Hustillverkare
Bompan: Vi byggde Tranan våren-03, och har bott idet sedan aug-03. Vi anlitade deras hantverkare för stomresning och innerväggar ( del 1+2 ), och egna hantverkare till resten. Vi är jättenöjda. Bygget flöt på, och de var lätta att ha med att göra. Huset funkar "med facit på hand", och det har inte varit något krångel. Visst händer småsaker under vägen, men de var just småsaker.
birgi: [citat] Hur högt ligger de i pris? Har du uppgift på ngt av deras hus så man kan jämföra?
Lacariuz: Skönt att höra. Vi står i start groparna med ett skidstahus oxå. Fast vi har ett tag kvar, ska ner till HTH kök i veckan och bestäma hur köket ska se ut. Våra erfaranheter av Skidstahus har varit jättebra, men det är ju ett tag kvar som sagt så dom lär väl göra nån miss det får man räkna med. Mvh Andreas och Susanne
Tesa: Instämmer med ovan, ritningsändringar kostar inget - däremot betalar du om det krävs extra material.
peddap: Hej ! Undrar om det är någon som kan frambringa foton på ett putsat Jordugglan från LB-hus ? Mvh, Peder
Guldkornet: Vi har tittat på huset Sunnanhagan med BRAhus någon som har erfarenhet av de företaget och huset? alt annat BRAhus? Mycket intressant hus!!
MatildaSofia: Vallsjöhus verkar bra! :) Träffade en man i dag som byggt ett Vallsjöhus. Han var jättenöjd med kvaliteten, han tyckte det var genomgående bra material som ingick och att huset kändes väldigt gediget. De hade tagit ett Willa Nordic hus, och lät Vallsjöhus rita något liknande. Prisvärt! Mitt intryck av det lokala kontoret är enbart positivt, fick väldigt bra kontakt med dem (eloge
lillfia82: Hej! vi ska bygga ett Älvsbyhus Oden och är har sett bilder på huset förutom toaletten. Jag undrar om ngn har bilder att skicka..
Aja: Även om man inte väljer de större fönstren är det ett lägre element under ord. fönster. Ser jättetokigt ut, någon vi bistert fått erfara!!! /Aja Skulle inte tveka på de större....
marian: Funderar att bygga älvsbyhus men är osäker på grunden. Vad finns för alternativ som är prisvärda med platta i stället för torpargrund? Vi kommer att bygga i Umeå! Vore tacksam för snabbt svar!
birgi: Jag gillar verkligen villa Sparreholm. Nu undrar jag om någon här just nu bygger eller byggt Sparreholm? Vilken av 1-2-3 isf? positivt/negativt? Vilket pris har ni fått?
audi: Beroende på utrustning och vad man ska räkna in i pris så landar vi för hus inkl. öppen murad spis mm mm krin 15' per kvm (207 kvm Sävsjö 1½-plan inkl garage)
therese82: vi ska bygga i västra götaland och vi fick svaret att nästa hus som beställdes skulle komma v.24 2006. så det är tyvärr mer än ett år :o
Pyssan: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1116928256;start=0]Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.[/link] av Marlene Eskilsson.
ante100: Tiderna då man kunde pressa priserna 10% är förbi. Det är bara att inse.
Hemmakatten: Kloka personer har beskrivit olika scenarier. Hur det verkligen utfaller är svårt att sia om, för alla. Har man möjlighet att välja inflyttningsdatum tycker jag att den egna och den i framtiden närmaste egna ekonomin ska styra.
suspse: Hej på er! Lite kul att ni märker samma sak som vi gjorde - att man till slut jämför alla hus med ett speciellt hus. Eller varsitt som i ert fall. Blir dessutom vädigt full i skratt, för jag kan säga i vårt fall har vi blivit experter på att kompromissa och hitta lösningar så att båda blir relativt nöjda... Om man gör en lång historia kort, så när vi flyttade ihop för ett antal
Norpan: Även stora mariannelund går att få som en-planshus fortf även om det inte finns med på deras hemsida. Priset är samma som med inredningsbar vind, men du sparar ju pengar eftersom du inte behöver varken trappa, fönster i gavel eller takkupa (inget är ju måste, men det är ju sådant som folk brukar välja till)
Pyssan: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1116928632;start=0]Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.[/link] av Marlene Eskilsson.
FREDRIK_E: Har golvvärme, men enda fördelen som jag ser är egentligen att man slipper se de fula radiatorerna. Särskilt varmt blir då inte golvet (om man inte har klinker eller sten)
Rauken: Tack för ditt svar! Det har varit några större saker på värmesidan och mindre på elen men det har åtgärdats av entreprenörerna under garantitiden. / Rauken
KMH: Hej Vi tänker bygga ett Ägir. Vi har spegelvänt hela huset, sedan har vi tagit bort väggen mot s-rummet 16,1 kvm, det blir v-rummet. Där köksbordet är enl ritningen gör vi en köksö och matbordet blir där det enl ritn. står soffa mm. Vi kommer ha större fönster i både matsalsdelen och v-rumsdelen. Vi behövde inte 4 s-rum så vi hade klarat oss med Ymer, men prisskillnaden är
Ola: Här kommer en till med kalkyl MVH Ola http://www.smalandsvillan.se/index.asp