Hustillverkare
patflemming: Hej Forum Vi är en familj som sitter i valet och kvalet om vi ska våga satsa på att köpa tomt och bygga nytt hus. Tomten kostar 850 000 och då ingår vatten, avlopp och el i priset. På tomten står idag en gammal fritidsstuga som måste rivas. Markförhållandena på tomten bedöms som normala med berg på bara några/någon meters djup. Det som får oss att tveka är att vi inte vill
Stiina: Vi har byggt ett anebyhus, Askgatan med valmat tak och garaget inbyggt i huskroppen. Ska man bygga ett sådant är det bra om man förlänger vardagsrummet med 2 meter. vi är SUPER nöjda !!
m_ronnmark: här är massa bilder på SMV nybro http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/140079
jenfor: [citat] Tror vi hade över 30 veckor om jag inte minns fel. Motivet var att det skulle hinna torka ut ordentigt och det är svårt att ha invändningar mot...
kellran: nu finns det bilder på längtan ute på nätet. www.perlan.org där är lite inne bilder!!!
imported_Thomas: Hej Jag kommer att göra som ni tänker. Köpa skal efter eget ritande. Följande var jag i kontakt med. skriver lite personliga kommenterer efter varje firma. http://www.allmogehus.se/index.asp ( snabba svar, sen tyst, hyffsat pris ) http://www.fiskarhedenvillan.se/ (snabba svar, bra service, http://www.villavarm.se/ ( proffsigast, bra material lista i färg http://www.vittjarvshus.se/ ( helt ok
eep04gkn: Hej Götenhus "Alfa" och A-hus "Lindö" går ju båda in under din beskrivning. Kanske dock inte priset eller det ihopsatta garaget, vad vet jag.
jenfor: Beror helt på vilken hustyp du är ute efter. De flesta hustillverkare har idag en budgetvariant (LB-hus har t ex Ugglan-serien) där standarden inte nödvändigtvis är så mycket lägre, men däremot är anpassningsmöjligheterna små. Om du menar fullprisvarianterna så är LB-hus och Myresjöhus ganska likvärdiga.
Melker 1: Jenben, Tack för tipset! Ska maila säljaren och höra efter om bilder. Roligt att du tyckte om huset! MVH Melker
cina76: Hittar knappt någon info om detta. Vore kul om någon ville bjuda på lite bilder. Myresjös hemsida är inte så väldigt informativ med bilder... eller som har tankar på varför man inte bör välja den hustypen och kanske kan rekommendera någon annan istället...
maggan9: Annars lite annorlunda stenvillor. http://otark.se/lant_frameset.htm
Baritz: [citat] Hehe....Om du drar bort en nolla på er extrakostnad,så börjar vi närma oss.. :cool: Men jag är bitter/irriterad pga att jag meddelade dem (Lbhus) vid byggstartsmötet att om det kom på tal om extramassor (utöver kontraktet) så ville jag bli informerad innan om det..När jag sedan pratade med byggledaren när samtliga massor (enl. honom) var på plats,så sa han att dem "bjöd" på
cruj: Hej Vi är intresserade av ett Vallsjöhus. Någon som har erfarenhet av företaget? Alla erfarenheter är av intresse. Håller de vad de lovar? Håller deras kalkyler? Annat som är värt att veta. Har förstått att det är ett litet företag som själva hävdar att de är måna om ett personligt bemötande och nöjda kunder.
freeZell: Tjena! Vi ska bygga ett Funktion med oinredd övervåning. Vi frågade oxå om förhöjt väggliv men det gick inte att få tyvärr. Vi har inte riktigt kommit igång med bygget än men vi har fått leveransdatum nu för huset 23/6. Ni kan följa bygget på hus.freezell.com
joho3: Läste just Anticimex senaste rapport om krypgrunder! av hus byggda på denna grund mellan 91- 03 har fukt och mögelskador hittats på var tredje hus!! Anticimex rekommenderar gjuten isolerad grund eftersom det inte finns något bra sätt att skydda krypgrunder idag. Fläktar och dylikt kan inte garantera att grunden håller sig frisk! Jag ska läsa vidare och se efter vad det blir för hus.
Defvron: Vi byggde SMV Värnamo vilket ger 200 kvm totalt (oinredd övervåning dock). Tomt för 550kkr ingick va, fjärrvärme. Totalt 2,5 mkr dock år 2007 så kan vara något mer nu.
90mil: Hjältevad har golvvärme som tillval fastän dom bygger med krypgrund.. Björklidenhus ska ha prisvärda hus oxå.
svorsk: Är det någon här inne som har byggt eller ska bygga myresjöhus 1 plans hus Herrgården? vi är jätteintresserad av att bygga detta hus och undrar ifall det finns någon här på forumet som vill dela med sig av sina erfarenheter om huset, och även ungerfärlig prisbild på detta 1 plans hus. tacksam för alla svar
Stampen: Ja, du har rätt - jag syftade på 2-3-årsbesiktningen som jag trodde alla(?) hustillverkare kör med?
apz: Om ni går in på Eksjöhus egen hemsida så finns där visningshus hur det ser ut invändigt (rundvandring).
robban44: Vi byggde med Scanhaus 2005 och kan rekommendera att bygga med dom, då hade dom totalentreprenad och byggde nyckelfärdigt men numera så får man väl fixa kök, golv och invändig målning själv om jag inte är fel ute. Dom kan ordna med detta också men det ingår normalt inte i deras koncept numera. Det är deras eget folk från Tyskland som kommer över och bygger upp huset inkl.elen och
Vaxholmskan: Vi håller på att köpa hus, ett Ängsvik från Götenehus, och undrar om någon därute har erfarenhet av ett sådant. Fick ni till en bra entré från bottenvåningen utan att behöva offra något rum? Vad fick ni betala? Vi har fått priset 2.160.000:- för totalentreprenad utan målning, tapeter, kakel, klinker. Bygger i norra Stockholm. Någon som kan tipsa om ett prisvärt alternativ: ca
chlu2: Hej, Alltid svårt att säga då typen av hus, detaljer och utförande påvekar totalpriset. Vårt hus hamnar en bit över 3 miljoner (inkl arkitektarbete och grunden). Huset är ca 200 m2. Jag tror dock att ett hus med hög standard kostar från 18000:-/m2 och uppåt, inkl. allt utom sådan som alltid kommer på byggherren så som tomt, avgifter, anslutningar etc. Då behöver ni inte göra
carlssoni: wilds och Liten familj, Jag har inget speciellt att tillägga utöver vad jag sagt i mitt första inlägg ovan. Det är ju ett litet företag med begränsade resurser, i synnerhet om något skulle gå lite snett. Det visar historien som jag känner ganska väl. Detta gäller f.ö. flera mindre företag. Att ta in vitesklausul i avtalet samt inte betala i förväg utan innehålla 10 % tills
volvo: [citat] Anlita någon som kan hjälpa er gå igenom avtalet, ge er feedback på entreprenörer och som ni kan luta er mot i hela processen. En bra KA kan vara något att anlita till detta. Dessutom håller jag med om att det är JÄTTEVIKTIGT att kontrollera referenser, skatteverket etc så att man inte går på en mina.