Häckar, Buskar & Träd
Grillen: Det är som du säger en blandning av det mesta inom ogräsväg och rejält uppvuxet också :) Ska prova tipset med tidningspapper då jag har stora mängder av det här hemma. Tackar så mycket :)
HusFunderare: Tusen tack för infon. Det verkar mkt likt åkersprägel. Och den är ettårig läste jag så d var ju bra! Har börjat klippa nu innan d flesta blommat ut så det blir nog bra!
tavelkluddaren: Det är Svinmålla. Den är ätbar! Fröna har nog funnits i din jord. Låter du den gå i frö, kommer du att att få nya plantor i dina rabatter nästa år, men inte i gräsmattan eftersom den klipper du. Räknas som ett ogräs! Lycka till! /Trädgårdsdesignern
gardesmed: Satsa på en robotgräsklippare i stället. Inget arbete och SÅ fin gräsmatta, är inne på andra säsongen med min Automower och har en mycket tät matta helt utan mossa. Det enda jag gör är gödslar med billig NPK 3 gånger per år och lite Stroller Kombi som jag lägger några korn direkt på ogräset. Och Olle Berg har ju gått över till robotgräsklippare ...
Gerry60: Jag tänker inte ge upp så lätt! Jag vill ha goda krusbär och inga genmanipulerade vatten bollar. Ganska trött på "Svenska" jordgubbar som klarar långa transporter och ohyra men smakar surt som citron :( Här skall bekämpas med gamla hederliga metoder, om det nu går.....
svartöra: Jag har blandat proportionerna 2 påsar ogödslad okalkad torv och 1 påse barkmull och använt till rhododendron. Man får gödsla efteråt. Man ska ta till rejält inbillar jag mig, dvs gräva undan ganska mycket och fylla på med mycket torvblandning. På en löprunda för ett tag sedan noterade jag en skylt i Göteborgs botaniska trädgård som prisade azalean som trädgårdsväxt och
Imsan: Japp, och ett bra råd tror jag är att ta bort dem omgående så de inte hinner sätta frön!
Sari: Tack så mycket för ditt snabba svar! :) Då ska jag kontakta samma leverantör, det verkade smidigt att beställa därifrån. Häls Sari
pwrdesign: Stroller plus fungerar iaf :) Syns tydligt här! [bild]
Ophelia: Om de står på kommunens mark så hoppas jag verkligen att en expert (arborist) kommer ut och beskär så de får en proffessionell beskärning och blir snygga samt att man undviker att göra något riktigt dumt. Skulle något träd behövas tas bort så har ni ju experter som kan yttra sig i frågan.
svartöra: Ett gallkvalster som tydligen heter Eriophyes tiliae. http://en.wikipedia.org/wiki/Eriophyes_tiliae Ofarliga såvitt jag har kunnat se; har en lind utanför dörren och den har haft sådana i många år.
Ophelia: Ja visst kan plantorna ha en chans. Det handlar ju inte enbart om att bekämpa de otäcka sköldlössen utan även att se till att buskarna har det så bra som möjligt (gödsel men inte så mycket kväve just nu och bevattning). Om du har tid och möjlighet är det bra om du försöker peta bort så många som möjligt (ett bra "fredagsnöje") för att undvika att de suger näring. Finns det
Helena_Gavle: Förutom att den ska klä in en liten bergsknalle, hur är förhållandena omkring?? Där den kan planteras? Klätterhortensia växer långsamt, vill gärna ha fuktigt och tål skugga. Fantastiskt fint o knotigt grenverk, och underbara vita blommor. Om det är soligt och varmt skulle jag rekommendera klematis av någon variant ni själva finner vacker. Vad gäller kruka o vinterskydd...se till
Ropa: Det är helt klart en datorgenererad bild. Jag har förvisso sett liknande buskage någon gång men raka kanter på grenarna får man nog bara på bild. Hårt och frekvent beskuren tall av lämpligt slag torde fungera för att ge ett liknande utseende. Idegran kan du däremot knappast få att se ut så.
Blindnit: Gillar maskrosor bättre än humle för dom är lättare att rensa bort :S Humle i sig kan va väldigt fin ifall den växer där man vill ha den och enbart där. Men hos oss växer den överallt känns det som. Värst är den i häckarna där den trivs ypperligt. Men skulle samtidigt kunna tänka mig att ha den i kontrollerade former på typ en spaljé. Verkar inte som att rötterna går så
Mullbär: Körsbärsträd har ett bäst före datum mer än några andra träd. Hugg ner det och plantera ett nytt istället!
