Hustillverkare
janbo: Vi har ritat helt eget hus med hjälp av Trivselhus arkitekter. Vi började med en kravspecifikation som blev en planlösning vi inte alls gillade som blev en riktigt bra planlösning. Vi har hela tiden kunnat prata direkt med arkitekterna utan att blanda in den lokale säljaren. Janne
lifo: Jag tror att Falken är LB-hus dyraste modell och att den i Sthlm kostar ca 2,7 Mkr. Av LB-husen du nämner så tycker jag nog att Steglitsen är den med bäst planlösning.
HenrikBorg: Tack Jesca, helt klart den Orren jag kommer ihåg, exteriört. Måste varit ett annat hus jag var efter när det gäller planlösningen dock... Fortsätter leta :-/
Husbyggareisormlan: Hej, Vi har en bekant som har byggt ett kärnhus och de är jättenöjda med huset. Det ritades speciellt för deras tomt men det kostade inte något extra. Flera andra husleverantörer vill ta mer betalt eftersom deras hus skulle ritas om och anpassas. Kärnhus har en hemsida där det finns lite information www.karnhus.com Hälsningar Mauritz
carola79: vi fick runt 2.2 NF med klinkers o det medräknat i kalkylen. men utan tillval eller tomt osv.
David: Nu gör jag ett big no-no iom att jag postar samma fråga som jag postade i en annan tråd. Tror att den passar bättre här, (och att jag kommer att få massor av svar). :D Känns lite pinsamt att fråga detta när vi är på väg att bygga vårt fjärde lösvirkeshus, men vad är egentligen den korrekta eller allmänt erkända definitionen på pris/kvm från hustillverkare? Utgår man från
OR: Är det möjligtvis någon som har byggt hus med Ipars Lettiska trähus eller känner någon som gjort affärer med dem?
Carlman2: Hej! Peter heter jag. Jag och min sambo, Malin, väntar på bygglov för att bygga ett Lummelunda strax utanför Kungsbacka. Det skulle vara väldigt roligt att höra vad ni som byggt ett likadant hus tycker om det. (Speciellt om ni har ändrat på något eller ångrat er efteråt för att ni inte gjorde det ;)) Har sökt i forumet men inte hittat så mycket om just Lummelunda. Mvh Peter
Magdalena: Hej. Den information jag har fått, så får man räkna med ca 15000-16000 kr/kvm ex alla bygglov mm. Magdalena.
roffe9900: Vem vet något om Björklidenhus? Prisnivå i förhållande till kvalitet? Hälsningar Rolf
Jarppan: Stämmer. Det var Södertälje kontoret vi och Mastermind köpte huset av. Jag har inga bra erfarenheter därifrån >:(
A.Nygren: Klart det löste sig, vi skrev i måndags på ett kontrakt med Eksjöhus ;D
byggsugen: Vi är intresserde av att bygga ett sleipner från Älvsbyhus. Nu hittar vi inte vad det kostar att bygga huset med förhöjt väggliv. Är det någon som vet? Alla andra åsikter om sleipner och Älvsbyhus mottages gärna.
FredrikB: Hehe, det där var väl inget. Då skulle ni se MIN vindskiva. Jag orkar inte lista allt som blivit fel utan konstaterar torrt att lösvirke blir nästa modell. Alla husföretag är skojare... /Fred [citat] >:( >:( ;D
Mikael_D: Om "invånarna" är hemma kan man ju fråga vad de ångrar. Eller om man vill vara finkänsligare kan man fråga vad de skulle gjort annorlunda. Vad dom vill ändra kan ju också ge en indikation på vad som såg bra ut på ritningen, men inte blev så bra i verkligheten. Om de är nöjda med storleken på rummen, planlösning m.m. Fråga hur det funkat med leveranser, entreprenörer osv. Det
Annsie: Vi håller på att titta på ett nytt hus från Myresjöhus som heter Vindö. Är det någon annan här som tittar närmre på det/ har beställt det? Skulle vara spännande att höra era kommentarer till planlösning, vilka tillval ni tittar på, tak, fasader osv. Tycker själv att huset är urläckert! och vill ha det med pulpettak och liggande panel!
carola79: [jag vill oxå bygga ett Fjällvråken! lite större bara.. vi har skissat på att bygga garaget som rum och ha ett garage vid sidan om.. fick pris förslag utan tillval runt ca 1.9 i puts tror jag det var... minns inte riktigt..
kornstad: Det finns många hustillverkare som har totalentreprenad. Men det kan skilja lite beroende på var i landet du bor. Hur driftig säljaren är. Leta fram ett par hus som ni tycker om och fråga sedan säljaren i ert distrikt om det går att bygga med totalentreprenad hos dem. Många kan lösa det om de blir tvugna.
RoDj: Vi gav 135.000 för grunden! All heder åt Rinkaby-bygg i Kalmar för kanonjobb och trevlig personal!!!! //Roger
ostni: Husen stämmer ju inte ens med bilderna.....vart är rummet på 7.5m2 i Älvsbyhus höner?? och vart är väggen man möts av i entren?? Sen kan man ju undra hur dom har hittat priserna och vad som ingår i dom!
billy_baver: Mycket spännande idé! Synd bara att jag inte uppmärksammat Ulfs fråga i juni förrän nu ... :-[ Mitt första tips är att inte alls betrakta konstruktionen som någon sorts andrahandsproblem. Låt istället utseendet falla ut från konstruktionen! Det som verkar mest utmanande är givetvis själva taket. Har ni redan kontakt med vassläggare? Har ni kollat in hur vasstaken ser ut på vinden?
jj: Vi byggde ett Sävsjö trähus för tre år sedan. Vi är mycket nöjda med slutresultatet men mycket missnöjda med deras hantering av oss som kund. De svarade baba på den fråga du ställde utan att svar det extra som gjorde att vi i slutändan fick betala mycket mer än uppfattat. Tex : kan vi byta ut tapetsering mot målning och de svarar ja. Att det sedan kostade oss 40 000 kr mer nämnde
d1981k: Har bara en liten fråga som jag hoppas någon kan svara på. Är det ngn som byggt edsviken eller har ngn prisuppgift på nyckelfärdigt edsviken? Jag bor i Östergötland. MVH Danne
TiG3rr: Hej forumet, Detta är mitt första inlägg men hoppas på svar ändå ;) Jag är spekulant på ett hus som är byggt av Simons Element. Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av dom och kan ge mig positiva eller negativa åsikter. Lite info: Huset är byggt 2003, 161kvm, och har mexi-tegel. Vad jag kunde se på Simons hemsida så hade dom bara trähus så jag antar att