Hustillverkare
Pepparkaka: [citat] Vid en delad entreprenad kan det väl knappast vara ett åtagande från husleverantören att ta fram hantverkare?
Turbo_Nenne: vi ska bygga med A-hus deras basic 2 och vi kommer hamna under 2 milj utan tomt. avdrag för kök ca 25000:- , för vitvaror 25000:- och golv 20000:- vi kommer bara att köpa stommrest. men vi har valt till ryggåstak i vardagsrum och kök så det blev +-0 med köket. man kan inte välja bort speciellt mycket på basic. där av namnet. /// Nenne
zandra: Arkitekten har ritat en "verklighetsbaserad" ritning som faktiskt var mycket lik vår egen, men priset blev högre än vi hade räknat så vi har tagit bort några kvm här och där. Den nya ritningen är nästan färdig och vi ska skriva avtal på fredag!!! Jiippie! Jag kan nog lägga upp ritningen om ett par dagar, vi är jätte nöjda, lite mindre än vi tänkt oss men man kan ju inte få
Robert_Maria: Allt beror väl på hur avtalet/kontraktet är utfomat? Vi hade inskrivet att vi skulle få vite PLUS 'havda kostnader'- Havda kostnader är sådana som skall redovisas med kvitto, sådana som man har dragit på sig bara beroende av förseningen. Vitet är ett straff för entrepenören.
Pepparkaka: Detta har diskuterats i otaliga trådar, och det beror inte minst på var i landet du skall bygga (jag gissar på Gävleborg). Det bästa är att ta kontakt med leverantörerna och se vad de kan erbjuda.
HOM: Vi har enbart anlitat dem som generalentreprenör då vi byggde vårat Trivselhus. Jag vet att de har en fabrik i Åtvidaberg söder om Linköping där de tillverkar sina hus. Om husen de tillverkar håller samma kvalitet som deras hantverkare kan jag varmt rekommendera dem.
Sevillana: Undrar om ni har fått rabatt på tex inköp av kakel osv när ni bygger med totalentreprenad eller motsvarande. Vi har bekanta som bygger med LB-hus och de har fått 20% rabatt på allt kakel om de handlade från en viss butik. (På det priset som överstiger den kostnad för kakel som ingår i totalentreprenaden, 200kr/kvm). Vi som bygger med en annan leverantör har inte blivit erbjudna någon
blåst: Hej, igen. Se bara till att ha ordentliga och nogranna kontrakt skrivna mellan er och byggaren/säljaren. För om något går snett i bygget är det kanske ni som får betala extrakostnaderna. Vår husbyggarhistoria är inte slut ännu. Vi har bott 16 månader i huset och det är inte slutbesiktigat ännu. Varje dag undrar vi vad som ska hända. Kanske en liten översvämning, kanske ett litet
HPL204: Ursäkta att mina svar dröjt, har inte varit inne på länge. Har haft fullt upp med att flytta in och komma i ordning. Du kan göra vilka ändringar du vill, men dessa får du komma överens med byggaren om, och skriva en tilläggsbeställning med denne. Detta sker helt utan LB-Hus medverkan. Ett tips kan vara att köpa material genom LB-Hus, det gjorde vi till mycket bättre priser än vad vi
stodd: Kul att höra!! Du måste ladda upp lite fler bilder så man får se hur ni har det efter ni har flyttat in. :) Gjorde vår slutbeställning på ett Värnamo förra veckan... nu har vi bara 4 månaders väntan framför oss *suck* :( Skulle vara riktigt kul om du kunde lägga upp fler bilder.
