saturnus skrev:
Jag ber om ursäkt för min okunnighet vad gäller de ändringar som skett senare år. Men nu bygger jag själv, så dessa förändringar påverkar inte mitt bygge. Frågan gällde dock, vem som är Byggherre, men då har även det ändrats, för de som anlitar ett byggföretag.
Jo jag har också byggt med LB-HUS, med mycket strul och problem.
Byggherre är man ju fortfarande själv, i alla fall om man bygger med LB-hus som diskuteras här...

Jag har byggt med LB-hus, utan strul och problem...jag förstår mycket väl att man hyser agg mot ett företag om mycket strulat under processen, men det finns ingen husleverantör som inte haft kunder som råkat ut för strul och problem. Om inte jag minns fel har du velat påskina att LB-hus har väldigt mycket strul med sina husbyggen, och allt du verkade hitta var två flera år gamla artiklar. Jag kan nog också googla fram minst två fall för varje husleverantör där kunder är rejält missnöjda men frågan är vad det säger om husföretaget i stort...???

Zappaholic skrev:
Jag har byggt med LB-hus, utan strul och problem...jag förstår mycket väl att man hyser agg mot ett företag om mycket strulat under processen, men det finns ingen husleverantör som inte haft kunder som råkat ut för strul och problem. Om inte jag minns fel har du velat påskina att LB-hus har väldigt mycket strul med sina husbyggen, och allt du verkade hitta var två flera år gamla artiklar. Jag kan nog också googla fram minst två fall för varje husleverantör där kunder är rejält missnöjda men frågan är vad det säger om husföretaget i stort...???
Jag håller helt med. Att hitta missnöjda kunder kan man göra från samtliga husleverantörer, så att lägga fram ett par artiklar som är flera år gamla betyder inte mycket. Desto mer tycker jag Marlene tillför med sitt utdrag från ARN där LB alltså inte har några klagomål under 2009. Och då talar vi om Sveriges 4:e största husleverantör som därmed har byggt en herrans massa hus.

Jag håller på och bygger ett LB-hus just nu (Classic 135) och kan intyga att LB-hus är ett mycket seriöst företag. Vi har haft ett missförstånd hittills men det har lösts på ett snyggt och professionellt sätt. Att det uppkommer missförstånd är inte konstigt när man bygger ett hus eftersom det är så många variabler som ska stämma. Det absolut viktigaste är därför att företaget är vänligt inställda till att lösa dem på bästa sätt. Jag kan därför med gott samvete rekommendera LB-hus och deras totalentreprenad, P-märkning och prisvärda hus :-)

Redigerat:
Men hör Du swebichon, du kan väl inte garantera något för LB-HUS kunder. Jag har tagit upp och visat några fall här (fler än 2) som pekar på allvarliga fel och med stora problem för beställaren, som LB-HUS inte kunnat/velat lösa, det var detta som denna tråd började med. Om du läser mina inlägg, talar jag också om att husen från LB-HUS håller en hög kvalitet, och det är heller inte så, att det sitter en direktör där, och uppmanar byggarna att slarva med bygget. Men då LB-HUS bygger med Totalentreprenad, så vilar ansvaret hos ledningen. Vad gäller ARN, så är detta ingen domstol, utan en klagomur, dit folk kan vända sig med sina problem, ca 35% av de som gör så, får medhåll av ARN.

jhenrikj skrev:
Nej, alla husföretag har tvister med någon, det finns inget husföretag som är felfritt. Det finns sådana som har mindre tvister än andra och dit hör enligt min erfarenhet de senaste åren LB-hus. Nu lyckades faktiskt Saturnus hitta ett fall från senaste året, det andra är 5 år gammalt, där jag skymtar lite kvällstidningsjournalistik. Ja, LB-hus kan mycket väl ha ritat fel på sina ritningar, men eftersom kunden måste granska och godkänna och skriva under varje ritning så får han faktiskt skylla sig själv om han inte upptäckte att det var felritat tycker jag. Sen erbjuds han kompensation för sitt eget misstag men tycker det är roligare att få vara med i tidningen ett tag.

