Hustillverkare
Kermit_123: Vi byggde Oden utan förhöjt, men har sett ett par hus med förhöjt väggliv, visst är det viss skillnad, men inte så där överväldigande...... Men, smaken är ju som den berömda. Har tyvärr ingen bild på detta.
Aquaman: Innerväggar ! det är jag som är insnöad på ytterväggar så jag missade vad som skrevs.
Familjen_Bygg: Företaget Uniqhus skiljer sig inte speciellt från något annat husföretag när det gäller kundbemötandet. Det är lika dåligt, alltså inte unika på något sätt. Husen som sådana är det nog inget fel på men är man inte intresserad av att bygga spelar det ju ingen roll hur bra husen än är. När marknaden vänder och efterfrågan på hus viker går personalen åter över till att
Pedda_P: Vi har inte stött på några hinder med Vbg.hus vad det gäller det byggtekniska, inte mer än där vi själva hade räknat lite knasigt och det var ju bara till hjälp. I början kom dock lite reservationer av typen "det kan eventuellt hamna en bärande pelare här eller där" men det kändes mer som att vi skulle vara förberedda på att de just kommer att ändra saker som behövs av
coffee: Jag rekommenderar Willa Nordic. Vi har byggt med dom och tittade på Trivselhus innan. Måste nog säga att Willa Nordic har bättre arkitekter - åtminstonde i vårt fall. Hos Trivselhus lyssnade inte arkitekterna eller om det var säljaren på våra önskemål. På Willa Nordic både lyssnade de och kom med egan förslag som passade oss då de lyssnade på det vi inte sa men tänkte... ;-) Vet
coffee: Ta kontakt med husleverantörer som ritar "ert eget hus". Vi har till exempel byggt ett etagehus med hjälp av Willa Nordic.
Index: [citat] Det är riktigt att man kan behöva byggkreditiv till markarbete m m, tänkte inte på detta ??? eftersom vi hade sålt ett hus innan och aldrig behövde använda byggkreditiv.
Sanna: Menar du länkar till husföretag? Det finns en bra samling här. På startsidan finner du en flik som heter länkguide, välj sen "hustillverkare" och Voíla! Lycka till! :)
Stig-Rune: http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/golvbrunnar.pdf Vet ej om det är så det kommer att se ut hos dig? Där är ingen förhöjningsring iaf. Annars tror jag inte fabrikatet spelar ngn roll så länge anslutningen passar.
Postman: Var inne i en nybygd spov för 6 månader sedan. Dom hade byggt till extra Suturräng-våning under. SÅg grymt snyggt ut. Synd att man inte kan bygga en sådan själv. Vår detaljplan tillåter inte det. SJälva är vi inne på antingen en Svanen eller Svanen med indraget tak (för att kunna räkna det till 1 och en halva). ALternativt vill vi ha en tärnan med förhöjt v-liv el 45 graders tak.
Aquaman: Tack för svaren . Det finns alltså de firmor som inte känner till det här med köldbryggor , har de inte frågat på Beijer *ler* Jag bor i söder så det är ju frågan om det lönar sig med mycket isolering. Dock skönt med låg månadskostnad. Lånen får man ju dra av till viss del. Vill varm lär ha de här värdena U-värde vägg: 0,136 U-värde tak: 0,101 Finns mycket att kolla upp
Milli: Gå in på "Andra som byggt" på startsidan. Där finns det några privata hemsidor där det byggs fiskarhedenvillor. Kika där :)
Filur_i_hus: Olika åsikter om samma vara! Har byggt Eksjöhus med samma säljare, samtidigt med Lena. Har dock en annan åsikt / erfarenhet av dem. Efter ca 15 månader har jag fortfarande ett badrum som inte ser klokt ut. (Det började med att jag först, därefter besiktningsmannen anmärkte på vägg-fogarna i badrummet. Först sa de att det var lätt fixat, men sedan visade det sig att de var tvungna att
martin75: Hejsan!!! Är det någon som bygger med LB-hus??? Vill ha lite synpunkter om dom, bra och dåliga osv:) Vi tänkte bygga Lövsångaren någon som bygger den eller tänker göra???
ann-kristin: Vi har tänkt bygga ut vårt vinkelhus. Planen är att bygga inneni vinkeln, en kvadrat på ca 30-35 kvm. Har ni några bra sidor där man kan få tips eller egna förslag skulle jag vara innerligt glad. Utbyggnaden kommer att bli vardagsrum :D
Mulan: Att isolera sig allt för mycket är inte bra :) Myresjöhus har 200mm i golv. (går att få 250 med) Tror det är 240 i vägg. Vi valde 200mm i golv med golvvärme...finns fördelar med det med tror jag.
EllaBella: Det är "Folkvillan" du menar va? Jag läste nånstanns att det kostade NF ca 1,4 inkl grund. (Sthlm) Är också nyfiken på detta hus som uppfyller våra behov ganska bra. Särskilt priset ;)
Kosmos: "Alla skriver att det kostar så mycket med markarbetet. Den kalkyl som Älvsbyhus gjorde åt oss ligger på 90000 kr och då tipsade ändå vår säljare oss om att man kunde ta in egen maskin och förgräva lite så blir det ju bara billigare" Precis som för oss...men jag har hört talas om säljare som inte ens ville sälja hus till köpare om han inte tog deras markentreprenad ??? Våran
Aquaman: Har försökt få till en diskussion om ett annat sätt att lägga golvvärme men inte lyckats. Se här http://www.villavarm.se/docs/content/unikt_golv.shtml Ett sådant golv måste det väl bli i en ovanvåning t.ex , men med mindre isolering under förstås. M.v.h
prinsessan: Hej! Är det någon mer som har byggt Tylösand, A-hus? Skulle vara roligt att se bilder, gärna hemsida. Här är vår hemsida: http://web.telia.com/~u14218274/
RoDj: Vi är optimistiska och har ritat en massa! Vi har lyckats få in ett badrum med bubbelbad, två sovrum till barnen på ena gaveln. + ett större till oss + klädkammare! Vi har t.o.m fått in 4 rum + bad + klädkammare! Vi lade då ett rum precis där takkupan hamnar. Inte snyggt då det blir lite korridorvarning men oerhört praktiskt då vi väntar barn nummer 3 i april. Kul att ha tre rum
GoeranHelena: Planerar att bygga huset Oden från Älvsbyhus. Vi kommer att göra vissa tillägg. Det vore intressant att höra om andra gjort samma sak och vad ni betalat för att få det gjort. Markvåning: 1 - Göra större öppningar i bärande vägg Kostnad att sätta in limträbalkar, en på ca 2,8 m och en på ca 2,2 m. 2 - Tvåpipig skorsten typ murad. Övervåning: 3 - Takkupa med tre fönster på
billy_baver: Älvsbyhus minsta 1,5 planshus (exempelvis Bjarke) har oinredd vind, som borde vara perfekt som primitiv ateljé! http://www.alvsbyhus.se/ Låg standard och pris 831.200 Skr plus markberedning, el- och VA-anslutning, garage, bygglovsavgifter och räntor under byggtiden.