Vi har kommit till punkten där huset vi ärvt inte är oss tillgodo och funderar på ett prefab hus och riva det gammla. Men verkar ju vara en djungel med priser och dolda priser och framför allt vilken tillverkare som är bäst och allt som som tillkommer

så här ser det ut för oss:

*MÅSTE kosta under 1,5 miljoner nyckelfärdigt(så billigt som möjligt!!!!) (vitvaror BEHÖVER ju inte vara med,men tapeter och sånt på väggarna måste vara färdigt)

*måste ha 4 sovrum

*skulle jag få råda så skulle jag vilja ha stenhus eller tegelhus så jag slipper måla om stup i ett, men finns det till den prislappen??? finns det så skriv det så får jag visa min sambo detta :)
 
Det blir ingen lek för det priset, skulle gissa på att de enda som fixar det är Älvsbyhus men det är ingen risk att jag själv hade valt dem.

Jag och min sambo bygger med Smålandsvillan och är väldigt nöjda med dem. De är väldigt prisvärda men det blir svårt att få in fyra sovrum för det priset. Det skulle vara i en enplansvilla om du vill ha det nyckelfärdigt.

De har ett hus:
http://www.smalandsvillan.se/villa/1-plansvilla/Villa-Ljungby.aspx

Du skulle kunna skippa allrummet och dela av vardagsrummet som de visar i ett exempel ovan men det blir nog rätt trångt. Det bästa vore om du kunde spara ihop till en 1,5 hus ås du kan bygga 2-3 sovrum på övervåningen men visst, det kostar lite att fixa den.

Det tillkommer ju även en hel del andra avgifter, bla banken ska ha en hel del. 1,5 är inte mycket föra fyra sovrum...:S
 
vad skulle ett 4 sovrums 1plans kunna kosta nyckelfärdigt då?
 
Nyckelfärdigt? Tja, minst 15000/m², men snarare 20000. Fyra sovrum indikerar en storlek på minst 130 m². Så mindre än 2 miljoner ska du nog inte räkna med. Stenhus blir betydligt dyrare.
 
Vi står i startgroparna att bygga ett hus med 4 sovrum (144 kvm). Det kommer antaglien att kosta runt 2 miljoner och då gör vi mycket arbete själva. Skulle antagligen kostat runt 2,3-2,4 om vi ville ha det NF. Det absolut billigaste vi hittat är Björklidenhus villa vinkel och Vårgårdahus Bo 141 som båda kostar runt 1,8-1,9 i grundutförande. Skulle gissa att Bo 141 är billigare utanför Stocholm. Tror att det enda ni kan hitta för det priset är Älvsbyhus. Personligen känner jag bara 1 som byggt med Älvsbyhus och de är mycket nöjda.
 
kallstrom_74 skrev:
Vi har kommit till punkten där huset vi ärvt inte är oss tillgodo och funderar på ett prefab hus och riva det gammla. Men verkar ju vara en djungel med priser och dolda priser och framför allt vilken tillverkare som är bäst och allt som som tillkommer

så här ser det ut för oss:

*MÅSTE kosta under 1,5 miljoner nyckelfärdigt(så billigt som möjligt!!!!) (vitvaror BEHÖVER ju inte vara med,men tapeter och sånt på väggarna måste vara färdigt)

*måste ha 4 sovrum

*skulle jag få råda så skulle jag vilja ha stenhus eller tegelhus så jag slipper måla om stup i ett, men finns det till den prislappen??? finns det så skriv det så får jag visa min sambo detta :)
Jag sitter i samma sits, efter veckor med ca 14 offerter av de flesta hustillverkare så är min slutsats att det bara är Älvsbyhus som fixar det. Rätta mig gärna om jag har fel, jag vill ha fel så att jag har fler att välja på!

/mrtux
 
mrtux skrev:
Jag sitter i samma sits, efter veckor med ca 14 offerter av de flesta hustillverkare så är min slutsats att det bara är Älvsbyhus som fixar det. Rätta mig gärna om jag har fel, jag vill ha fel så att jag har fler att välja på!

