Hustillverkare
hen_rik79: Hej! Är denna köksön praktisk? Vi har ett Mariannelund och saknar arbetsytor!!!! FInns ju ingenstans att stå o baka förutom köksbordet som är alldeles för lågt. Vi kan gärna sitta i vardagsrummet och äta.... men det hade varit bra ned en köksö och två barstolar så man kan äta en snabb frukost här... Hur passar köksön med höjden på köksfönstren? Är de för låga? Man vill
hen_rik79: Hej! Utan framgång att få tag i någon på Smålandsvillan som kan ge tips om detta så frågar jag forum-medlemmarna istället ;) Någon som har installerat en braskamin (typ täljstenskamin) i ett Mariannelund? Något att tänka på? Hur sprids värmen? Huset har ju en väldigt öppen planlösning så det borde inte vara några problem... Det vi är fundersamma över är skorstenen, då den
hen_rik79: Hej! Har ett Mariannelund och vi är också sugna på att inreda där uppe. Mest för att vi vill ah ett riktigt badrum med ett bubbelbad. Toaletten där nere är inte mkt att hänga i julgranen. Speciellt inte då man har satt fönstret på fel ställe, hade det suttit på badrummets vänstra hörn så hade man ju iaf fått plats med en normalstor duschkabin... men nu när handfat, toalettstol
bumpaberra: Min hygrometer verkar ha hängt sig, stod på 68, det verkar lite mycket.
Funkis2007: Hej VI ha byggt ett en-plans hus från eksjöhus i Helsingborg (sandhem delvis funkis boyta 187,3 kvm) och jämförde under upphandling med eksjöhus. Vi ansåg att eksjöhus är av samma kvalite med en hög ingångsstandard men dock till en lägre kostnad. Bägge husleverantörerna är likvärdiga ur kvalitetssynpunkt.enl vår uppfattning. + för eksjöhus när spec på insatsvaror. Dessa kan
viktor66: Vet någon något om de villor resp. fritidshus som Erik Berg ritat och som det anges på hemsidan stugan.nu att man kan beställa från Huskomponent i Fågelfors AB ? Det finns flera mycket intressanta hustyper, och de bygger på iden att man köper huskroppar i moduler om 1,5 m som man sen kombinerar som man vill bl.a. efter tomtens läge . Mycket funkis och otroligt fin arkitektur tycker jag.
Ola78: Konstruktionen med korslagda reglar är väldigt bra, men jag tycker 18 mm luftning bakom panelen låter lite. Jobbar själv på husfabrik och på dom olika husfabrikerna jag jobbat på har vi alltid använt 28*70 mm läkt. Blir en rejäl och bra luftning som får bort eventuell kondens.
abbe_: Och nu är det till salu: http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3GDJL9UMR5IM6HDD&SearchResultIndex=26 Det är onekligen ett drömhus för många! Mvh/Abbe
Vendelsö: Det käns bekant, vi har haft många problem under byggtiden (fel material levererat, fel i ritningar, vattenskador) Den så kallade byggledaren besvarade inte ett enda (av ett 50 tal) samtal / meddelanden! Han lovade hela tiden att viktiga saker som behövdes är beställda och skulle komma inom 10 dagar...efter flera veckor visade sig att ingenting var beställd så vi åkte själv och
joaher: Eksjöhus bygger med isolerade innerväggar, så ljudmässigt borde det vara ganska bra. Kanske de byggt lyckan med öppen planlösningen mellan kök och vardagsrum?
blåst: Vi har en Nibe-panna med bergvärme. Allting inne i huset är gjort av en rörläggare, utsidan av huset är kontrakterat bergvärmeentreprenören. Vi har betalt huvudentreprenören för all installlation, samt igångkörning och justering. Sedan dividerar de sins emellan vem som har ansvar. Resultat; felinstalllation med läckage och stopp på driften och ingen kommer hit!!!!! Alltså, vi
snysop: Moderator, radera tack! Behöver ej ha detta inlägg här. Ångrade mig.
thsi: Hej! Har en kalastomt när Järnafjärden som jag tänker bebygga. Därför undrar jag om er som har- eller skall bygga nytt i storstockholm. De hus som verkar mest aktuella är LB-hus, Skidstahus och Trivselhus. Eftersom tomten saknar kommunala anslutningar så måste jag borra efter vatten och anlägga ett minereningsverk. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av ovanstående hus och deras
Birpa: Lotta Söderlund på Fiskarhedenvillans Gävlekontor. //Birpa
jonteeliasson: polarhouse 186 är fantastiskt fint, verkar inte vara någon som har byggt detta eller? polarhouse kvalite?:eek:, priser?
