Jag har varit i kontakt med en relativt stor hustillverkare. De säljer färdiga hus allt från fritidshus till större villor. Jag sökte konstruktionsritning för ett fritidshus de sålt 1989. Efter att jag väntat på svar från företaget i över en vecka så får jag tillslut svaret att de endast sparar ritningar i 10 år. Kan detta verkligen stämma eller fick jag bara hjälp av en lat kundtjänst?

Bör jag försöka med en ny person på företaget eller är det liknande hos fler hustillverkare?

Det är nog inte ovanligt att hustillverkare gallrar gamla ritningar. Om inte säljaren har kvar dessa kan det bli svårt.

D
Finns ritningarna inte med i bygglovet hos kommunen?

I min kommun sparar dom inte K-ritningen utan bara situationsplan och fasadritningar.

Men det kan vara värt att kolla upp

D Derbyboy skrev:
Finns ritningarna inte med i bygglovet hos kommunen?
Dessvärre inte, bygglovsritningen svallrar inget om konstruktionen.

yonna yonna skrev:
Det är nog inte ovanligt att hustillverkare gallrar gamla ritningar. Om inte säljaren har kvar dessa kan det bli svårt.
Kanske är så trist.

Staten är lika historielös!
Ring till skatteverket och bed dem skicka en kopia på din deklaration som du lämnade in för 10 år sedan så får du se.
Svaret blir ungefär "vi sparar bara handlingar så länge som man har rätt att överklaga ett beslut".

• Gilla
Ceder80
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.