Kalle B: [citat] Det där är lite intressant. Nu för tiden tror man det var ett missförstånd att yggdrasil var en ask - fornnordiskans "askr" verkar snarare syfta på det vi nu för tiden kallar för "idegran". Men det lär bli svårt att få bekräftelse nu för tiden. Ask blir väldigt stora där de trivs, men det finns andra träd som blir större. Sveriges högst gran blev exempelvis drygt 50m,
Hermes: Tack för bra uppslag! Hålen beror kanske på de här toppiga sakerna på bladen- som en lång luva, och är det en larv så rör den sig mkt sällan eller på natten. Det kan ju vara en vår-försommareffekt dvs stark sol med för litet vatten i marken som tog toppskottet. Inte har väl toppskottssjukan som drabbar asken spritt sig till andra träd? Blekheten och slokandet på bladen är litet
mortimer: För egen del så kör jag både Multiklipp klippare och äldre uppsamlare. Brukar bli var 3:e gång med uppsamlare och 2ggr med multiklipp. Emellanåt hinner man inte med eller t.ex när man är på semester och då är det bra med klippare som har uppsamlare. Läser man inläggen häruppe så finns det ingen anledning att välja dyrare långtidsverkande gödning, man kan t.ex ta Weibulls
Sommartorparn: Det är svårt att se kronans uppbyggnad på den första bilden. Menar du att trädet tidigare har beskurits ungefär i kronans halva höjd? Och din idé var att i ett svep ta ner trädet till den höjden igen? Glöm det! Den tidigare beskärningen gjordes när trädet var betydligt yngre och hade förmåga att bilda nya grenar vid beskärningsstället. Inte heller kan du göra något åt att
LilleNo: Enligt min erfarenhet fungerar Stroller + Kombi delvis på klöver, det bränner effektivt bort all klöver "ovan jord" och begränsar därmed växtkraften avsevärt för det (fåtal) klöverrotsystem som överlever Stroller-behandlingen. Men någon vecka efter behandlingen och när gräsmattans tillväxt är på topp så dyker de kvarvarande klöverna fram och är då lätta att reva bort för
LilleNo: Tack för tipsen! En del hade jag ett hum om, andra inte alls, det där med ytlig plantering av pionerna t e x. Jag var övertygad om att de som satte dem hade slarvat/inte orkat gräva ur en tillräckligt djup rabatt. I övrigt så har jag grävt ur ganska djupa & breda "grytor" för alla träd jag planterat, planteringshålen är alltså bredare under marknivån. Jag har fått slita hårt på
FredrikoKarl: Jo det är ju direkt norrsida. Får kolla upp zonerna lite då. Tack! :)
Hene: [citat] Jag är vida känd för att vara en trevlig prutare med mycket humor, så det är nog inget problem. :)
Sommartorparn: Låter bra!:) Klipp dom inte nu när ni planterar utan ge plantorna denna sommar för att utveckla ordentligt med rötter. Sedan klipper ni tidigt nästa vår ca 10-20 cm från marken, så ska den nog skjuta fart. Sedan är det en avvägning hur mycket ni släpper upp den vart år. Ju mindre desto tätare blir häcken, men desto fler år tar det innan den nått önskad höjd.
pwrdesign: Tack för innehållsrikt svar! Jag får göra ett försök iaf! Mkt vatten och täckas på vintern alltså? I värsta fall får jag väl plantera två till blodlönn istället... Mvh Patrik
byggankan: Skulle tro att det inte är mer än någon dm till berg där blåbären är.
Farzan: Jag tror att Henes siffror stämmer var man än bor. 10 cm är visserligen tillräckligt för gräs att växa i men med ren sand direkt under ett så tunt jordlager blir det helt enkelt för väldränerat och man får problem med torktåligheten.
mortimer: Försök klipppa gräset till en höjd på ca 40mm, inte för kort med andra ord nu när det ska etablera sig. Ingen gödning första året.
pwrdesign: Jag är supernöjd! Har klippt två ggr med den nu, bara laddat den 1 gång (när jag fick den) Så två klippningar (ca 15 min klippning per gång) klarar den utan problem! Klipptråden går av ganska lätt, men det är nog inte unikt för flymon. Dock är utmatningen för tråden väldigt bra, så det går grymt snabbt att mata ut mer tråd. Alltså: Inte hittat något negativt alls! Nu letar