Hustillverkare
mikkon: Jag har fått kontakt med Anders Lundgren på Stenhusarkitekten, någon som byggt med dem och kan ge referenser?
DanielMAN: [citat] Hade jag varit som er hade jag utnyttjat den chansen...Fråga dom som byggt om positiva respektive negativa erfarenheter under byggets gång. Ni kanske blir förvånade över vad ni får höra, kanske inte. Dom har ingen anledning att ljuga, säljaren vill sälja så han säger det ni vill höra, dock påstår jag inte att han ljuger eller så....Men man ska alltid ta referenser!!!
Zuzza: Bor i ett "vanligt" Skanskahus. Skanska har varit toppen att få byggt av - hög kvalitet, snabba att rätta till småfel mm. När vi köpte fanns även Uniqhus i området men vi tyckte inte det var värt pengarna att betala 1 miljon kr mer för dessa hus jämfört med dom sk. vanliga. Dom är trevliga men jag vete katten om dom är värda så mycket mer pengar!? ;) Uniqhusen byggs i områden av
orstigsnybro: Bara för att ett hus inte har en egen arkitekt som ritar hela klabbet betyder inte det att det saknas en arkitekt. Det är väl så att en arkitekt står för en ritning/planering (modell) och sedan bygger husföretaget huset efter de ritningar/planer som arkitekten konstruerat. Någon måste ju planera för var vattenledningar ska gå och elledningar och... allt. Det är nog inte "hittepå".
kjexet: Vi funderar på att bygga ett vinkelhus och funderar på om någon har byggt ett sådant i regi av JB-villan? Vi har tittat på "vanliga" hus som byggts av dem, och alla verkar nöjda men hur är det med vinkelhus, blir de lika bra?:)
torsan: Läs även detta, kan vara nyttigt att veta hur det kan fungera http://www.byggahus.se/bloggar/carinaon/2206-slutbestaellning-myresjoehus.html
jhenrikj: [citat] Det man förlorar på gungorna.....jag har ca 100 000 i kommunala avgifter (inkl bygglov utsättning och sånt) och anslutningskostnad för el+vatten, men sen har jag ca 300 000 i extra markarbete och avlopp, det är klart att det går att komma billigare undan än den där halvmiljonen extra, men det känns som ett normalt värde att räkna med för att inte bli allt för besviken.
volvo: Det har införts en ny regel, den sk. "kirunaregeln" som medger att man vid flyttning av en befintlig byggnad inte behöver uppfylla dagens krav. Regeln kom till när man fick klar för sig att hela Kiruna skulle behöva flyttas för att inte riskera att rasa ner i gruvan. Det skulle dock vara en omöjlig uppgift om samtliga hus skulle uppdateras till 2010 års regelverk. Dock har jag för mig
hen_rik79: Har byggt Mariannelund i Hässlegården i Karlskrona. Byggtiderna hölls, huset har bra kvalitet för den summan man betalade. Saknar en del saker idag såsom takhöjd, stjärnnät, mindre element etc något som SMV idag har åtgärdat med deras senare modellserier. Dock verkar deras hallar fortfarande svårmöblerade, det finns liksom ingenstans man kan "gömma" jackor etc och det är för smalt
annilundi: Hej Är i husköpartagen för tomt på Tavleliden. Är det någon som byggt där och vet hur mycket fyllnadsmassor det gick åt? Tittar nu på Myresjö Axanäs men även Skidsta är intressant. Erfarenhet av dessa?
FieroGT: 200mm cellplast i plattan är för lite tycker jag. Vi bygger iof i Östersund och har valt till 100mm i både golv och tak. Taket kostade 6000kr för 100mm extra och golvet 31800kr extra. Jag har själv räknat ut att vi inte har igen extra isoleringen i plattan med dagens energipriser (har Fjärrvärme från Jämtkraft som ligger bland de lägsta i sverige :) Taket däremot har jag igen
Jentan: Ja, vi bygger Eksjöhus Villa Variant Modern. Har skrivit lite i nedanstående trådar: http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/130476-eksjoehus-villa-variant.html http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/135882-eksjoehus.html Finns mer inf.o kring standard och tillval finns i vår blogg http://blog.ahlmark.com
Malmöbyggaren: Oj det blev visst lite fel, det här skulle vara svar till Suhagg som undrar "hur ska jag få reda på att huset klarar dagens krav?" Kan moderator eller någon flytta?
