Byggahus.se

Egen husritning

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Tyck gärna till om vår ritning!
    Jag och min man har ritat vårt hus själva - vi är ju inga arkitekter så det måste säkert justeras här och där. Vi har planerat för oss och våra två barn. Det är cirka 150 kvm 1-plans. Vi har låtit oss inspiresas av trivselhus som har många fina skisser!

2. Kalleman
    Medlem Nivå 7
    Det första jag saknade var tydliga dörrpilar! Sedan undrar man ju om tomten och hur huset är placerat/planerat i förhållande till denna.

3. P
    Medlem Nivå 2
    jag gillar din planlösning. möjligen kan det saknas lite plats i entrén. det finns iofs lite garderober men räcker det till alla kläder och skor? jag tycker det är bra att ha någon form av kapprum/klädkammare (gärna med en liten byrå eller en pall) i anslutning till entrén.

4. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Jag sällar mig till dem som tycker att hallen borde sitta ihop med entrén. När man kommer in vill i alla fall jag ta av mig skorna och hänga undan jackan så fort som möjligt. Inte behöva bära omkring på dem genom halva huset. Annars så såg det fint ut,

5. M
    Medlem Nivå 2
    I stora drag tycker jag att det är en tilltalande planlösning. Hur ligger väderstrecken?

Hallen känns onödigt stor, och blir mörk. Kanske går det att utnyttja en del av hallen (som då snarare blir en korridor) till WC med ett fönster ut mot uteplatsen, och istället förlänga vardagsrummet och lägga in ett kapprum bredvid entrén?

Personligen skulle jag bredda köks/vardagsrumsdelen något.

Tänk på att pannan (som jag antar finns i klädvårdsutrymmet) inte bör placeras direkt bredvid ett sovrum eftersom ljudet blir störande.

6. Z
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla nyttiga synpunkter!
    Uteplatsen ligger i sydväst.
    Vid entrén är det inritat tre garderober och på andra sidan hade jag tänkt ha plats för skor och jag inbillar mig att vi även får plats med en byrå där, räcker inte det? Vi har ju grovingången (klädvården) i anslutning till garaget...
    Tycker ni att det är rimligt att detta hus ska kosta 2,6 milj? Det ska bli ett energihus som Emrahus ska bygga

7. Z
    Medlem Nivå 1
    Med 2,6 milj menar jag enbart huset då ingår inte tomt eller garage...

8. M
    Medlem Nivå 2
    De offerter vi har fått ligger kring 15-17000 kr per m2 för inredd boyta med god standard (exklusive tomt, byggherrekostnader och markarbeten), så det låter rimligt.

9. M
    Medlem Nivå 8
    Då skulle jag kolla med örementhus också, som även det har huvudkontoret i Eslöv. Det är ett stabilt företag, som har svenska arbetare... tyvärr valde vi Roxistenhus istället för Örement, det har vi verkligen ångrat.
    Jag tror att de ligger i ungefär samma prisläge som du fått av Emrahus och då får du en beprövad metod ( lättbetong)

Var har ni tänkt att bygga?

10. E
    Medlem Nivå 7
    Det var en bra planlösning där föräldrar sovrummet och även vardagsrummet är "avskilt"från barnens sovrum. Nivåskillnader är alltid trevligt och kan bidra till mycket i inredningsdetaljer. Jag skulle nog fundera på om man kan byta plats på badrummet och entre. På så vis löser man en hel del av de problem som folk tagit upp tidigare. Mer ljus, mer förvaring och inget släpande med kläder genom halva huset.

Priset är svårt för man har ingen aning om hur hög standard eller så ni har valt. Men det är alltid dyrare att bygga hus än vad man tror.

Fortsätt gärna uppdatera med info från de olika byggarna ni pratar med. Vart har ni planerat att bygga??

// Andreas

11. Z
    Medlem Nivå 1
    Vad kul detta är! Jag är verkligen nybörjare på sånt här och hade inte väntat mig så många svar. Tack!
    Vi ska bygga i Stehag, Eslövs kommun. Emrahus bygger med mycket hög standard (tror jag), kök och badrum från Ballingslöv, 15 mm parkett, klinker och kakel. Något högre än Myresjöhus bas skulle jag tro. Det ska även bli ett inbyggt musiksystem i alla väggar - låter väldigt avancerat... men det är väl bra antar jag, man slipper ju sladdar och fula högtalare... Vi har inte så mycket att jämföra med. Emrahus äger tomten så vi kan inte välja något annat. Men vi gillar verkligen idéen med energihus så det passar oss bra, byggtekniken är ju inte purfärsk och det har väl inte visat sig vara några problem med det än?!

Ett riktigt bra tips med att byta plats på badrum och entré!!!

//Zandra

12. W
    Medlem Nivå 2
  13. L
    Medlem Nivå 4
    Hej Zandra,

Hur blev Planlösningen sedan. Är nyfiken på skapelsen :D

/LK

14. Z
    Medlem Nivå 1
    Arkitekten har ritat en "verklighetsbaserad" ritning som faktiskt var mycket lik vår egen, men priset blev högre än vi hade räknat så vi har tagit bort några kvm här och där. Den nya ritningen är nästan färdig och vi ska skriva avtal på fredag!!! Jiippie!
    Jag kan nog lägga upp ritningen om ett par dagar, vi är jätte nöjda, lite mindre än vi tänkt oss men man kan ju inte få allt...
    Tack för att du frågade!

/Zandra