Hustillverkare
lillsnipan: Här är några på forumet som byggt med Björklidenhus http://villabjorkman.blogspot.com/
pollytax: För oss hade det varit drömhuset no.1.Vi sade "ÅHHHHH", bägge. Vi har kollat i många olika huskataloger (med lika många olika åsikter..) Sedan såg jag att sambon hade krafsat ner siffran "2,8 milj", och där tog drömmen slut.. Kontakta Sävsjö och be dem om adressen till någon som byggt huset, jag tror att det ska ses i verkligheten.. ;););)
skogstomten: Fizaliza: Skicka ett privat PM om du vill ha mer utförligt svar eller undrar om något specifikt. Kollar dock inte in här lika ofta som förr så ett svar kan ta ett tag. Vi vill inte lägga ut alla detaljer kring kostnader osv för allmänn läsning.
bumpaberra: Ja inte undra på att vi släpper ut mycket koldioxid och att husen blir dyra... Det är ju bara att vända på tangentbordet när det är fullt :D. Finns ju inget bättre än nätet, fasen blir man sugen på info är det ju bara att hämta sin laptop...
halloy: Annars har ju Sävsjö en annan modell som uppfyller dina önskemål (förutom det vidbyggda garaget). Villa Falkenberg. Sammanhängande kök och vardagsrum, 5 sovrum, allrum, masterbedroom = boyta 157 kvm.
Fredrik M: Jag är på jakt efter att köpa ett garage som byggsats. har tittat runt en del och bla hittat ett företag som heter Byggmästaren AB. De har ganska knapphändig information på sin hemsida. Någon som känner till Byggnästaren AB och kan ge referenser? /Fredrik
asamarie72: Hej! Staffansgården från Hjältevadshus tycker jag stämmer in på det du beskriver. Titta på: http://www.hjaltevadshus.se/resources/img/husprogram/staffansgarden/staffansgarden_storbild.jpg Mvh, Åsa
blåst: Svar: 1. Eftersom alla intyg: våtrum, provtryck golvvärme m.m m.m saknas går det ej att slutbesiktiga. Och vi har jobbat h...cken av oss sedan vi flyttade in för att få ett beboligt hus......Det kostar både tid och pengar. framföralt psykiskt då vi som sagt fortfarande drabbas av läckor medmera som klåparna, förlåt sk.hantverkarna har orsakat (med rek. från RÖRVIKSHUS). 2. Ursäkta,
pollytax: Puttar upp ämnet. Vill gärna höra fler Värsåsvillanköpare som ger ris alt. ros. Och vår isoleringsfråga hänger fortfarande i luften. Polly
TorOdd: Hej! De husföretag som har kontor i Östersund verkar vara: Trivselhus, Myresjöhus, Faluhus, Smålandsvillan, Älvsbyhus, Eksjöhus, BraHus, Götenehus och Hjältevadshus. Pilgrimstahus som Loner skrev finns, sen vet jag att det byggs Ekohus och Vittjärvshus i trakterna. Var ska ni bygga?
galaxenspresident: 3veckor x 7dagar/vecka x 24h/vecka =504h 2500kWh/500h = 5 000 W Om byggtiden var 3 veckor så motsvarar det alltså att 10st 500watts byggstrålkastare som lyst för jämnan, Alternativt en 10kW byggfläkt som gått på full spetta halva dygnet under hela byggtiden. En kompressor till spikpstoler, sågat etc borde vara försummbar då de bara går ytterst korta perioder. Edit: 10 dagar x
Helene66: Är det någon som byggt hus och köpt det genom Montiga eller Honkamajat? Erfarenheter- vad ska man tänka på? Helene
Bäcksilt: Har ni börjat inreda övervåningen ännu? Köpte ni materialpaketet? Vi var hos säljaren idag och nu har de hjälps oss att hitta ett "gamla viken" som vi ev. kan titta på!! Tack för tipset. Vår säljare är ny så hon hade bara inte tänkt på det då hon nästan bara jobbat med det nya. Skönt att se huset live !
