!
Mvh Peter & Jenny

Ja, två tomter är ju inte dumt ;D..

Men, alltså? Eran lön på 23.000:- netto är det tillsammans eller var för sig? För är det tillsammans så förstår jag inte riktigt hur ni ska ha råd med lån på 1,8 miljoner?? Lägger ni något kontant? Det beror ju förståss på vad ni har för andra kostnader å så (typ bilar m.m.)

Måla själv ska man nog kunna! Både utsidan och insidan. Jag tror tom det blir bättre om man gör det själv (man är mer noggrann...)..

Som sagt, lycka till!

ja före skatt så tjänar vi 22000kr samt 14500kr. och tror inte att vi kommer tjäna så mycket mera än det..
vi har 2 bilar. och 2 nya datorer i nätverk så vi båda kan sitta och titta på olika hus ;) (onödigt? neheedå ::)
Jag skall i alla fall prata lite med banken om hur mycket vi kan låna. räknade lite på nordeas hemsida igår och fick ut en summa på hus samt driftskostnaden lade jag på 3500kr och 2600kr på ev rep av hus mm och kom då upp till cirkus 11900kr i månaden...och det låter rimligt.. jag får ju ut cirkus 14600kr i månaden och då har vi lite över från min lön, samt att jenny har sin kvar.. jaja vi får se.

Vill inte vara smolken i glädjebägaren, och ni vet ju naturligtvis bäst själva vad ni klarar av att leva på. Men det blir ju inga marginaler att tala om, eller?

23000-11900= 11100kr så 11100kr kvar, 7000kr mat och annat, då har vi ju 4000kr kvar. vi brukar klara oss lätt på 2000kr varje månad. skall till banken om en månad, skall höra lite vad de säger. :-) lånar väll så mycket vi får i alla fall, får väll försöka spara ihop till rästen på något sätt ifall bankbeloppet inte räcker till.
(Och vi är glada i alla fall :-)

Ja, ni får lyssna på vad banken säger.

Lycka till! Och berätta gärna hur det har gått efter att ni har varit där.

Peter25 skrev:
23000-11900= 11100kr så 11100kr kvar, 7000kr mat och annat, då har vi ju 4000kr kvar.
Tänkte mest på om utgifterna ökar t.ex. på grund av att ränorna stiger, vilket nog inte är orimligt att de kan tänkas göra. Stiger räntan med 3% på ett lån på 1,8 miljoner så är det drygt tre tusen till i månaden ni skall punga ut med. Och efter fem år börjas det dras halv fastighetsskatt. Låter som om det kan bli tufft.

Peter25 skrev:
(Och vi är glada i alla fall :-)
Det är ju huvudsaken. :)

Inte för att jag heller vill vara pessimist, men tänk dessutom på vad som händer framåt. Barn innebär dels föräldraledighet med lägre inkomster, dels BETYDLIGT högre kostnader. Dessutom är det tungt att jobba heltid med gosiga knattar hemma.

Räkna och fundera ordentligt, helst innan - för det är så lätt att dras med i uppgraderingar och dessutom så blir det (nästan) alltid dyrare än vad man tänkt.

Lycka till och håll oss informerade!!

:) :)

Hejsan igen Jippi i måndags morse så tittade våran lilla son Linus ut, och ligger nu och sussar bredvid mig vid datorn :-) fasen vad kul det är!
Jo tänkte uppdatera lite, var ett tag sedan vi var ute på denna sida.
Vi fick en produktionskalkyl från vimmerbyhus förra vecka, (Lönneberga 138) det blev tyverr lite för dyrt för oss, 2.3milj. Så det får bli ett Ägir som vi i alla fall vet att vi klarar ekonomiskt mm, + att vi skall ha en IVT 495 värme pump istället så vi kan få jordvärme, samt en kamin. synd bara, att det inte är platta till grunden, hade varigt bra med golvvärme, vet inte men jag tycker det verkar lite bättre. men men..man kan ju inte få allt.
Vi får ju ett rätt bra hus ändå!?! vi tar huset helt i "standard" utförande förutom vattenburet då. vi kommer ändra själva istället. Hur är det egentligen med fasaden på ä-husen? har "hört" att trät suger in färgen mer pga att de använder snabbväxande virke (långt mellan årsringarna) och målningen blir dyr, pga att det går åt mera färg? någon som hört något om det?
Nu är tomten helt klar i alla fall med betalningar och lagfarter mm mm. bara anslutningsavgiften kvar...på 100k ...får åka till statoil och köpa en trisslott eller två tror jag haha ::)
Nu till våren så skall vi rensa upp tomten och fälla alla träden och jämna till så vi kan se her det egentligen ser ut, det skall bli jätte kul det med.
Oj vad jag pratar, bäst att ängna sig lite åt Linus igen en stund ;-) Må så gött och ha det så bra allihopa!!!
Mvh Peter

E-mail: hks300@enigma.se

Kan bara säga att vi tjänar i stort sett exakt lika mycket som ni; 23 000:-, respektive 13 650:-. Vi har tre barn och med en kontantinsats på 100 000:- får vi låna 2,3 miljoner till ett nybygge (ungefär 1,5 miljon till "begagnat" hus för jämförelsens skull!). Det är tokmycket pengar, men banken säger att vi klarar det (även med en räntehöjning ;) ).

En skillnad är väl att vi har föräldraledigheterna avklarade, en annan att vi inte har någon linjegrävare :(.

Det går om man vill, det är jag övertygad om! Men det blir nog inga dyra utlandssemestrar på ett tag (det har i alla fall jag klarat mig utan i 35 år, så jag vet att det går :D ).

Men det handlar så klart också om läget och därmed värdet om man skulle vilja eller (Gud förbjude!) vara tvungen att sälja. Vi kommer att bygga på landet i Linköpings kommun.

Ett jättegrattis till sonen så klart :D. Livet blir aldrig som förr!

Enbart för att göra huset snickarfärdigt tar väl dom flesta firmor 2-300 000:- tror jag, för en totalentreprenad mycket mer.
Om du gör allt själv kommer du o tjäna många sköna hundratusingar ;D

>>Arthur II<<
Hejsan, jag tror att ni kan spara in mycket pengar om ni gör det själva! Har ni tomt redan? eller ingår summan av tomten på 1.5milj? Vi har räknat med älvsbyhus, och har kommogt fram till 1.5milj nästan exakt.. men då får du dra av 250000kr på tomt och mitt lån,(runt 1.3 för huset monterat och anslutningsavgiften inräknad kostar det för oss)
så ni kan nog få ner priset jätte mycket :-)
Lycka till med husköpet!
Mvh Peter & Jenny

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.