Hustillverkare
niclasella: Hej Robert och Maria. Det är Svenska Modulhus som har erbjudit oss det. Det känns som ett bra erbjudande. De bygger precis som vi vill och efter våra skisser. De verkar som de kan tillgodose alla ideer vi har kommit med än så länge. Häls Niclas 8)
Joto: Vi funderar på att bygga ett hus från Eksjöhus i Älmhult och undrar om det är någon som har erfarenhet av dem i Älmhultsområdet. Positivt, negativt, och allt som kan vara bra att veta om dem!
miapia83: Är väldigt sugen på Torgrim.... Någon som har bilder? Alla bilder är intressanta! :)
ulan: Hmm, är det Rheinzink ni menar så låter det oxå väääldigt billigt med 2000:- om det inkluderar stuprör och hängrännor?! Högst troligt att det isåfall är Aluzink (höjdarmaterial).
Levis: Det jag saknar är en riktig produktionskostnadskalkyl. Banken efterfrågar det när man söker lån. Vi har ju fått alla prisuppgifter vad huset kostar och så ( i en övergripande kalkyl) men det verkar som andra bolag gör en detaljerad kalkyl. I vårt fall gick det ju bra ändå för vi kunde visa på de siffror vi fått av Skidsta. Grundarbetet blev ca 20 000 kr dyrare pga vi var tvungen
75an: Håller som bäst på att leta efter ett bra hus att bygga och har fastnat för A-hus Klintehamn (1 1/2 plans). Finns det någon som har någon information gällande A-hus i allmänhet, och Klintehamn i synnerhet? Bilder, nya ritningar på alternativ planlösning eller vad som helst?? Vi ville egentligen bygga ett enplans men pga byggytan så blir vi "tvingade" att välja ett 1 1/2 plans
Kosmos: ja jösses, märkliga typer ni fick att göra med då ??? jaja nu e det ju beställt, bara att vänta ;) therese e det nå´t särskilt du vill veta e det bara att fråga.
Kaugan: Vi är precis is sluttampen med vårt hus som vi byggt med Sävsjö/Revenir/Vendu bygg i Täby. Kontakten med säljaren har varit mycket bra. Dock har det varit svårt att få tag på den projektledare som tillträdde när bygget sattes igång. Nu när byggprocessen går mot sitt slut så är vi väldigt nöjda med resultatet. Mycket hög standard på huset, bra hantverkare som vi har kunnat
annann: Vi har varit i kontakt med dem och träffat deras arkitekt som skulle rita enligt våra önskemål. Vi tyckte inte att vi fick till planlösningen riktigt med henne trots flera möten men nu när vi har tagit fram ritningar med en annan arkitekt kommer vi begära en offert från dem. Företaget verkar bygga av bra kvalitet och på det senaste huset de presenterade hade de ett bra m2 pris. De är
unigas: Båda har självklart fördelar men för oss övervägde utrymmen, byggyta och till viss del utseende in när vi valde ett 1 1/2plans hus. Jag hör nog till de som gillar att ha en trapp och en övervåning. Dessutom byggde vi källare så vi har ju två trappor... //Markus
yssa: mary_2 Schakt och grundarbete tillkommer eller? Undrar också vilken typ av grund de bygger på? Jag undrar också vilket hus ni valt?
Snappen: Precis som Byggimpert skriver: du behöver inte göra något. Men ett tips som jag upptäckt kan vara på sin plats är att noga kolla att alla genomföringar upp till övervåningen och lucka är täta! Det ska de vara för att förhindra kondens då annars varm luft från bostaden kan leta sig upp och kondensera på vinden. Det gäller främst vintertid då övervåningen är kall. Våra
Robert_Maria: Jag tycker att det är viktigt att inte sälja sig för billigt. Man ska ändå vara medveten om man släpper in husleverantören och deras potensiella kunder i sitt hus, i sitt hem. Nej, låt dem betala marknadspriser för nyttjande av ens hem och kanske lite extra eftersom det just en plats som någon ska bo på efteråt. Sätt det i paritet till vad det kostar att hyra golvyta på Sollentuna
lena: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1118599311;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
pedeno: hejsan! Vi har behov av fyllnadsmassor.. hur "många" vet jag dock inte än. När har ni planerat att schakta?
KnockOnWood: Verkar vara Blekinge. Isfria vintrar, segling året om. Underbart! Stort grattis! //KoW
Luttrad_husbyggare: Vårt hus var färdigställt i oktober 2005. Eftersom vi byggde grunden i egen regi följde vi Älsbyhus instruktioner till punkt och pricka. Döm om vår förvåning när de inte godkände den byggnadsställning som Layher (en av de största ställningsbyggarna i Sverige) hade projekterat efter Älvsbyhus instruktioner. I början av december erhöll vi en extradebitering för merarbete p g a
Jesca_j: Inget positivt i alla fall.... Deras säljare (i Stockhom) verkar totalt ointresserade av att få sälja något. :( Vi var inne på att köpa ett Kungsholm men trots att vi vid flera tillfällen mailat och lämnat brev i deras brevlåda så hörde de aldrig av sig tillbaks till oss. På grund av detta visade ointresse så beslutade vi oss för att köpa huset från annat håll.
Mercafreak: [citat] Tänk om man vore så händig *suck* SJälv får man väll bli "blåst" av nån hustillverkare som tar ruggigt mer betalt än vad det hade kostat om man hade haft kunskapen själv :(
Mercafreak: Den dag vi bygger kommer jag åxå att köpa vitvaror från E-lux för 10% under inköpspriset till vår butik ;D
Wico_TB: Skall bygga Villa Västervik i höst/vinter. Har hittills känts mycket bra med vår säljkontakt på Smålandsvillan.
KMH: Hej Har hittat ett hus jag tycker om hos Sidensjöhus. Men, jag vet inget om företaget - är det någon som har erfarenhet av Sidensjöhus?
Gammelmormor: Letar efter bilder på Tyr från Älvsbyhus. Någon som har? Allt av intresse! Mvh Maria
BillyBob: Kan tyvärr bara hålla med föregående talare. Har i.o.f.s. inte haft med "karlskronasäljaren" att göra men känner igen tillvägagångssättet. Ett "hett tips" om du ska ha med LB-Hus att göra är att skaffa dig en konslut som är duktig på entreprenadjuridik och på husbyggande. Det lär ni behöva. Det har jag personligen fått erfara.