Hustillverkare
Lindhardsen: Det är bara att gratulera! Ni har nu en mycket rolig resa fram för Er med alla val och många beslut, men det är SÅ kul 8-) Hoppas att ni kommer att bli lika nöjda med ert Trivselhus som vi har blivit med vårt. Kolla gärna in vår bygg dagbok på webben, så ser ni hur smidigt det kan gå ;) Trevlig Helg!
Maria_S: Nyfiken på Scandinova. De har lite speciella och prisvärda hus. Någon som har erfarenheter av detta företag? :-/
_Valle_: Sen beror det väl lite på underlaget man bygger ett hus på också .... :o Det finns mer eller mindre fuktig mark.... mer eller mindre vattengenomströmmning på tomten, olika klimat osv osv ... Jag tror krypgrund säkert är bra på vissa ställen där marken tillåter det... men inte på andra.... ::)
lier: Det beror lite på vad du tänkt dig i utrustningsväg. Om inte vi skulle ha tagit till så mycket så skulle vårat hus ha kostat strax under 2mille. Vi bygger 208/kvm och isolerat garage på 45/kvm. Dock med en lokal byggfirma. Men stora hus för 2mille finns det ganska många av. Det beror helt på vad du tänkt dig och vad du menar med stort. :) Antal vinklar på huset, ryggåstak,
Nora: Hejsan Jag gillar Mjöbäcksvillans Poppelgården...Den är dock inte L-formad... Nora
Ms_IT-Nisse: Är det någon som byggt Eksjöhus Sjövik? Ser otroligt fint ut på deras hemsida. Skulle vilja se fler bilder. :D
lbg: Det finns en jättebra beskrivning av de olika entreprenadformerna här på Byggahus.se. Jag kan bara förtydliga att med totalentreprenad skriver du ETT kontrakt och har EN part som ansvarar för ditt bygge (men detta ska inte förväxlas med begreppet nyckelfärdigt, det indikerar bara hur färdigt entrprenören lämnar huset i dina händer!). Med general- eller delad entreprenad har du TVÅ
ordain: Vilket husföretag var det? För drygt ett år sedan beställde jag en massa kataloger och fick samtliga utan frågor. Det känns som att de gör för dyra kataloger om de inte kan gödsla med dem...
CaJn: Ring en FH säljare så mailar de säkert bilder till dig på det hus du är intresserad av!
lbg: [citat] Vad roligt! :) Ja, vi hör bara gott om honom av flera människor! Var och vad ska ni bygga? Du kan ju PM:a mig, man är ju alltid nyfiken på andra GH-byggare! :)
skogstomten: FAAAAAAAN det andra långa svaret som försvann! Nu ger jag upp. Vi flyttar i alla fall in i ett Österå nu på lördag. Vi föll för panelen, förhöjda taklivet, pardörren, husets proportioner (även om vi tycker att det passar ännu bättre något förlängt), den öppna takfoten osv. Förlängt med 0,6 m åt båda håll för större kök, större tvätt och möjlighet att rymma en
Freddanastair: Har tittat på några 1 ½ - 2 plans hus hos Eksjöhus, men vi fundrerar på att vänta med övervåningen. Dock vill vi ha väggarna resta av hantverkare. Har någon erfarenhet av liknande? Vore jättebra att ha en ungefärlig prisjämförelse att komma med till hustillverkaren. Övervåningen är ca 75-80 kvm. tack för hjälpen! Fredrik
lier: [citat] Jo det stämmer NNF skiljer det 140,000kr på ugglan 147 och ugglan 102
Lindhardsen: Ungefär såhär: 40 spotlights Datanät Alupaket + Induktion i köket Lådor i stället för underskåp i köket Andra badrumsmöbler Jacuzzi i stället för badkar Braskamin Men väääldigt långt så räcker det med TH standarden på golv dörrar, innervägger isolering etc. Vår totala tilvalskostnad (om man räknar bort frånval) ligger på ~100.000.