/mrtux
Älvsbyhus är billigast i landet, härom råder inget tvivel. Sen måste man ju då ställa sig frågan, varför är de så billiga? Det är knappast så att övriga hustillverkare går med en halv miljon extra i vinst per hus, det finns alltid minst en anledning till att något är billigt. En del av de här anledningarna är positiva, en del är det inte.... Bygg gärna med ÄH men skaffa en bra advokat som hjälper er genom processen är mitt tips.
 
men om du bara har 1,5 som en gräns?varför inte vänta ngt år eller köpa begagnat ?
tycker marginalen är så snäv att du bör vänta.
 
nybyggd skrev:
men om du bara har 1,5 som en gräns?varför inte vänta ngt år eller köpa begagnat ?
tycker marginalen är så snäv att du bör vänta.
I mitt fall har jag att välja på ett beg hus med källare från 60 talet med diverse renovering eller ett nytt Älvsbyhus.

Att vänta några år ångrar jag så bittert så bittert idag, huspriserna för "samma" hus är idag i min stad ca 400 000kr dyrare än för ca 4år sen då jag började fundera på hus.
För mig är det ett enkelt val att bygga nytt.

Men det är ju bara jag. :)
 
tittade på smålandsvillan..där står det att det är helt komplett ovan grund..visst man kan ju göra tillval och allt..men om man skulleta ett i orgianlutförande!
hmm..vad kan grundarbetet gå på? någon som har någon fingervisning?
 
kallstrom_74 skrev:
tittade på smålandsvillan..där står det att det är helt komplett ovan grund..visst man kan ju göra tillval och allt..men om man skulleta ett i orgianlutförande!
hmm..vad kan grundarbetet gå på? någon som har någon fingervisning?
Deras grund kostar 125.000 (ink moms)

Jag skulle rekommendera dig att du kontaktar dem för en offert, kostar ingenting mer än en-två timmar av ditt liv :)
 
EmmaMarcus skrev:
Deras grund kostar 125.000 (ink moms)

Jag skulle rekommendera dig att du kontaktar dem för en offert, kostar ingenting mer än en-två timmar av ditt liv :)
Sedan tillkommer massor av arbete samt förmodligen extra fyllnadsmassor. Det kommer med all sannolikhet kosta minst det dubbla. Vi betalade 330.000 för grunden och grovplanering av tomten och en hel del fyllnadsmassor.
Sedan är det inte Smålandsvillan som utför grundarbetet så du kommer inte att få en offert från dom.
 
Danne12345 skrev:
Sedan tillkommer massor av arbete samt förmodligen extra fyllnadsmassor. Det kommer med all sannolikhet kosta minst det dubbla. Vi betalade 330.000 för grunden och grovplanering av tomten och en hel del fyllnadsmassor.
Sedan är det inte Smålandsvillan som utför grundarbetet så du kommer inte att få en offert från dom.
De offerter jag fått av SMV styrker ditt inlägg.
 
Danne12345 skrev:
Sedan tillkommer massor av arbete samt förmodligen extra fyllnadsmassor. Det kommer med all sannolikhet kosta minst det dubbla. Vi betalade 330.000 för grunden och grovplanering av tomten och en hel del fyllnadsmassor.
Sedan är det inte Smålandsvillan som utför grundarbetet så du kommer inte att få en offert från dom.
Visst tillkommer det extra men grunden i sig kostar det jag skrev. Hur mycket schakt och dylikt kostar beror ju helt hur tomten ser ut.

Smålandsvillan tog fram offerten FRÅN de som gör vårt markarbete så det går utmärkt att kontakta SMV, i alla fall i vår stad.
 
EmmaMarcus skrev:
Visst tillkommer det extra men grunden i sig kostar det jag skrev. Hur mycket schakt och dylikt kostar beror ju helt hur tomten ser ut.

Smålandsvillan tog fram offerten FRÅN de som gör vårt markarbete så det går utmärkt att kontakta SMV, i alla fall i vår stad.
Grunden i sig är den lilla kostnaden, det är allt annat som kan dra iväg. Att få exakt summa på materialet är såklart inte svårt att få. Men att det inte kommer att kosta något utöver grunden är väldigt långt ifrån sanningen. Minst det dubbla skulle jag säga är en mer rimlig uppskattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.