Hustillverkare
byggimpert: [citat] Jag skulle nog säga att sannolikheten för att lyckas pruta på IKEA är väsentligt större än på Ä-hus ;) MVH//Christina.
byggimpert: [citat] Håller helt med "Ostni", även om vi inte har ett Ägir själva utan ett Sleipner, men vi har goda vänner som bor i ett Ägir och jag kan inte tänka mig (utifrån hur deras hus ser ut) att man möblerar med två matbord nästan granne med varandra :-/ De har däremot vänt K/F 90 grader och därmed fått en välkommen, liten avgränsning mot v-rumsdelen, dessutom mindre trångt vid
Sly_fox: Nej - vet inte vilka det är. Är det en S-tälje firma?
samba: Ta in offerter från 5-10 olika entreprenörer för grunden och markarbetet. Har själv sparat ca 80-100 tkr på att inte välja husleverantörens rekomenderade grundentreprenör. //samba
Evangeline: Vår säljare var med på tomten och hjälpte oss att komma fram till vart huset skulle placeras. Det var bra det för han sa saker som vi själva inte tänkt på. Nu ligger huset perfekt på tomten=)
common: Har byggt ett A-hus, kanske kan hjälpa er med svar. Har dock inte byggt i Malmö..
xryta: Intessant! Har du bilder? Är ni nöjda med planlösningen? Törs man fråga vad ni fick betala?
maddisen: Vi funderar lite på att bygga ett Edsviken från A-hus. Alla tips och förslag runt detta mottages tacksamt. Dessutom tänkte jag höra om det är nån som vet på ett ungefär hur mycket de gör i avdrag för olika saker, tex om man lägger takpannorna själv, lägger parketten själv, avdrag för vitvarorna och annat som kan tänkas vara lönt att fixa själv. /Madeleine
sandhall: Fast det var väl inte byggsatsen det var fel på, om jag förstod saken rätt? Snarare ännu ett fall där någon valde delad entreprenad men kanske borde valt totalentreprenad i stället.
Ulle-Bella: Tack hempularen för ditt inlägg! Jag håller fullständigt med om att något inte stämmer!!! Helt sjukt är vad det är. Nu har min man löst det hela ;D :D ;D. Vi har kommit överens med ÄHs entreprenör om ett pris vi kan acceptera. Egentligen är detta någon slags monopol eftersom vi inte har något alternativ. Tänk på det alla ni som funderar på egen grundentreprenör. Många
Iram: Hej! Var byggde ni någonstanns? Vi ska bygga utanför Södertälje och fick idag en produktionskostnad på 2044 tkr. Vad ingick i era 1002 tkr? Materialsatsen för oss är 1141 tkr. Då finns det inga tillval i det priset utan det är priset som Trivselhus gav till oss idag. Iram
Milli: Fiskarhedenvillan, med de ringde å andra sidan inte upp med några frågor utan mailade bara över en offert ...
ante100: Stomrest 1 685 000 Nästan Nyckelfärdigt 2 030 000 Nyckel färdigt 2 214 000 Har inte byggt
Evangeline: Det där med räntorna har ju att göra med vilken bank ni anlitar samt om ni behöver topplån eller inte. Vi har inga topplån men har tagit en del rörligt ändå så att vi kan betala av lite snabbare. Vi har också ett Höner och trivs hur bra som helst. Vi har den spegelvända planlösningen.
Inger: Vi har bott 1½ år i vårt Lodur och vi trivs alldeles förträffligt! Vi har tagit bort väggen mellan vardagsrummet och det stora sovrummet och flyttat ingången till klädkammaren till den lilla hallen utanför badrummet så vi har fått ett vardagsrum på 34 kvm. Vi valde också till en altandörr i vardagsrummet och lyckades (efter många om och men)slippa den altandörr som från början
Mulan: Så länge de är raka och säger vad det kostar (och varför) så har de rätt till vilken prissättning som helst. Väljer du dom efter att de informerat om allt så är det ju ditt ansvar. Dessutom (i alla fall för min del med Myresjö) så har de hjälpt till med allt och stått för allt som sagts & lite till. Man skall inte dra några snabba slutsatser föränn man suttit sig ner &
Gammelmormor: Som sagt, det varierar jätte mycket. Både mellan husföretagen, men också mellan säljare och säljare. Det finns dom som inte erbjuder något alls. (Förstår inte dem som visar sitt hus gratis. Av vilken anledning ska man ge "gratisreklam" för ett husföretag?) Kontanta pengar, tillval för en viss summa, braskamin, terass...m.m. Ta reda på också hur dom menar med att visa huset. Är det
Byggarn_X: Hej ! Är det någon som har några bilder på ett Ägir, Älvsbyhus? Jag såg väldigt fina bilder på ett Sleipner. / Byggarn_X
Bokholmen: Ett tips till dig som undrar över isoleringstjocklek till övervåningen. Det är bara att beställa leveransbeskrivning från hjältevadshus där stå vilken tjocklek det ska vara
ByggBerra: Någon som byggt med SkönaHus i trakterna av Linköping? Nöjda i så fall? /Berra
Thrill: Hejsan igen! Javisst det blir ett tvåplans hus och det blir väldigt speciellt :p Detta pga av att vi skulle bygga ett hus vid namnet Nora. Dock så hade byggnadnämnden invändningar mot Manzard taket. Vi var dock väldigt nöjda med planlösningen som vi hade kommit fram till och gjorde sålunda att vi gjorde ett fullt andra plan. Så numera har det benämningen Nora Special ;) MVH /Micke
hempularen: Vad det gäller kostnaden så tror jag att det man ev. kan spara är att dom kan sätta ut hus och carport på en gång, ev så slipper du ifrån kostnaden för ett samrådsmöte. Men det förutsätter nästan att du bygger båda samtidigt. Chansen att du lyckas begrava utsättningsmärkena för carporten medan du planerar tomten är nog stor.
Jesca_j: [citat] Man bokar en tid hos sin bankkontakt och försöker se om det finns utrymme i er ekonomi för att höja byggkrediten. Om ni höjer krediten så måste ni med den nya krediten lösa den tidigare och har ni otur vill banken ha en ny uppläggningsavgift.
Negotiator: Håller helt med om att det skiljer mellan säljkontor. Därför kan ju standard och pris skilja på olika orter. För oss blev Götene bättre prismässigt. Vi har haft en kanonrelation med vår säljare och säljkontoret också men mitt svar om flexibelitet o lyhördhet rörde faktiskt Götenehus som bolag. Vi hade en hel del kontakter med olika människor anställda av GH och alla var väldigt
ch123: Ett tips angående Ä-hus, fläkten som ska hålla grunden torr är inte bra. Min systers sambo jobbar inom ventilation. Kolla upp hur den fungerar under vintern, det är viktigt att den fungerar då eftersom det under den tiden blir mycket fukt. Ett annat tips om ni bygger uppe i Norrland med garage, de garagedörrar som Ä-hus har håller bara för upp till -10 grader...
Ylle: [bild] Det är enkelt att tala sanning: Om kakel och klinker inte ingår, så är det helt enkelt inte nyckelfärdigt.