Vet hur noga det är med just ritningsgranskningen, det gäller att kolla allt och inte släppa igenom minsta siffra som man anser vara fel utan att kolla upp det först. Jag anmärker på felen redan på granskningshandlingar, långt innan det blir bygghandling som skall signeras....

så här kan man också uttrycka sig på Forumet

saturnus skrev:
så här kan man också uttrycka sig på Forumet
Du får gärna peka på vad i det uttalandet du har problem med....vi har ju redan fått bekräftelse på att A) Du är en missnöjd LB-hus kund som tar din chans att tala skit om företaget. B) ARN behandlar visst småhusentrepenader C) Majoriteten av alla LB-hus byggare inkl mig själv är väldigt nöjda med företaget. Så vi kan säkert reda ut vad du anser vara fel i det jag skrev också....

Det gränsar lite till personlig vendetta mot LB-hus vilket gör att i alla fall jag har lite svårt att ta allt saturnus säger på fullaste allvar...förstår inte riktigt hur denna tråd hamnat där den hamnat till slut. Känns som om det ibland är spekulationer och felaktigheter och frågan är om det här leder till något konstruktivt!!??

Tåler inte Företaget kritik?

saturnus skrev:
Det är klart att LB-hus ska ha sig en känga på lämpligt ställe när de förtjänar det, precis som alla andra, och jag ser inget fel i att visa på de fel och brister som har varit inom företaget. Men att hävda att LB-hus bara innebär problem när man har haft oturen att vara bland den promillen av LB-hus byggare som fått problem är inte rätt metod att sprida propaganda på. Majoriteten av av LB-hus byggare på det här forumet är ju väldigt nöjda med vad de får.

Som vanligt gäller det att vara insatt i vad man sysslar med, och det är alldeles för få husbyggare som är det tyvärr, inklusive mig själv och då jobbar jag ändå i byggbranchen och har iallafall hyfsad koll.

saturnus skrev:
Självklart ska LB-hus tåla kritik, men kom då med någonting som inte är föråldrat och som också är ett generellt problem för oss husbyggare som bygger/byggt med företaget.

Ge oss ett exempel på ett stort problem med LB-hus som inte bara du utan flertalet andra också upplevt. Gärna i modern tid också!!!

saturnus skrev:
Men hör Du swebichon, du kan väl inte garantera något för LB-HUS kunder. Jag har tagit upp och visat några fall här (fler än 2) som pekar på allvarliga fel och med stora problem för beställaren, som LB-HUS inte kunnat/velat lösa, det var detta som denna tråd började med.
Allvarligt talat, de två exempel du tagit upp visar väl bara på två saker:
1) att hantverkarna som bygger huset kan göra fel (att människor ibland gör fel kommer vi aldrig ifrån). I det här fallet handlade det om att LB missat att dra in varmvatten. Vad viktigare är att LB erbjudit sig att kostandsfritt dra om ledningarna men det verkar ju inte kunden intresserad av. Antingen ser de väl en chans att få ut mer i skadestånd (250kkr) eller att få dela med sig av sitt missnöje i tidningen.
2) att det är viktigt att läsa igenom och förstå alla handlingar innan man skriver på dem. Då tänker jag på kunden som beställer ett felvänt hus eftersom han själv kryssar i valet "spegelvänt". Extremt olyckligt men det är ju trots allt hans eget fel. Trots detta erbjuder LB kompensation eftersom de vill ha nöjda kunder. Detta tycker jag visar på att de är professionella och dessutom vittnar det om "goodwill" utöver det vanliga. Utan att uttala mig om det här fallet så är jag förbluffad över att vissa lägger ner mer energi på att läsa på innan de köper ny bil än då de köper/bygger hus. Har själv stött på det ett par gånger.

Båda dessa saker är ju universella och gäller för samtliga hustillverkare!

saturnus skrev:
Vad gäller ARN, så är detta ingen domstol, utan en klagomur, dit folk kan vända sig med sina problem, ca 35% av de som gör så, får medhåll av ARN.
ARN är en statlig myndighet som fungerar ungefär som en domstol (även om det formellt inte är en sådan). Dock erbjuder de en helt opartisk prövning och alla seriösa företag följer deras utfall. Att LB-hus (som Marlene skriver) inte förkommer alls under 2009 stärker ju bara tesen att LB-hus är ett seriöst företag som bygger bra hus vilket kunderna är nöjda med.

