Hej på er Älvsbyhusfantaster! Går det att få övervåningen inredd på en gång av Ä-hus?

Inte som beställning via Ä-hus centralt, men många säljare har egna eller på annat sätt "närstående" ;) bolag som kan göra arbetet.

Kom bara ihåg, hur mycket det än kan verka som att det är husleverantören dvs. Älvsbyhus som står för inredningen av ö-våningen (iom. att det är säljaren som ombesörjer) så är det inte så, det är alltid ett från Ä-hus fristående bolag, antingen säljarens eget eller av honom rekommenderat så därför måste man teckna separat avtal med den firman, för till Ä-hus kan man inte vända sig med ev. reklamationer som rör själva inredningsjobbet på övervåningen, då det alltid utförs sas. i egen regi, därför jätteviktigt att se till att du har ett bra separat avtal med aktuell firma.

Många gånger tror jag att säljarna åker lite snålskjuts på att kunderna inte riktigt skiljer på "äpplen och päron" och iom. det inte upplyser i klartext vad som gäller.
Utan istället spelar lite på vissa kunders goda tro där de, iom. att det är Ä-hus säljare som ombesörjer, tar "för givet" att det är Ä-hus som är motpart även på den biten.
Av den anledningen så är det nog många (för kunderna) viktiga avtal som aldrig kommit på pränt utan bara blivit muntligt avtalade.

Detta är ju inget eg. problem och behöver heller inte vara sämre än att privat leja vilken annan firma som helst för samma arbete, huvudsaken är att man kommer ihåg att det är du själv (som kund) som lejer firman som inreder din övervåning, inredningen ingår inte i ditt avtal med Ä-hus.

MVH//Christina.

Vi blev erbjudna av Älvsbyhus att få övervåningen inredd. Det skulle kosta 250 000. Då ingick inte tapeter och golv.

Evangeline skrev:
Vi blev erbjudna av Älvsbyhus att få övervåningen inredd. Det skulle kosta 250 000. Då ingick inte tapeter och golv.
Erbjudna av hussäljaren eller av Älvsbyhus?

MVH//Christina.

I vårt fall så fick vi kontakt med en snickare som fixar isolerad öv genom säljaren. Älvsbyhus har ej detta. Så det blir ett separat avtal med snickaren i fråga.

Genom säljaren. De har snickare som de anlitar för jobbet. :)

Evangeline skrev:
Genom säljaren. De har snickare som de anlitar för jobbet.  :)
Med risk för att verka antingen tjatig eller totalt blåst ;) ;D

Om du med "de" menar Älvsbyhus så är det fel, man kan inte få färdiginredd övervåning som tillval hos Älvsbyhus.

Däremot om du menar att säljaren har ett eget bolag alt. känner någon som han rekommenderar ( dvs. helt fristående från Ä-hus) med egna snickare som färdigställer övervåningen åt dig så är det korrekt.
Men då måste man alltså teckna ett separat avtal med det bolaget ifråga, avtalet med Ä-hus gäller inte för inredning av övervåningen ;)

MVH//Christina.

Det stämmer säkert=) Vi kom aldrig så långt för vi anlitade egna snickare=)

pitbull_XIII skrev:
Har någon provat att lägga ett "lock" på ovanvåningen, om man inte använder den ändå, för att hindra att värmen sticker den vägen?
Behövs inte antar jag, bjälklaget är väl ändå isolerat!!

ulan skrev:
Behövs inte antar jag, bjälklaget är väl ändå isolerat!!
Naturligtvis är det isolerat, så man behöver inte göra ngt. alls på övervåningen om man inte vill :)

MVH//Christina.

Precis som Byggimpert skriver: du behöver inte göra något.

Men ett tips som jag upptäckt kan vara på sin plats är att noga kolla att alla genomföringar upp till övervåningen och lucka är täta! Det ska de vara för att förhindra kondens då annars varm luft från bostaden kan leta sig upp och kondensera på vinden. Det gäller främst vintertid då övervåningen är kall. Våra montörer hade fuskat ordentligt kan jag säga...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.