Hur mycket har ni betalat för färdigställandet av era prefabhus?

Konstruktionen har ju betydelse så jag menar ni som byggt prefab av den vanligaste typen, dvs där ytterväggar, takstolar etc byggs i fabrik men inredningen utförs på plats (i kategorin mellan smålandsvillan och lösvirke). Berätta gärna vad det är för typ av hus! Ange om ni valt till material som gör byggnationen dyrare, t ex råspont i tak. utelämna alla andra kostnader för ert bygge! Typ byggsatsen, markarbeten, grund etc

Vi har fått in offerter som varierar mellan 500 000 till 900 000!! Så tänkte att det vore intressant att se vad ni andra betalat. Vet ni vad de olika posterna kostat (el, vvs, bygg, kakel/klinker) så är det också intressant om ni inte lyxat till det jättemycket!

Ett tips bara - kolla upp om de olika offerterna är baserade på badrum med de branchreglker som gäller nu med nya skivor etc eller är de på gamla regler - på två badrum kan det säkert diffa en del i kostnad. Det har blivit dyrare att bygga badrum rätt.

I runda slängar 700' för allt ovan mark exklusive grund och markarbeten. Ett enkelt, relativt litet sluttningsvhus i Södertälje byggår 2008. Ingen lyx och inget snik. Råspont i väggar (iofs std från Sävsjö men man betalar ju även extra för monteringen) och utvändig målning ingick.

Jag lärde mig att de flesta husfirmor hade en peng på vad det skulle kosta och det var i princip det som entreprenörerna offererade.

JBa: toppen, precis vad jag var ute efter. Jättebra att du skrev vart och när du byggt. Vi ska också bygga i stockholmsregionen. Vad har du för BYA resp BOA? Tog du entreprenören genom Sävsjö?

Åsa76: menar du att priserna för att bygga badrum ökat pga nya regler? Allt material inkl "skivor" levereras ju av husleverantören...

BYA 91,5kvm, BOA ca 156kvm, eller egentligen 130kvm BOA och 26kvm biarea i form av inbyggt garage i sluttningsvåning. Vi körde entreprenörer via Sävsjö. Mycket kompetenta och jag kan rekommendera dem, T-P Eriksson Bygg & Snickeri. Deras underentreprenörer var duktiga och tillmötesgående.

Det där med badrumsreglerna slår precis som Åsa76 skriver igenom på entreprenadkostnaden. Iaf var det så när jag kollade husfirmor och deras rekommenderade entreprenörer under hösten 07. De flesta utgick då från den då giltiga regelverken men man kunde mot en högre entreprenadkostnad få ett bad byggt efter reglerna som började gälla 1/7 -08.

Lycka till / Jocke

Gäller att läsa offerterna grundligt och veta vad man ska titta på.
Detta är några av mina erfarenheter, alla hus byggs ju inte på samma sätt, men du kanske får dig någon liten funderare. Men ni kanske även tänkt att huset skall vara så gott som klart för att målas invändigt i stort sett, men för 500-900' låter det inte trovärdigt.
Låt de som reser stommen, även slå på masonit utifrån och därefter spika läkten. Annars måste luftspalten/masoniten slås på innifrån. Tidskrävande, går mycket smidigare utifrån.
Låt huset isoleras också, såväl tak som väggar. Inte så kul att göra, allra helst inte om det är under det kallare halvåret. Sedan ska diffussionsspärren upp på tak och väggar, inte heller så kul... och därefter ska det på 4tum4 och korslagd isolering, samt el dras i det skiktet.
Vad ska ni ha för uppvärmning och ventilation, två saker att fundera närmare på...

4tum4?

Tack Jocke!

en liten fråga till ang badrum/våtrum: vi har preciserat att entreprenören ska tillhanda oss intyg på att alla arbeten i våtrum utförts enligt BBV:s eller GVK:s aktuella branschregler. Det borde väl vara tillräckligt?

I övrigt har vi alla ritningar (el, vvs etc), konstruktionsritningar, leverensbeskrivning och monteringsanvisningar klara som underlag för offert så det borde verkligen inte skilja så mycket i pris! Vi har även preciserat exakt vad som ska ingå! Vi har talat med ett 20-tal entreprenörer och fått in ett antal offerter. De flesta har sagt att det är väldigt bra att vi har ett så pass fulltäckande underlag, de får sällan så mycket information som vi har gett dem så priset borde bli väldigt exakt... Men har förstått att en del aldrig byggt prefab och baserar priset på vad det skulle kosta om det varit ett lösvirkeshus... eller så tar de i så de spricker och chansar på att kunden är dum nog att betala så mkt...

F
EmMi skrev:
Gäller att läsa offerterna grundligt och veta vad man ska titta på.
Detta är några av mina erfarenheter, alla hus byggs ju inte på samma sätt, men du kanske får dig någon liten funderare. Men ni kanske även tänkt att huset skall vara så gott som klart för att målas invändigt i stort sett, men för 500-900' låter det inte trovärdigt.
Låt de som reser stommen, även slå på masonit utifrån och därefter spika läkten. Annars måste luftspalten/masoniten slås på innifrån. Tidskrävande, går mycket smidigare utifrån.
Låt huset isoleras också, såväl tak som väggar. Inte så kul att göra, allra helst inte om det är under det kallare halvåret. Sedan ska diffussionsspärren upp på tak och väggar, inte heller så kul... och därefter ska det på 4tum4 och korslagd isolering, samt el dras i det skiktet.
Vad ska ni ha för uppvärmning och ventilation, två saker att fundera närmare på...

