Ya, Vad värderar du kostnaden för hus stomme samt totalkostnaden till?
Vänligenl

Jag har fått prisuppgiften 450kkr för stommen (jag tror frakt och montering ingick då). Men stommen är då bara de bärande betongbalkarna...
I min kalkyl för ett Sagolikt hus räknar jag med ytterligare ca. 4-500kkr för resten av huset (i lösvirke), som t.ex. ytterväggar, tak, golv, kök och badrum.
Därtill kommer grund, uppvärmning, etc.

Blir nog tyvärr lite för dyrt för oss... :(

Y
Vi byggde för drygt 10 år sedan. Om jag minns rätt så var stommen inte så dyr på den tiden – men som sagt priserna har säkert gått upp sedan dess. Eftersom vi byggde resten själva så kom vi undan rätt billigt (om vi inte räknar med vårt eget arbete och förlorade semester) men jag minns inte exakt vad vi hamnade på. För att få reda på aktuella stompriset är det nog bäst att ringa deras kontor.

PS I betongstommen ingick isolerade betongytterväggar, takelement och grundbalkar och stålbalkar. Det finns en bra bild på deras hemsida (längst ned under ”bilder”) där man ser hur en monterad stomme ser ut. :)

Vi var också tända på Det Sagolika Huset ett tag. Problemen som vi såg det var främst utrymme och pris. Hur vi än ritade planlösningar så var vi tvugna att bygga ut och det går endast att bygga ut nedervåningen. Vi har max byggyta 180 kvm så behövde vi drygt 100 kvm i två fulla plan, eftersom vi även ville ha garage och därför fungerade inte huset för oss. Dessutom fick vi ett pris i Stockholm på 2550000:- för hus med planlösning #3 i katalogen vilket vi anser är dyrt.
Det vi gillade med huset är faktiskt utseendet och den fribärande konstruktionen samt materialet (betong).

Hej

lyfter den här tråden, vi är på väg att bygga nytt och är intresserad av Det sagolika huset, finns det någon här som nyligen har byggt ett eller bor i ett för närvarande?

Y
Hej

Vi bor i ett Sagolikt Hus sedan 15 år. Skrev i detta forum 2003 (se ovan) om vad jag tyckte. Vi gillar fortfarande huset och våra vänner tycker det är vackert och spännane.
Hörde att ett hus just nu byggs i Kvicksund och ett i Satsjö-Boo (Boo strandväg tror jag).. Har Du vägarna förbi så kanske Du kan fråga den som bygger vad han ellr hon tycker....

YA

Hej!

Hade aldrig hört talas om detta hus tidigare, var iknne på hemsidan och tyckte det var annorlunda. Att bo i det måste ju vara som att befinna sig på semester i Thailand konstant! ;D

Vem vet, det kanske blir ett sånt när vi tröttnat på vår sekelskiftesdröm!

Lycka till // Snäckan

Var en gang och tittade pa ett sadant hus ute i Skokloster vill jag minnas. Trots en del sma galenskaper sa var det ett fantastiskt inbjudande hus. Vill sarskilt puffa for Vintertradgarden som var hur mysig som helst. Manga hus man sett har man ju glomt dagen efter, men det har minns jag aven manga ar senare!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.