Redigerat:
Zappaholic skrev:
Byggherre är man ju fortfarande själv, i alla fall om man bygger med LB-hus som diskuteras här...

det verkar vara väldigt otydligt för vissa över begreppet 'byggherre'
under samtliga entrepenader eller husföretag där du själv gör en beställning av ett småhus,( eller fritidshus eller tillbygge ) där är du byggherre.
köper du däremot ett vanligt färdigt hus nytt eller begagnat är du en vamlig husköpare.

swebichon skrev:
ARN är en statlig myndighet som fungerar ungefär som en domstol (även om det formellt inte är en sådan). Dock erbjuder de en helt opartisk prövning och alla seriösa företag följer deras utfall. Att LB-hus (som Marlene skriver) inte förkommer alls under 2009 stärker ju bara tesen att LB-hus är ett seriöst företag som bygger bra hus vilket kunderna är nöjda med.
Det är stor skillnad mellan ARN och en domstol. Det finns inget tvång för företagaren att följa deras rekommendationer. Även om de ger konsumenten rätt finns det inget som säger att man verkligen får rätt sedan - vilket ju är fallet i en domstol. När jag fick en egen tvist med en målare prövad av ARN och "vann", tjänade det inte så mycket till, för målaren struntade fullständigt i ARNs rekommendation. Så har ju även Älvsbyhus gjort när de har "förlorat" mot konsumenter.

ARN går bara på de skriftliga underlag som finns för ärendet, de har inga förhör eller juridiska biträden inblandade. En viss nytta gör de väl, för det finns trots allt smarta företag som följer deras rekommendationer.

Vi har byggt med LB-hus i Skåne (bygglag från Staffanstorp). Vi är mycket nöjda och huset har fått mycket positiv kritik från besiktningsmän, KA, vanligt folk som byggt med andra hustillverkare.

Både vi som byggherrar och vår KA besökte byggplatsen en hel del, dels för att kolla byggets framsteg och för att diskutera eventuella frågor när snickare, vvs, elektriker mfl skulle påbörja sina arbeten. På så sätt ser man i god tid om allt är i sin ordning och eventuella fel/feltolkningar kan undvikas. Vi gjorde dessutom en noggrann research inför valet av KA och jag tror att det lönar sig.

Det slutade med ett fel i besiktningsprotokollet: en armatur var försenad.... men vi valde att flytta in ändå. ;-)

Därefter hade vi två små läckor vid igångkörningen av värmesystemet, en inuti pannan där en koppling inte var riktigt åtdragen samt en vid en koppling till golvvärmen. Det droppade lite grann och direkt på morgonen efter kom det killar och fixade samt kontrollerade alla kopplingar. Den i pannan var tillverkarens miss. VVS-killarna instruerade väldigt noga innan vi flyttade in vad och var man skulle kontrollera vattensystemet den första tiden då systemet fylls och luftas.

Slutligen är vi mycket nöjda med hela processen från säljare (som tyvärr slutat) till inflytt! Vi hade inte tvekat på att bygga med LB-hus igen!

Marlene Eskilsson skrev:
Det är stor skillnad mellan ARN och en domstol. Det finns inget tvång för företagaren att följa deras rekommendationer. Även om de ger konsumenten rätt finns det inget som säger att man verkligen får rätt sedan - vilket ju är fallet i en domstol. När jag fick en egen tvist med en målare prövad av ARN och "vann", tjänade det inte så mycket till, för målaren struntade fullständigt i ARNs rekommendation. Så har ju även Älvsbyhus gjort när de har "förlorat" mot konsumenter.
Jag hållet helt med och trodde att det var det jag skrev också. För säkerhets skull kollade jag upp hur ARN själva beskriver sin verksamhet:
"Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och dess huvuduppgift är att på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare..."
-- Källa: http://www.arn.se/vadarARN/

Att deras beslut inte behöver följas enligt lag skrev jag också, men jag anser ändå att alla seriösa företag följer deras utfall. Vad gäller Älvsbyhus och din målare så är de (enligt mig ;-) inte seriösa företag. Tack vare din anmälan så finns målaren nu med i ARN:s svarta lista vilket hjälper presumtiva kunder att undvika dem, så bra gjort! :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.