16 658 läst ·
8 svar
17k läst
8 svar
Arholma är drömhuset!
Är det någon här på forumet som har byggt Arholma från A-hus, eller vet var de ligger i för prisläge? A-hus hör väl till de billigare hustillverkarna?
Andra erfarenheter eller kännedom om ett liknande billigt (färdigt för 2 milj max) hus uppskattas också!
Mvh
Lena
Andra erfarenheter eller kännedom om ett liknande billigt (färdigt för 2 milj max) hus uppskattas också!
Mvh
Lena
Att A-hus skulle tillhöra de billigare hustillverkarna är fel, jag tror du har förknippat dem med sin Basic serie som är en billigare husserie än de vanliga kataloghusen. I Basic serien kanske det finns något för under 2 milj färdigt (exkl. tomt mm), annars har ju de flesta större hustillverkare en "lågprisserie" nu för tiden.
Jag kanske är ute och cyklar, men jag trodde att 2 miljoner för ett inflyttningsbart nyckelfärdigt hus exkl. grund, tomt var ganska mycket pengar!
Absolut! Det har jag gjort, dock inte fått svar än...
Skulle tro att Arholma landar på 2,6-2,8 MSEK utan tomt och markarbeten. Grunden ingår då alltså vilket det nästan alltid gör från detta segment hustillverkare. A-hus ligger generellt väldigt högt i kostnad/kvm. ca 16000 SEK i standarnd med totalentreprenad. Om du vill har ett hus nyckelfärdigt på 200 kvm får du nog räkna med 2,4 MSEK i den standarden om skall köra totalentreprenad.
Det kostar alltid mer om man vill ha torn, jämför med t ex Fiskarhedenvillans Fasanen eller Lövsta Trähus Sommen där det är två torn på modellen. Ska man bygga själv så som vi gjort med två torn krävs det nog att man har bra kontakter för att få ett vettigt pris. Arholma är en fin modell, men tycker att planlösningen känns för instängt, men gillar torn, eftersom vi bygger ett hus med två!
a-hus är definitivt inte billiga!! Det är bara basic serien som kanske har ett lägre pris, men det tycker inte jag. Då kostar ett litet 1 1/2plans hus med pluttigt kök 1.7 milj. Suterräng huset 2 milj nf. exkl tomt o markarbeten.
Klicka här för att svara