Byggahus.se

Rabatt på slutpris eller tillval?

1. patrik659
    Medlem Nivå 5
    Fick ni någon form av rabatt på slutpris eller tillval när ni köpte ert hus?
    Intressant för oss att veta då vi e på G att välja lev.

2. B
    Medlem Nivå 4
    Hej!! Vi "signade" LB-hus (hade iofs. redan bestämt oss för dem)...Men vi vart erbjudna centraldammsugare "på köpet" (värde ca 12500:),sen "dealade" vi till oss ett reducerat pris på fönster i gavelspetsar på oinredd över.vån. (8000:- ist för 15900:- )..Och sen förhandlade jag till mig ett "till-luftsrör" för framtida kamin som skall gjutas in i plattan,pga att dem "slarvade" lite med ritnigar till byggnadsnämnden (värde 3000:) Inga större pengar,men lite pengar finns det att göra iaf.. Tror inte dem har några "jätte marginaler" i dagens läge..?

Lycka till MVH/Baritz

3. J
    Medlem · Nivå 6
    Vi var ganska klara med vad vi ville ha så vi specade det i offertförfrågan till leverantörerna och sedan använde vi offertsvaren (de var oftast ett riktigt skämt för en som läser offertsvar i jobbet) med tillhörande priser och pressade de leverantörer vi fann intressanta. De gav lite reducering och lite morötter för att vi skulle välja dem eftersom vi var väldigt tydliga med att de var utsatt för konkurrens och om de ville ha affären fick de anstränga sig.

Så här långt är vi nöjda. Det är svårt att säga hur mycket vi lyckats pressa priset men vi har iaf fått en leverantör som ska vara i det övre skiktet att vara prisvärd om man jämför med de övriga leverantörerna och den "statistik" som jag hittat här på forumet.

Se till att syna alla kort de har. Om de kommer med kommentarer som jag råkade ut för "jag har ett riktigt bra erbjudande men det väntar jag med till ni valt oss". Jo tjenare. Säljare är säljare och just hussäljare uppfattar jag som bland de sämre överlag.....

4. patrik659
    Medlem Nivå 5
    Tack för era svar!

De lev. som vi är intresserade av och gått vidare med har endast sagt att om vi tar deras hus nu så slipper vi prishöjningen vid nyår. och en annan att de inte jobbar på det viset, inga rabatter eller att de skickar med ngt.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Vi bygger med Myresjöhus och fick en rabatt på 25000 kr mot 2 öppna visningar och ev någon privat. Götenehus erbjöd 15000 kr och Modulent 15-20000 kr.

6. P
    Medlem Nivå 2
    vi får kamin, eklister, tjockare isolering i plattan samt gråfärgade detaljer på huset som annars var tillval.

7. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Vi fick ner vårt huspris med väldigt mycket med den metod som JBa beskriver. I första steget kom vi ner med runt 100 000 och i sista förhandlingssteget ytterligare 35 000. Vårt kvadratmeterpris är 12000kr/kvm inklusive alla våra tillval. Götenehus med totalentreprenad utan garage. Priset avser huset ovan mark exklusive tomt, markarbeten och byggherrekostnader.

Edit - Priset baserar sig på nyckelfärdigt hela huset. Vi valde dock oinredd vind fast med materialet upp och landade då på 10500kr/kvm.

8. S
    Medlem Nivå 1
    Vi fick till en öppenspis,köksö och 10 000 kr rabatt på att sätta in en 9 mm boardskiva
    Är helt klart nöjda och vi slipper ha en massa visningar.
    Vi har köpt ett Anebyhus