Byggahus.se

Smålandsvillan - Kalkyl

1. G
    Medlem Nivå 1
    Har smålandsvillan inget ansvar alls för vad deras säljare ger för kalkyler?
    Byggde en smålandsvilla med en kalkyl på 2200" som slutade på 2770"
    De flesta företag som lämnar en kalkyl på ett arbete håller sig sedan till denna +-10%
    Låter inte det rimligt att även smålandsvillans säljare borde ansvara för sina kalkyler?

Ville egentligen ställa denna fråga till smålandsvillan men jag vet inte hur man gör. Står bara att jag inte får skriva några inlägg där.:confused:

2. N
    Medlem Nivå 7
    hota att ta upp det med plus,om dom inte kompenserar dig med en slant..
    var i sverige har detta skett???

3. E
    Medlem Nivå 5
    Var i kalkylen gick det fel någonstans?

4. patrik659
    Medlem Nivå 5
    För varje gång vi var hos SMV så var det alltid ngn liten post som tillkom på sisådär 25000-50000:- per gång! Det var allt från omlastning till gigantisk kranbil och mer (dyr) schakt mm mm!

5. J
    Medlem Nivå 5
    men har ni inte fått ett entreprenadskontrakt där det står ad som skall ingå och inte?

6. N
    Medlem Nivå 7
    för mig låter det som att säljaren lockat med jätte låga priser,sen när du suttit på kroken så har det riktiga priset dykt upp.
    detta är vad jag tro är en orsak många husföretag är jättebilliga i början,sen helt plötsligt när vi korkade kunder nappat så whips går summan upp 2-300.000
    och inget säger vi till dom nya kunderna hos det föreatget.
    för inte 17 är du den ende som den säljaren lurat??

7. D
    Medlem Nivå 13
    Våran kalkyl vi fick från Smålandsvillan stämmer inte på långa vägar. Vi räknade dock själva långt över deras siffror så det kom inte som någon överraskning för oss. Många siffror har vi fått dubbla för att komma närmare sanningen.
    Några exempel:
    Grund: SMV sa 180", Verklig kostnad ca 300"
    Kvalitetsansvarig: SMV sa 10", verklig kostnad 22"
    Anslutning el: SMV sa 18", verklig kostnad hamnar minst på det dubbla.
    Anslutning telefon: SMV räknar inte med den kostnaden i sin kalkyl.

Nu är vår tomt rätt plan som inte behöver pålas eller sprängas något så det är inte därför som siffrorna inte stämmer. Det är helt enkelt så att de lever i någon slags drömvärld med siffror tagna från luften. Det finns ingen rimlighet alls i deras kalkyl.
    Kostnaden för själva huset är ju dock fastsat från början så där kommer det inte att ändras något. Det skriver man kontrakt på redan innan man börjar bygga.

8. N
    Medlem Nivå 7
    jag hörde från en kompis som kännner en kompis o.s.v att grund och mark tjänar säljaren och grävaren en hacka på på smv samt älvsby m,m ( torpargrundstillverkarna)
    grunden ligger på c,a 100 tkr enligt honom sedan fylllet,resten är ren förtjänst.
    så ha detta i åtanke

9. D
    Medlem Nivå 13
    Vad menar du? Det är väl klart att markentrepenören som lägger grunden tjänar pengar på det. Resten är såklart inte ren förtjänst. Det kostar ju en hel del att köpa in grävmaskiner, lastbilar och annat som behövs och allt annat som hör till för att hålla ett företag flytande. Så att de går med vinst är inget konstigt, och det är väl egentligen en fråga som hör hemma i en annan tråd.
    Det som är anmärkningsvärt är det att SMV inte kan uppskatta kostnaden, eller helt enkelt medvetet ljuger för att få en bättre kalkyl.

10. B
    Medlem · Nivå 15
    Det anmärkningsvärda är att inte fler kunder från början inser skillnaden mellan offert från leverantör och ungefärlig kalkyl, där leverantören (antar jag) bara hänvisar till andra leverantörer.

Kärnfrågan är om SMV hindrat sin kund från att själv aktivt sköta upphandling av de tjänster som spräckte kalkylen. Innebär avtalet att SMV fråntar kunden den möjligheten?

11. N
    Medlem Nivå 7
    det jag fått höra är att t,e,x kostar allt 100.000 så lägger smv säljaren och grävaren på 150-200 och delar överskottet mellan sig.
    jag tycker inte ett överpris är o,k bara för att husen är billiga.
    eller tycker du det ??

12. D
    Medlem Nivå 13
    Det där låter som en riktigt skröna. Eftersom det är två separata kontrakt kan man välja vilken firma man vill som ska utföra grundarbetet, så länge de kan utföra grundarbetet enl specifikationerna från SMV. Att då SMV ska ha gått ihop med alla företag som kan tänkas göra arbetet är helt otroligt och osannolikt. Varför skulle företagen som gör grundarbetet vilja ge bort massor av pengar i onödan? Om du då ringer riunt och får olika offerter från olika företag så säger vi att företaget som inte har något med SMV att göra tar 250.000kr så skulle då det andra företaget ta 400.000-450.000 kronor? Du hör väl hur det låter?

13. N
    Medlem Nivå 7
    sorry det är ingen skröna,detta har kompisens kompis hört från en smv säljare i mellan sverige.
    och varför skulle jag vilja hitta på en sådan sak??
    han berättade även att älvsby och hjältevad kör samma stuk.
    och detta är i fallen där kunden litar på säljarens rekomendationer.
    men väljer man egen entrepenör är det en annna femma.
    så mitt råd var efter ryktet,ta in olika offerter och inte lita på säljaren.
    för vad man kan läsa på forumet så går det inte lita på knappt någon i hus branschen.
    gå efter mag känslan !

14. B
    Medlem · Nivå 15
    För att återgå till grundfrågan från GL_HL : Har säljaren ansvar för sin kalkyl?

Svaret måste alltså bli att säljarens kalkyl stämmer bäst om man INTE lyder säljarens råd (=undviker den grundentreprenör som säljaren rekommenderar) ...

Eller har jag missat nåt? :)

15. D
    Medlem Nivå 13

Nåväl, om en säljare säger att deras tips är 150.000-200.000 kronor dyrare än konkurrenterna så undrar jag om de säljer så mycket hus. Kompisars kompisars uppgifter brukar man få ta med en stor nypa salt. Jag har tagit in offerter från flera olika och inte skiljer det 200.000kronor iaf.