Sooka: Hej Vi funderar på att bygga Hjältevadhus i Eskilstunakommun. Är det någon som har erfarenheter och tips om Hj-hus i denna kommun? Främst går väl funderingarna kring entreprenörer som man kanske bör undvika och allmänna avtalskryphål? Johan & Tess
Chrille2: Vi bor i M-lund med färdig ovanvåning ca 10.000 kwh om året. Vi snålar inte. Vi överdrev isoleringen däruppe och i och med att värmen stiger uppåt behöver vi knappt ha på radiatorerna på andra planet.
Larsa Hansson: Hej Är det någon som har erfarenhet av Sverigehuset? Tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter. Lars-Erik
v-g: Skriv gärna i rubriken vad din fråga handlar om så kan man lättare se om det är något man kan svara på. Hursomhelst så låter det som att isoleringen iaf är bra :)
Viktoriana: Vi skrev på för en Villa Mariannelund i december och beräknad inflyttning är i slutet av maj. Vilket jag tycker är ganska snabbt! Kan säga att vi hittils är väldigt nöjda med vår säljare och SMV.
isaksson74: Hej Vi har nu bott i SKEPPAREN med källare i över ett år och ÄLSKAR vårat hus!! Bra kvalité och snyggt. Vi ändrade typ allt som går att ändra, fönster, takhöjd, innerväggar mm. Vi får massa beröm för vårt hus. Vi köpte hus och hantverkare av thomas falk på husexpo, stockholm. alla var bra förutom Fröbergs elektriska som var slarviga och oproffsiga, de anlitades genom snickaren
Mikaela_79: Till Loner: Det ingår inte nybyggnadskarta i de 15 000 kr, det får du fixa själv.
malinwi: a-hus är definitivt inte billiga!! Det är bara basic serien som kanske har ett lägre pris, men det tycker inte jag. Då kostar ett litet 1 1/2plans hus med pluttigt kök 1.7 milj. Suterräng huset 2 milj nf. exkl tomt o markarbeten.
Snailman: Är det verkligen husföretagets tomt då? ibland kan man få köpa den direkt av säljaren istället.
JessicaFK: Hej! Vi har byggt med hjältevadshus och det vi betalade innan var tomten. sen har vi nu betalat 90% av huset och 90% av grunden inom 10 dagar efter leverans (huset kommer färdigt) och sen ska vi betala de resterande 10% på huset & 10% på grunden när vi får nycklarna. SÅ vi har inte betalt nått innan allt, inte heller vid ritningar eller något. Och huset kom den 22 januari och det är
peter.holm: När vi pratar aluminiumfönster tänker jag mig riktiga aluminiumfönster, inte aluminiumklädda träfönster och då tror jag inte att det räcker med 500 resp 1000 i tillägg per fönster. För övrigt så märker man redan här att vi jämför olika saker och att det kan vara svårt att värdera vad som egentligen ingår i respektive hus. Det blir inte lättare när man som nybyggare ska
zandra: Hej Vi är nog många som lider med er som råkat i klorna på Roxi, det verkar vara mer en regel än ett undantag att det slutar illa... Ni har uppnått ert varnande syfte - det gäller att ha superkoll på alla delar i processen innan man ger sig in i byggeriet och det gäller nog inte bara Roxi! Roxis brev i plus var inte trovärdigt! Hoppas ni orkar kämpa vidare! /Zandra
midsjö: vi funderar på Eksjöhus lyckan vinkel är det nån i Kalmar som nyligen byggt ett sånt? Lite nyfikna på vad det kostade o.s.v..