Jag vill ge tillbaka lite till denna suveräna site genom att dela med mig av mina erfarenheter av vårt Sävjö trähusbygge i Södertälje.

Vi köpte efter en ordentlig genomgång av husleverantörer ett "egenritat" Sävsjö trähus genom AR på deras säljkontor i Kungens Kurva. Den främsta utmanaren var BraHus men det föll främst på ointresset från BraHussäljaren att hitta bästa lösningen för oss. Sävsjö var här den klart mest proffesionella säljaren med en riktigt offert, baserad på min specade offertförfrågan, med nästan allt informationsmaterial tillgängligt. Dessutom var de snabba att svara vilket är ett plus. Vi startade diskussionen med Sävsjö i augusti 07, skrev kontrakt i november 07, bygglov klart i december 07, byggstart mars 08 och slutbesiktning slutet av augusti 08.

Slutbesiktningen hade väldigt få nedslagspunkter, alla punkter fixade inom en månad, främst beroende på leveranstider från kökstillverkare. Allt detta är ju främst entreprenörens förtjänst, Sävsjö hade liten påverkan på det slutgiltiga resultatet.

Sävsjö trähus gjorde överlag ett bra jobb, dock krävdes det att man som kund är vaken kring avdrag och tillval. Främst kring betalningen av dessa. Leveranserna av huset och övrigt funkade fint. På utsatt tid.

Säljaren var som säljare är generellt, väldigt på tills han fått betalt, sedan osynlig. Dock var han snabb att svara på de funderingar eller problem som dök upp under byggets gång.

Generellt skulle en "aktivitetslista" eller liknande behövas för att jag som kund ska få koll på vilka saker som måste bestämmas och beställas och när. Detta skulle säkert underlätta både för säljare, kund, entreprenörer och centrala organisationen i Sävsjö.

// Jocke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.