Byggahus.se
Hej!
Är helt ny här och har en massa tankar och drömmar om att bygga nytt hus. Svårt att hitta en planlösning som funkar med två tonåringar och en 6-åring. Att dessutom flytta från 300 kvm (1-plans med källare) och sjukt mycket stora ytor och förvaring gör inte heller saken lättare ;)
Men vi vill bo mera på landet därav drömmarna :)
Så vi började med att skicka efter en massa huskataloger, men helst skulle jag vilja kolla visningshus - men vet inte hur man hittar alla :) Eller är det så att man får kontakta hustillverkarna och kolla?
Och så undrar jag vad ni har för erfarenheter av A-hus?
Vi vill göra en hel del själva dels för att hålla nere kostnaderna och dels för att jag har en man som är händig o kan mycket och jag älskar att tapetsera ;)
Så alla tips/erfarenheter så här i första fasen är välkomna!

Hej Jag köpte/byggde ett nytt A-Hus för 3 år sen. Själva huset var kanon, bra kvalité osv. Säljaren var bra, hade 3 olika då det ändrades lite under resans gång. Nackdelen är att det blir inte bättre än hur hantverkarna dom använder sköter sitt. Några var riktiga klåpare, blir väl så när dom väljer billigast. Var vaken själv på att välj till dom tillval/bra vitvaror osv ifrån början, dom ger inga bra råd så du måste kolla själv lite. Skall ni göra mycket själv så är nog kanske inte A-hus billigaste alternativet. men bra hus är det.

Vi byggde A-Hus 2002, alltså för rätt länge sedan och jag tror att de parallellt också kallade sig Annebergshus då så det var väl nåt på gång med företagsstrukturen kan man tänka. Inte ovanligt för husföretag. Dock supernöjda med kvalitén och snickaren de lyckades värva (det är helt avgörande) höll i alla trådar med plattsättare, rör och elektriker etc. så att de var på plats i rätt tid så det flöt på med i princip inget strul alls vilket många andra som också byggt hus och vi pratat med har svårt att tro på.
Vi ville ha ett traditionellt hus typ rött med vita knutar och A-Hus hade egentligen bara en enda modell av detta vid tidpunkten och de övriga modellerna var ganska "spejsade" med lite underliga planlösningar och exteriörer vilket de verkar ha än idag att döma av en snabbflukt i broschyrerna. Tilläggas är att vi var knutna till A-Hus eftersom de förmedlade den alldeles fantastiska tomten som vi letat efter länge, så vi valde inte aktivt själva A-Hus
Sedan i höstas håller vi på att bygga ut vårt hus från ursprungliga 158 kvm till ca 210 kvm i en sjusiffrig manöver (tänkte lägga ut en tråd om detta i BH). Så nu har vi varit inne och rotat djupt i originalkonstruktionen och har under resans gång upptäckt lite egenheter med hur huset är byggt m.a.p avsaknad av yttre takstolar etc, men det har gått att lösa. Såna detaljer är ju också viktiga ur ett annat perspektiv.

H Husgubbe skrev:
Hej Jag köpte/byggde ett nytt A-Hus för 3 år sen. Själva huset var kanon, bra kvalité osv. Säljaren var bra, hade 3 olika då det ändrades lite under resans gång. Nackdelen är att det blir inte bättre än hur hantverkarna dom använder sköter sitt. Några var riktiga klåpare, blir väl så när dom väljer billigast. Var vaken själv på att välj till dom tillval/bra vitvaror osv ifrån början, dom ger inga bra råd så du måste kolla själv lite. Skall ni göra mycket själv så är nog kanske inte A-hus billigaste alternativet. men bra hus är det.
Har du någon uppfattning om vilken hustillverkare man ska välja om man vill göra mycket själva?

Vi är på gång att köpa ett A-hus. Huset kommer v. 41. Vi har valt att inte göra någonting själva men när vi pratade med säljaren så sa han att det inte var några som helst problem att få göra det. Han hade till och med ett hus där de endast levererat själva skalet och rest huset därefter tog kunden över allt. Att ta bort deras vitvaror, kök, badrum, golv och liknande är inte heller några problem.

Vårt hus finns inte i någon huskatalog utan vi har fått det ritat år oss av dem.

Nu är ju inte något klart så vi vet ju inte om vi kommer vara nöjda efter att huset är färdigt men jag hoppas verkligen det..

• Gilla
btc999 och 1 till
  • Laddar…
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Vi är på gång att köpa ett A-hus. Huset kommer v. 41. Vi har valt att inte göra någonting själva men när vi pratade med säljaren så sa han att det inte var några som helst problem att få göra det. Han hade till och med ett hus där de endast levererat själva skalet och rest huset därefter tog kunden över allt. Att ta bort deras vitvaror, kök, badrum, golv och liknande är inte heller några problem.

Vårt hus finns inte i någon huskatalog utan vi har fått det ritat år oss av dem.

Nu är ju inte något klart så vi vet ju inte om vi kommer vara nöjda efter att huset är färdigt men jag hoppas verkligen det..
Åh vad spännande! Har ni utgått från någon husmodell eller har ni ritat det helt ”fritt”? Hur stort?
Ja men då låter det ju som det finns möjligheter att göra mycket själva ändå.

H Husdrömmar 2022 skrev:
Har du någon uppfattning om vilken hustillverkare man ska välja om man vill göra mycket själva?
Vi gjorde mycket själva såsom att kakla övre badrummet och lägga klinker i grovkök och kakel i köket. Kunde tajma in det under byggarnas semester. Vi spacklade och tapetserade också hela huset (egentligen en polare som är målare). Det var inga problem att förhandla detta med A-Hus MEN vi tycker så här i efterhand att vi fick väldigt dålig rabatt/avdrag av A-Hus så där gäller det att förhandla bättre och hårdare helt enkelt men så är det ju alltid.Som sagt var vi knutna till A-Hus och hade inte förhandlingskortet att byta husleverantör.

• Gilla
Husdrömmar 2022
  • Laddar…
H Husdrömmar 2022 skrev:
Åh vad spännande! Har ni utgått från någon husmodell eller har ni ritat det helt ”fritt”? Hur stort?
Ja men då låter det ju som det finns möjligheter att göra mycket själva ändå.
Vi började med ett Stenskär men med tidens gång så ändrade vi precis allt så nu kallar de den bara för 1-plans special . :D

• Gilla
Husdrömmar 2022
  • Laddar…
Överlag fortfarande skapligt nöjda med A-hus. Det blev lite stressigt att hinna montera ihop all badrumsinredning när vi inte hade tillgång till huset och sambon åkte på någon influensa så skulle inte rekommendera att välja bort alltför mycket.
Snickarna var inte jättenoggranna och vi var nog inte de enklaste kunderna då vi bodde granne med nya huset. På så sätt kunde vi ju se allt som gjordes, både bra och dåligt.

Vi har bott i huset i över 1 år och vi stortrivs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.