Är i startgroparna att börja titta på att flytta till landet permanet. Huset vi har är för litet och i rätt dåligt skick så alternativen är att bygga nytt eller totalrusta och bygga ut rejält. När man nu sitter med mark i en kommun med lågt QI- värde (eller vad det nu heter) vill man ju få ut mesta möjliga av pengarna. Varför ska det då vara så svårt att på ett ungefär jämföra priser mellan olika leverantörer. Jag menar på materialsatsen.

Jag fattar inte varför de skickar ut kataloger som måste kosta en ordentlig slant men prislistor är bannlysat innan man träffat en säljare. Slöseri med säljarens och min tid tycker jag.

Hur har ni gjort? ???

Håller med fullständigt.Man blir lätt irriterad på att inte få veta priser.

Men anledningen är säkert att säljaren vill träffa den kanske blivande kunden och luska ut inkomster och eventuella förmögenheter så han/hon vet hur mycket suga ur den stackarn.
Tro mig när jag säger att samma hus kostar mer för en familj med civilingenjörer än för en familj med en taxichaffis och den andra arb.lös. (som ett exempel)

Så sant så sant.

Jag tror detsamma har haft en massa kontakt med olika försäljare och det skiljer väldigt mycket mellan dem vill jag lova.
Men leta så hitta du bra företag ska du se.

Lycka till

Häls Niclas

Vi skickade ut förfrågan till en rad olika företag pr epost för att få en hum om priser på olika hus vi var intresserade av (totalentreprenad), och det var inte alla som ens svarade. Man undrar ju då lite varför - för mycket att göra? Vill inte skicka ut priser pr epost? Annat? Vi har ju beställd kataloger från _alla_ företag i Sverige som bygger totalentreprenad _och_ har katalog (ville ha något att titta i, får inte lika bra intryck via nätet), som karlahannah skriver - det måste ju kosta rätt mycket...

mvh hanneli

Egentligen är svaret ganska enkelt:
De tjänar inte på att vara transparenta med priset. Det ska vara lite jobbigt för dig att ta reda på allt kring ett husbygge. Syftet är att du ska tycka att det är skönt att någon, dvs säljaren, tar hand om allt. Det blir en bättre marginal på detta sätt och de har lyckats skapa en personlig relation med dig. Blir lättare att pracka på dig extrautrustning då också.
Andra företag kanske går mot strömmen och är transparenta med alla sina priser. Dessa rör sig dock ofta i lågpris-segmentet.

mvh
David

word

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.