s043710: Vad kul! vart ska ni bygga? vi bygger i Borås och vi kommer oxå ha inflyttning i november =)
mycke_nu: Jag har arbetat med försäljning av produkter i en helt annan branch, men med prislappar på dryga miljonen och hög komplexiet. Som egen företagare vill man givetvis göra affär varje gång, men många förfrågningar är tyvärr av den arten att man inte ens kan göra en offert. Tag specialanpassningar. För att ge ett pris måste man tala med kontruktörer och produktionsavdelning. Kan vi
cust3000: [citat] "Entrepenören är en god vän till min man" Det är ju precis det man varnar för...bästa sättet att riskera att förstöra en vänskap. När det gäller en så pass stor affär, t.o.m sitt livs största, skulle inte jag blanda in en god vän som i detta fall...
mrhuhta: Jag tycker det låter som en ganska intressant idé. Att bara köpa själva byggsatsen från Kina med så mycket som möjligt föreberett i väggelementen och sen ha ett svenskt snickarlag att resa det eller göra själv. Allt som kommer från Kina är inte dåligt men det finns ju väldigt mycket som är pga att man jagar det billigaste. Du kan ju köpa kvalitetsprodukter som för oss är
BigGitt: [citat] Det stämmer. Men däremot eget bygge med svensk projektledare och polska murare blir hur bra som helst. Men då ska man taga folk som kan det! Nästa varje bonde i polen byggt eget hus själv. Och tror sig vara proffs. Men de som har firmor som fungerat i minst 5 år kan man räkna med. Kvalitetsmässigt :S . Men har du en egen projektledare (kan vara du om du kan lite om bygge) kan det
eran: Det brukar finnas Leveransdeklarationer att läsa från de olika leverantörerna, där framgår vilka jobb som utföres. Vad gäller FH så har de priser på sin hemsida som avser materialsatsen, den inkluderar huset som byggsats, inget arbete. I tidigare trådar här på forumet har siffran "2.5 x priset på materialsatsen" nämnts som ett ungefärligt pris på ett färdigt lösvirkeshus.
kanis: Det får jag titta på! Länken som jag skickade i mitt förra inlägg var riktigt intressant. Precis vad det var jag letade efter. Läs det!
TorOdd: Om panelen sitter på väggblocken eller inte beror på hur tunga blocken blir med panel och om det är liggande panel som inte ska ha någon "generalskarv". Sen fick vi väggblock utan panel, på vårt Götenehus, som vi inte tyckte var varken eller. De hade säkert någon bra anledning till det som vi inte kommit på än.
Andreas Lundgren: Jag hade nog anlitat någon bygg-konsult. Vi har en byggkonsultfirma som leder allt arbete med vår badrumsrenovering som vi gör i vårt flerbostadshus. Det är ett jobb på ca 5 mkr och våra projektledare tar ca 150 kkr, lite i sammanhanget alltså. När jag läste deras offertförfrågan så insåg jag hur omöjligt det hade varit för någon lekman att få med allt de hade med. Det innehöll
Jucismacker: [citat] Det är helt lugnt, nu vet jag ju vad det kostar oxå hihi:D
BigGitt: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/139867-inreda-ovanvaning-samlingstrad.html#post1035035 Har flyttat tråden. Moderator. Plocka bort detta! TACK!
tornado: Hej jag och min sambo ska bygga ett landsort från myresjöhus,undrar om någon som byggt samma hus har några utvändiga bilder att dela med sig av?
nyttanvändarnamn: Om du inte har tummen mitt i handen så skulle jag rekommendera att göra ovanvåningen själv med hjälp av hantverkare ( tex el o.dyl) Jag lovar att det blir mycket billigare och dessutom vet du hur allt är byggt dvs vilken kvalitét ditt bygge får.
seniorkonsult: Har någon erfarenhet av leveransköp från Estland? Har kontakt med en tillverkare som heter Majatehas » Swe » K.M.T. Majatehas som verkar seriös. Men, hur hanteras moms, säkerheter, garantier? :O
Camilllla84: Jag tänker först och främst på LB-hus Classic 135... Vet dock inte exakt vad priset ligger på nu (kring 1,8-1,9 tror jag) och om det ens är möjligt att få i tegel...
Dennis86: Ja är i planer på att köpa nästintill färdigt hus. Vill göra endel själv såsom inredning(kök kakling o div) men skulle behöva ha VVS och el gjort av leveratören likaså bottenplatta. Vad ska man ta ?? Hittar inget här på Västkust villan .. Är vinga 113 samt sidensvanen jag är intresserad av. / Dennis