Hustillverkare
Cyphera: Vi ska bygga med FH och betalar snickaren en extra slant (rätt stor, tycker jag personligen, fast han kanske gör skäl för lönen) för att fungera som samordnar/byggledare. Vi har inte kommit igång riktigt än, så jag har inga erfarenheter att dela med mig av.
Pepparkaka: Har ingen personlig erfarenhet av företaget, men här kommer en länk till en blogg: http://husprojekt.blogspot.com/
loddesandskog: lite sent svar men jag hade ett avtal med att bygga med Natura Stenhus men jag är överlycklig att det kontraktet är flyttat till en riktig byggare. Mer information följer i ett eget inlägg. ///J
impossible: Hej! Kolla Ugglanhusen från LB-hus. Ett sätt att komma ner i pris är genom eget arbete. //Impossible
Villbygganu: Förresten - vilka långa leveranstider! Där får man ju verkligen räkna in att byggkred för tomt osv tickar under väntetiden. Suck.
kungkokos: Vi har byggt med Götenehus. Kolla vår blogg på http://alex.byggtips.info Efter en hel del missnöje och jobbig byggprocess har vi till slut blivit supernöjda med slutprodukten. Vi hade otur med Götenehus nya och dyra markentreprenör (som de nu inte samarbetar med längre). Men nu trivs vi kanonbra i vårt hus! Götenehus har precis bytt konstruktion på husen vilken troligtvis lett till en
Pepparkaka: Vi tog in offerter ifrån några hustillverkare (på ett egenritat hus och inte Franska vägen), och detta är mina erfarenheter ifrån Anebyhus: - offert: ganska "magert" innehåll (som de flesta andra tillverkare.... Kolla på Willa Nordic och lär!) - byggtid på fabrik: ca 12 veckor (ungefär som de flesta andra tillverkare skulle jag tro) - ändringar: mycket flexibla (bättre än de flesta
FriscoJoones: Vi har precis skaffat tomt i Stockholm och letar efter ett klassiskt trähus med bra standard och kvalité runt 160 kvm till ett rimligt pris. Än så länge har vi fastnat för följande hus: A-hus Lidingö, Eksjöhus Junibacken och Myresjöhus Prästgården. Vi vill inte göra så mycket själva och är därför ute efter general eller total entrepenad. Vi är intresserade av alla erfarenheter
pollytax: Jag kan ju rekommendera dig att titta på Värsåsvillans "Fagerhult". Just nu aktuellt här på forumet, referenser hustillverkare -"värsåsvillan"
Mikado: Gå in på deras hemsida.Där finns leveransbeskrivning på allt som ingår plus alla tillval... http://www.bjorklidenhus.se/favorithus/leveransdeklaration/
ByggFräse: Hej där, Jag letar efter en lämplig leverantör till mitt lilla husbygge i Nacka. Vill bygga ett hus med måtten invändigt 7,8x9,6. Takvinkel 27 grader. Huset byggs i ett område som inte har VA ännu och förbereds för att bli ett stort hus med måtten 12,6x7,8 och två våningar. Får dock inte bygga så stort ännu. Jag kan tänka mig att göra ytskickt och el invändigt, men behöver
maggan9: Den andra grannen köpte ett enplans älvsbyhus 121kvm med oisolerat dubbelt garage men med gjuten platta i garaget. De betalade 2100000kr inkl tomt och (våra tomter går på 200 000kr ) med vita vitvaror och standardkök, flyttade in i sep 2006.. I skåneregionen kan man ju få elektrisk golvvärme i badrum och även klinkade och kaklade badrum, parkett i hela huset, rostfria vitvaror och t o m
Anna T.: Vi är intresserade av att bygga Fiskarhedenvillan Ripan och skulle vilja få tag på någon som byggt denna husmodell (gärna i Västra Götaland) för att få se bilder och höra vilka erfarenheter man haft av husleverantör samt hantverkare.
snysop: Vrigstad och Blomstermåla är väl helt nya hus = svårt att hitta något som redan byggts? De fanns iaf inte när vi beställde vårat Nybro som är det "näst nyaste".
Saigon: Ingen orsak, vet som sagt hur det är! Innervägarna är endast 10 cm och "ihåliga" dvs ej isolerade, men jag vet att en del isolerar dem innan tapetsering. Du får räkna med att mycket inte är rakt när det gäller väggar, golv etc, fast å andra sidan, i vilket hus är de det??? Jag tycker inte att det har utgjort något problem. Vi har hängt upp tavlor, badrumsinredningar, hyllor,
jenfor: [citat] Ja, det är ju en lösning. Vad man efterfrågar är ett sätt att göra en första gallring bland husföretagen. Allt fler börjar ju med att skapa sig en uppfattning via information på nätet. Att inte riktpris finns med är självklart en begränsning. Många vill inte kontakta en säljare i ett tidigt stadium då man fortfarande har många alternativ pga att man skulle bli nerringt
Schönfeldt: Vad synb att det var så dyrt! Vi var helt såld på huset!
flizaliza: Någon som vet takfotshöjden på Spoven från Fiskarheden eller liknande hus?
L-G: Om du går in på våran blogg så finns det bilder på övervåningen.
nybyggd: jag kollade med sävsjö i värnamo,inget större gensvar. annars skitfina hus. och det är så i hela landet.
blåst: Om ni söker på detta forum om tidigare inlägg om Rörvikshus, som jag gjort under samma signatur, så kan ni ta del av vår väldigt dåliga erfarenhet av dem. Jag har också kommit i kontakt med andra som är i samma situation som oss. Att bygga ett Rörvikshus kan innebära flera års h.....e. Vi är snart inne på vårt fjärde år med ilska, frustration och sömnlösa nätter. Hälsningar
Marlen Eskilsson: Hej misswert, Du har inte fyllt i din användarprofil ordentligt, vilket är ett krav för att få ge referenser här. Du klickar på Inställningar för att komma till profilen. Mvh, Marléne
mfransso: Hej du Wila, Klart att du inte skall tänka om, det går nog att bygga ett hus till ... Nej, det finns nog ingen bransch som är helt fri från lycksökare, och byggbranschen utgör sannerligen inget undantag. Du skall söka här i detta forum och lära av andras erfarenheter, positiva omdömen är mindre intressanta, det viktiga är ju att du får stöd från husföretaget om nu något råkar
misswert: Varbergshus hat inte med scakten när dom ger kalkyler, men dom har några styckna som dom varmt rekomenderar (vilket vi föjlde, med lysande resultat). Räkna mellan 100 och 200 tusen, beroende på hur mycket det är att grava. Vi hamnar på ca 150 tusen, men vi har gjort mycket! Man måste inte ta någon av deras ritningar, vi hade en med oss och dom ritade upp den och fixade allt. Vi är
magnuse74: Vi har byggt nu i vår och är jättenöjda med hur hela processen fungerat. http://stromback.blogspot.com / Magnus
Sjöqvist: Den 13/5 stomrestes vårt nya hus Den 14/5 kom garaget [bild]
thsi: Jag ska bygga i Södertälje och har kontaktat bl. a. Skidstahus. Har en hel del funderingar på deras isoleringsstandard. Tak verkar ok. men grund verkar vara i det klenaste laget. Väggar... hum hur mycket vinner man på 240 i jämförelse med 190 m.m Men det som jag tycker vara mest tveksam med Skidstahus är deras undertag som består av en duk. Annars verkar Skidstahus ok för min del.
kungkokos: Exakt - det är inte nödvändigtvis så att det är det praktiska som skiljer, men garanterat det juridiska!!!