Borsta: Vi tog generalentreprenad där vi sen skötte målning utvändigt och invändigt själva och de var snälla och lät oss komma in och börja spackla allt efterhand väggar och tak blev färdigt vilket gjorde att vi hann färdigt för Jul och det är grymt skönt. Bara huset med de tillval vi gjorde så gick det på c:a 1 700 000:- om jag inte minns fel (en hel del tillval) och sen så är det ju
volvo: [citat] Det bör vara angivet om det tex är byggprisindex eller konsumentprisindex som skall vara grund för indexregleringen. Konsumentprisindex följer i stort inflationen. Byggprisindex följer både inflation och byggkonjunktur.
volvo: Bra referenser från kunder till den lokala hussäljaren är ovärderligt! Inte en utan minst 5 bör man kontakta och höra med. Dessa bör ha avslutat sitt bygge det senaste året för att uppgifterna skall kännas relevanta.
Pepparkaka: En ytterst bra hemsida där det även finns resonemang om vad man bör begära per visning: http://web.telia.com/~u42505806/tips.htm
anna_jimmy: Inget insektsnät hos SMV, då takfoten är öppen, det får man sätta själv om och när man "stänger" takfoten. Fågelnät sitter monterat.
skogstomten: Du shuntar antagligen ut alldeles för kallt vatten till radiatorerna. Hade de varit underdimensionerade så hade de antagligen varit mycket varma eller i alla fall rören som kommer in i elementet. Utan att för den skull det skulle vara varmt i rummen. Jag antar att dina element är fisljumma trots att du skruvar upp termostaten. Jag antar att du har golvvärme nere och att man har en
Mamsa: Jag tror det gäller att tänka med magkänslan. det som vi tog vid sidan om var inte av betydande för själva huskonstruktionen så att säga. Lite klinkers under braskaminen, extra elarbete (som den firman i sin tur lämnar garanti på) osv.
OlleC: Hej, vi byggde Björken för knappt 2 år sedan och är helnöjda. Något kan kan ångra är att jag inte förberedde med plaströr i väggarna för ev sladdragning - högtalare. Bästa tillvalet alla kategorier är kaminen. Eldar förvisso en hel del men hade en månadsförbrukning på ca 1000 kw/månad. Stor tvätt maskin har någon redan nämnt. Vi valde garderob under trappan (har 3 barn).
veboa: Så, då har vi varit o tittat på huset, det var väldigt fint. Så mycket trevligare att gå in i ett hus och titta än att bara sitta o titta i brochyrer. Skulle nog kunna tänka mig ett sånt! Jag tyckter att vardagsrummet är lite smalt men man kan ju göra ett allrum på övervåningen också om man vill ha de. Men jag kan ju säga att standarden är bra och inte är det så dyrt heller...
jonkanon: http://www.funktionshinder.se/ du glömde ett s i länken, är ganska nyligen medlem där men tack för länken och kanske kan den komma någon annan till godo :) /j
Stiina: Vi fick till en öppenspis,köksö och 10 000 kr rabatt på att sätta in en 9 mm boardskiva Är helt klart nöjda och vi slipper ha en massa visningar. Vi har köpt ett Anebyhus
LEdlund: Har ingen koll på just E01, men vi bygger just nu vårt andra Faluhus. Vi var kanonnöjda med vårt första både vad gäller materialval och energiförbrukning. Standarden och prisnivån skiljer inte så mycket från Eksjöhus och Myresjöhus, kanske snäppet under på prisnivån och snäppet över på en del byggmaterial. Vi jämförde med Myresjö och Trivselhus och fann Faluhus mycket mer
Elsa Bengtsson: Är det någon som har byggt ett hus med Ekvillan? Vi funderar på att bygga Lövbacken, ett sluttningshus. /Emma
yli@home.se: Någon som har byggt med Animonhus. Priser? (lågpristillverkare eller i det dyrare skiktet?) Kvalitet? Någon som har bilder på sitt Animonhus? Vi är främst intresserade av modellen Morlanda.
Jester: Vi skall bygga huset Skärgården i Uppsala. Huset är planerat att vara klart i oktober. Vår erfarenhet av Myresjöhus är än så länge bara positiv. Har ni bestämt vad ni ska bygga? //Jester