Lindhardsen: Flyttade in i ett arkitektens skiss 500 i påsk, 2 veckor före tidsplanen. Vi har verkligen inget att klaga på, allting fungerade perfekt, båda före under och efter ;) Kolla vår hemsida om du är nyfiken, där finns en dagbok med info från dag till dag. Om du är mer nyfiken, så är det bara att fråga! /Jan
Silverkatt: Hejsan! Jag har inte själv ett Ymer men ett Ägir som man kunde väla till fönster i köket. (Vi har inte gjort det pga att vi har valt ett annat kök där det inte fick plats) Men vi har goda vänner som har valt till det och det blev kanonfint och ljust. har ni plats och inte skall byta till en annan köksleverantör tycker jag att det är finast med fönstret. Karin
LoKa: Söker pris på: 1.Veranda/altan 2.Parkettgolv 3.Torktumlare 4.Rostfria Vitvaror 5.Avdrag kök el. köksluckor? 6.(Fungerar ikeas luckor till deras stommar?) 7.Avdrag badrum? Golv+Vägg 8.Avdrag Plastmatta? 9.Avdrag Tapet? Svara gärna på de frågor ni kan om ni inte vet alla. Tacksam för svar Mvh LoKa
jonasb76: Om du gör arbetet själv så kostar spottarna mellan 150:- till 500:- /st. Sen tillkommer kostnader för VP-rör, kabel, värmeskydd och ev. transformatorer.
Attis: Hej någon som bygger ugglan 117 och ev har lite bilder eller annan rolig info.
jflink: Jag är i samma sits som dig. Skriver nog på papperna för huset i nästa vecka, och skulle också vilja veta vad en kontrollkalkyl är. Lite bilder på Lyckan i vinkel hittar du här: http://www.wil.se/index.php?option=com_zoom&Itemid=28&page=view&catid=4&PageNo=1&key=24&hit=1
elias7: Nåväl att säga att vi bygger är väl att ta i. Vi har skrivit på och planerar just var på tomten hus och garage ska stå så att vi kan söka bygglov. VI ska bygga på Veta/Prästgårdsområdet. alltså helt andra sidan av Mantorp jämfört med era vänner. Vilket hus bygger de? Det finns två A-hus i området vid stationen. Det ena är ett enplans som jag inte vet vad det heter och det
ulle_72: Är det någon som byggt eller funderar på det? Kanske någon med prisuppgift?
Thomas_Stina: Ja det var ett bra tips! Minsta lilla kostnad man kan slippa/dra ner är välkommen! ;) //Stina
lier: [citat] Med eran marginal så räcker inte det till ett NF Ugglan. I Umeå ligger det på ca 1 713,000kr NF NNF 1 563,000kr SM 1 221,000kr Ugglan 135 ligger på 1 535,000kr NF Men det e Umeås priser kan vara ändrade något. ;)
mats_h: Låter bra John! Vi har nyligen fått en offert av dem! Den ser bra ut och vad jag kan se i deras leveransdeklaration så har dom bra teknik till ett hyfsat pris. Vi inväntar fortfarande offerter från några andra leverantörer men det kanske lutar åt Modulhus ändå! :)
fredwel: [citat] Om du väljer nästan nyckelfärdigt gäller följande: "Huset är grundmålat och allt arbete utvändigt är klart. Invändigt återstår bl a att lägga golv, spackla tak och väggar, måla och tapetsera samt att montera lister, socklar och dörrstycken. Kunden ansvarar själv för målningsentreprenad och tillhörande arbete." Putsfsad kostar ca 180' extra. Lite för dyrt för oss :-[
Deralte: Det är rätt, att man kan dra sig ur affären om man inte får bygglovet för huset. Men man är ju ofta i en svag position och vill VERKLIGEN ha bygglovet för man behöver huset, och kompromissar för att få igenom bygglovet. Vi upplever det som om husleverantören alltid styr händelser som händer under resans gång till deras fördel, verkar lite kortsiktigt, för om inte kunderna är
allinrep: Jag kan hjälpa dig med ungefärliga priser. Priserna som jag har är för ett domherren. De är 1-plans bägge två, skillnaden är att domherren är några kvadrat större. Byggsatsen vet du redan. Grundenreprenad 192 375:- Monteringenreprenad åtagande 1: 84 250:- Monteringenreprenad åtagande 2: 70 250:- Monteringenreprenad åtagande 3: 42 500:- Monteringenreprenad åtagande 4: 43 250:-