"4tum4"??? Det måste vara årets fetaste installationsskikt. Och av ren nyfikenhet: hur katten slår man på en luftspalt innifrån???

Då kontrar jag med..... gäller att läsa frågan grundligt så man vet vad man svarar på. ;)

Som jag tolkade det så gällde frågan vad det kostar att färdigställa ett prefabhus efter stomresning. Det du beskriver är lösvirke. I min värld så är stomresning av ett "prefab hus" färdiga fullisolerade väggar med diffspärr och monterade fönster. Det som återstår är vanligtvis 45mm isolering och invändiga skivor efter att elektrikern gjort sitt. Takstolar, råspont, papp och läkt. Brukar ta ett par dar ungefär.

Finns nog olika grader av stomresning med och är inte helt klar på vad som infattas av begreppet men tror att det skall i princip vara komplett utvändigt förutom målning, takpannor och eventuellt plåt.

Trådskaparen kanske kan förklara från vilket utgångsläge själva "färdigställandet" är tänkt att börja.

Redigerat:
Delvis rätt tolkat fsn:)

Jo så här: Om man beställer "ett hus" av en prefab-leverentör så ingår ALLT material(förhoppningsvis) ovan grund. Det innebär att när "huset" levereras (så som fsn beskrev) så är grunden klar men allt arbete med att "sätta ihop" huset måste då påbörjas. Det är är alltså ALLT arbete ovan grund som vi avser att köpa. När allt arbete är klart så står där ett färdigt hus i vilket allt arbete utförts på fackmannamässigt sätt och alla branschregler för våtrum etc tillämpats. Huset har slutbesiktigats utan anmärkningar och vi är hänförda av såväl kvalitet och snabbhet. Ha, ha man får väl drömma:)

Men allvarligt så måste väl fler än jag och Jocke köpt prefab med delad entreprenad, kom igen, lite exempel! Just nu ser det ut som att vi landar strax under 600 000...återkommer när jag vet summan för avtal och senare verkliga summan och resultatet...

fsn skrev:
"4tum4"??? Det måste vara årets fetaste installationsskikt. Och av ren nyfikenhet: hur katten slår man på en luftspalt innifrån???
SVAR: Jag är lite skadad, 45x45mm
Ang luftspalten, om taket inte är isolerat så går det jättebra. :-). Bara att sätta upp 45x45mm reglar mot läkten, på insidan, och därefter använda ex spikpistol och sätta upp masonit mellan takstolarna.

EmMi skrev:
SVAR: Jag är lite skadad, 45x45mm
Ang luftspalten, om taket inte är isolerat så går det jättebra. :-). Bara att sätta upp 45x45mm reglar mot läkten, på insidan, och därefter använda ex spikpistol och sätta upp masonit mellan takstolarna.
Kan vi hålla oss till frågan? Har inget emot stickspår ibland men denna diskussion fattar jag ingenting av! Därför har jag också valt att köpa prefab + entreprenad och inte bygga lösvirke på egenhand...

Pratade idag med en byggfirma som har byggt många prefab hus, dvs. väggar kommer som element och takstolarna kommer klara och taket på skivor med papp och läkt. För att få detta snickarfärdigt. Includerat allt utom el, vvs, mark/platta, plattsättning samt ytskickt. Så går det åt ca 800 timmar på vårt hus. Vi skall antagligen bygga ett enplans funkis, modifierat Sandliden av Eksjöhus, 177kvm BOA.
Låter det rimligt? Husleverantörens entreprenör vill ha betydligt mer.

/Matte

kungoliver skrev:
Pratade idag med en byggfirma som har byggt många prefab hus, dvs. väggar kommer som element och takstolarna kommer klara och taket på skivor med papp och läkt. För att få detta snickarfärdigt. Includerat allt utom el, vvs, mark/platta, plattsättning samt ytskickt. Så går det åt ca 800 timmar på vårt hus. Vi skall antagligen bygga ett enplans funkis, modifierat Sandliden av Eksjöhus, 177kvm BOA.
Låter det rimligt? Husleverantörens entreprenör vill ha betydligt mer.

/Matte
Tja, beror väl på vad de ska ha per timme? Handlar det t.ex om 365kr/tim så blir det 292tkr. Låter väl rimligt om det är inkl moms. Men ska ni köra på timmar eller fast pris? Många byggare hävdar att det blir billigare att låta dem gå på timmar men det skulle jag aldrig våga...

Marypytting skrev:
Tja, beror väl på vad de ska ha per timme? Handlar det t.ex om 365kr/tim så blir det 292tkr. Låter väl rimligt om det är inkl moms. Men ska ni köra på timmar eller fast pris? Många byggare hävdar att det blir billigare att låta dem gå på timmar men det skulle jag aldrig våga...
timkostnaden var 340:- inkl moms dvs 270.000 plus kostnad för kran vid resningen. Jag kommer göra mycket själv samtidigt så jag kommer köra på löpande. Men med det timpriset kanske jag gör mindre själv. Men låter antalet timmar OK? Husleverantören ville ha 190.000 mer(!!!). Kanske skall sägas att jag känner herrarna som har firman men allt är vitt.

/Matte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.