Hej!
Behöver råd kring påbyggnad av grundmur till ett hus med krypgrund. Muren är helt enkelt för tunn (djupet) på en del av huset och för att det ska linjera med resten av huset tänkte jag helt enkelt utöka den ca 100mm. Jag behöver råd kring hur detta ska göras. Tänkte först gjuta men funderar kring hållfastheten eller om man ska gå hela vägen ner så det följer hela grundmuren. Funderar även att lägga en cellplastskiva ca 20mm mellan den gamla muren och den tänkta påbyggnaden då jag har vattenburen golvvärme. Vad säger ni om denna påbyggnad? Material? Leca men detta suger ju vatten?

Finns det ingen som har lite kunskap kring detta? Kolla bifogad enkelt ritad bild.
Som ni ser på bilden är det röda det jag vill bygga på eller utöka i djup. Övrigt svarta är grundmuren original. Det dubbla skiktet upptill som ska vara referensen. Sannolikt är det dubbelt upptill då det är tegel där. Sektionen jag vill utöka har inte funnits någon telefasad.

Kanon om någon kan svara. Behöver hjälp snabbt.

• Enkelt ritad skiss som visar en väggsektion med röd linje markerande planerad utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
M Miscela skrev:
Kom du fram till något? @charl_6
Hej. Inga råd erhölls och således har jag ingen tekniskt lösning.

Ska du gjuta på en kaka och den inte går ända ner till botten och vilar på grundunderlaget. Så måste du säkerställa att det inte sjunker, det blir att borra och sätta in armeringjärn i nuvarande grunden. Ska borras lite snett nedåt och vikas i 90 grader till horrisentalt, då kan inget sjunka.
Med isolering mellan så blir det lite pyssel att få till det, samt en del formbygge.

M
Okej, vad
J jonaserik skrev:
Ska du gjuta på en kaka och den inte går ända ner till botten och vilar på grundunderlaget. Så måste du säkerställa att det inte sjunker, det blir att borra och sätta in armeringjärn i nuvarande grunden. Ska borras lite snett nedåt och vikas i 90 grader till horrisentalt, då kan inget sjunka.
Med isolering mellan så blir det lite pyssel att få till det, samt en del formbygge.
Hur menar du "går hela vägen ner till botten"? Hela insidan är utblåst ner till marken.

M Miscela skrev:
Okej, vad

Hur menar du "går hela vägen ner till botten"? Hela insidan är utblåst ner till marken.
Kanske missuppfattade det med utsida och din åtgärd ska vara på insidan.
Det jag menar är om din påbyggnad är på en utsida, måste gå ner och stå på sulan, för att inte ramla ner. Kan inte hänga i luften. Därav att ankra upp det. Sen även med att isolera bakom, gör att det står fritt och kan ramla ut, även då måste det ankras i befintlig grund.
Oavsett så blir det nog att ankra i befintlig grund.

M
J jonaserik skrev:
Kanske missuppfattade det med utsida och din åtgärd ska vara på insidan.
Det jag menar är om din påbyggnad är på en utsida, måste gå ner och stå på sulan, för att inte ramla ner. Kan inte hänga i luften. Därav att ankra upp det. Sen även med att isolera bakom, gör att det står fritt och kan ramla ut, även då måste det ankras i befintlig grund.
Oavsett så blir det nog att ankra i befintlig grund.
Den befintliga grunden är hälften block (oklart vilken typ) och halva natursten. Så att ankra in är kanske svårt?

M Miscela skrev:
Den befintliga grunden är hälften block (oklart vilken typ) och halva natursten. Så att ankra in är kanske svårt?
Det går alltid att borra in för järn, oavsett betong/leca/sten/berg och det är ett måste för att påbyggnad med gjutning ska hålla sig kvar och lossna.
Räcker 6 mm armeringsjärn, lite här och där, det ska bara hålla för att inte falla ut.

Du behöver säkra upp den nya yttre grundmuren nedtill med en riktig sula först.

Sedan är det bara att mura upp den nya.

M
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du behöver säkra upp den nya yttre grundmuren nedtill med en riktig sula först.

Sedan är det bara att mura upp den nya.
Yttre grundmuren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.