MagnusAnna: Hej! Vi funderar på att köpa ett enplans Hultsfredshus från 1988. Vilka är de vanliga problemen? Var skall vi titta efter de svaga länkarna på ett sådant hus? Hälsningar Magnus & Anna
kbacken: [citat] Det beror på taklutningen, på de 1,5 plans Mudulenthus som jag sett så kör dom med board, 1-planshusen har däremot enbart armerad folie under pannorna. /P-O
volvo: Finns det någon Älvsbyhuskund i detta avlånga land som har valt en egen kvalitetsansvarig (annat än den som ingår i deras "paket") eller som har valt en annan slutbesiktningsman?
nybyggd: jag är inne i en djup disskusion med ekeforshus,dom kan åxå tydligen köra totalentrepenad. dom kör d,s efter egna ritningar och kan ge bra förslag. vidare har jag fått bra respons från lb hus,men dom kör inte ritningar utan helst katalog. sävsjö har inte ens brytt sig att svara
fia_1981: Hej, Vi skall ev. bygga med A-hus och undrar hur ni som redan byggt fått priset på plattan? Har man räknat priset per m2 byggyta eller boyta? Mvh Ann-Sofie
Xerxes24: Det där såg ju bra ut... för oss har de pålat och de kommer att göra grunden nästa vecka förhoppningsvis... ska försöka få upp lite bilder vid tillfälle... :-)
jon_h: Det gör de säkert, men företag får inte svara i forumet, undantaget de hustillverkare som har egna forumdelar. De får svara på frågor där.
Anders_S: Vårt Hj björken kostade 15200 kwh under 2007. 5 personer. Anders
bumpaberra: Det är svårt att jämföra lösvirke med prefab. Ofta blir det som att jämföra äpplen med päron. Vi håller precis på med ett lösvirkeshus, det är vårt andra hus. Vi byggde med Eksjöhus och blev klara i januari i år. En stor skillnad som jag ser det är att när man bygger lösvirke så kan man styra kvaliteten på ett helt annat sätt. Man väljer själv isoleringsmängd,
Lycke: Måste bara säga: TACK för alla fantastiska svar - jag är så himla glad för er respons! Ursäkta att jag inte har svarat men vi har haft det ganska tufft sedan jag ställde frågan: ett dödsfall i närmaste familjen, alla skolavslutningar som tar knäcken på en och så det kanske viktigaste för oss just nu: vi KÖPTE faktiskt tomten. Helt idiotiskt, jag vet, och äckeldyrt och allt det
Lasse&Vesna: Vi har byggt med LB-hus i Helsingborg. Ett Korsnäbben i Bjuv, http://lassevesna.blogspot.com/. Tips.....lyssna inte helt på säljaren. Ta reda på så mycket ni kan själva via andra som byggt. Visa att det är NI som bygger och bestämmer. Ni äger bygget. Vi är nöjda med LB-hus till 99%. Bra byggledare, bra byggare...bra respons efter bygget när fel hittas. Snabbt och effektivt fixat. Men,
Acerman: Vi har faktist valt en enklare frånluftsvärmepump (utan jordvärme), men bor du i jämtland kanske 495 är bättre. Vi ska tapetsera och städa själva och sparar knappt 60' på det. Köper dock materialpaketet via eksjöhus. När det gäller hus måste känslan gå före ekonomin. Alternativet att gå omkring och ångra sig efteråt får bara inte förekomma för mig. Är dock inne på att
Anksan: Det byggs ju ändå en hel del parhus. Tex har vi köpt ett parhus (ena delen då) från LB-hus. Så de finns ju redan ritningar så att säga. Sedan har jag ju inte hört talas om privatperson som bygger parhus mm. Men varför inte? Om det inte finns regler för det förstås.
loddesandskog: lite sent svar men jag hade ett avtal med att bygga med Natura Stenhus men jag är överlycklig att det kontraktet är flyttat till en riktig byggare. Mer information följer i ett eget inlägg. ///J