2 252 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Totalpris Björkliden
Hej
Kan någon hjälpa mig räkna lite... Om vi hittar en tomt för 1.000.000 kr och ett Björklidenhus NF 1.498.000 kr, vad tror ni det slutar på och vad tillkommer.
Kan någon hjälpa mig räkna lite... Om vi hittar en tomt för 1.000.000 kr och ett Björklidenhus NF 1.498.000 kr, vad tror ni det slutar på och vad tillkommer.
200 000 är bara tillkommande byggherrekostnader (pantbrev, lagfart, bygglov, elanslutningar, teleanslutningar, byggel, räntor m.m). VA-anslutning - 100 000?Tillvalen är svåra att spekulera kring - det avgör ni. Utvändig målning är en "stor" kostnad - gör du det själv bör du räkna med 20 000. Markarbeten - fyllning och sprängning - kan bli dyrt? Finplanering av tomten inkl. matjord - 60 000? Garage?
Ska ovanvåning ingå?
Om huset kostar 1 498 000 och tomten 1000 000. pluss 100 000i anslutningsavgifter, 50 000 för lite annat och 50 000 i tillval sen 100 000 till för tomten så kanske 2 800 000 för allting. Men då är det ju rätt dyr tomt, var är tomten någonstans?
Redigerat:
Husföretaget som går mot strömmen.....
Kolla länk från Dagens Industri
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...08%5C10%5C31%5C309090§ionid=Privatekonomi
Kolla länk från Dagens Industri
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...08%5C10%5C31%5C309090§ionid=Privatekonomi
Har precis kollat deras hus och leverensbeskrivning och de verkar vara sjuukt billiga!! Om jag har fattat rätt så ingår grunden i priset samt färdigställande av huset (inkl el, vvs etc)!! Totalentreprenad! Visserligen inte inredd övervåning men ändå billigt! Får mig nästan att bli misstänksam
. Kolla att prislappen verkligen inkluderar allt i leverensbeskrivningen och att det bara är ett kontrakt som gäller.
Har inte studerat husen i detalj men det är ingen lyxutrustning så om ni vet med er att ni kommer att uppgradera många saker så finns ju risken att det drar iväg så pass att det inte längre är så billigt som vid första anblick. Fundera även på andra saker än bara kök och sånt. T.ex. om ni bara vill ha 200mm isolering i plattan? Vad kostar t.ex. en uppgradering till 300mm? Behöver ni radonsäkrad grund?
Det är de kostnader som Kungkokos nämnde som tillkommer och där är väl markarbetet det svåraste att uppskatta. Kanske ta dit konsult?
Hur som helst så verkar detta vara ett bra budgetalternativ! Nästan samma priser som smålandsvillan men med t.e.x platta med golvvärme och råspont som standard!
Har inte studerat husen i detalj men det är ingen lyxutrustning så om ni vet med er att ni kommer att uppgradera många saker så finns ju risken att det drar iväg så pass att det inte längre är så billigt som vid första anblick. Fundera även på andra saker än bara kök och sånt. T.ex. om ni bara vill ha 200mm isolering i plattan? Vad kostar t.ex. en uppgradering till 300mm? Behöver ni radonsäkrad grund?
Det är de kostnader som Kungkokos nämnde som tillkommer och där är väl markarbetet det svåraste att uppskatta. Kanske ta dit konsult?
Hur som helst så verkar detta vara ett bra budgetalternativ! Nästan samma priser som smålandsvillan men med t.e.x platta med golvvärme och råspont som standard!
Klicka här för att svara