7 197 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Vågar vi ha ekarna kvar?
Vi planerar ett framtida fritidshusbygge utanför Norrtälje och håller på att ordna till tomten. Vi är så lyckligt lottade så vi har hela sex ekar på tomten, fyra stora och två mindre. Vi skulle verkligen vilja behålla dessa men en granne avråder oss eftersom han menar att de kraftiga rötterna kan förstöra grunden i framtiden. Hur nära huset vågar man ha träden? De står rätt bra placerade i tomtens ytterkanter, så grenarna kommer inte gå ut över huset, den närmaste kommer stå kanske 5 meter mellan yttersta gren och huset.
Längst ner på ekarna finns en del kraftiga men döda grenar. Vågar man ha kvar dessa grenar (de gör rätt mycket för helhetsintrycket även om de är döda) eller är risken att de trillar ner i en storm framöver?
Längst ner på ekarna finns en del kraftiga men döda grenar. Vågar man ha kvar dessa grenar (de gör rätt mycket för helhetsintrycket även om de är döda) eller är risken att de trillar ner i en storm framöver?
Jag tror det är en gammal regel som säger att rötterna och grenarna går lika långt ut från trädet.
Döda grenar ramlar såklart ned nån gång men gör det nåt? Du sover knappast i hängmattan under trädet när grenen kommer.
Döda grenar ramlar såklart ned nån gång men gör det nåt? Du sover knappast i hängmattan under trädet när grenen kommer.
Låt ekarna vara kvar. Vi har två mkt stora o gamla ekar mycket nära huset. Det går alldeles utmärkt bra. det viktigaste ni måste göra är att sätta staket runt ekarna så pass långt ut att kronan är innanför staketet. Staketet behövs för att förhindra tunga maskiner att åka för nära trädet. Kör man för nära så komprimeras marken och trädets rötter får inget syre och trädet kommer så småningom (inom några år) att dö.
Ekar har pålrötter, som inte alls ställer till med lika stora problem för omgivningen som så många andra trädslag med mera ytliga rotsystem.
Däremot kräver ekar gott om plats runt sina kronor för att ha någon framtid. De är mycket känsliga för konkurrens både från varandra och från andra träd. En fullvuxen eks droppkant hamnar tio, femton meter utanför stammen.
Däremot kräver ekar gott om plats runt sina kronor för att ha någon framtid. De är mycket känsliga för konkurrens både från varandra och från andra träd. En fullvuxen eks droppkant hamnar tio, femton meter utanför stammen.
Rötterna kan bli problem då de t.ex gärna går in i dräneringsrör etc för att få vatten, men du kan grovt räkna med att de sträcker sig lika långt ut som kronan. Lite beror ju också på om de idag är "fullvuxna" / färdigvuxna. Sedan beror det på hur länge du tänker bo kvar och hur nervöst lagd du är ;- )
Träd är trevligt att ha på tomten - men sex ekar kanske är i överkant de blir ju enormt stora. Du kanske vill se en skymt av himlen också när du är på tomten?? Det beror ju iförstås på hur stor tomten är, men varför inte ta ner ett par stycken och spara de andra?
Vi har ett gäng gigantiska ekar på vår tomt och jag tycker mycket om dem. De står rätt nära huset (hänger över både hus och garage) men har arborist som kontinuerligt ser om dem. Det man ska ha i åtanke tycker jag är. De fäller enorma mängder löv som bör tas upp, de fäller enorma mängder "frö påsar" som kan vara lite jobbiga att ta upp. De släpper någon sorts kåda eller liknande som e sjukt jobbigt att ta bort från bilar, altaner etc. De släpper ekolon i mängder (alla min bilar jag har haft har haft små små bucklor i taken tex).
MEN de e ju fantastiskt vackra så om man orkar städa efter dem eller har dem på sådan plats att det inte behövs städas (tex gräs under och inte uteplats) så tycker jag man ska försöka ha kvar dem.
MEN de e ju fantastiskt vackra så om man orkar städa efter dem eller har dem på sådan plats att det inte behövs städas (tex gräs under och inte uteplats) så tycker jag man ska försöka ha kvar dem.
Liknande trådar
-
Vågar jag borra för takkrok här?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vågar dra ur den här skruven i dörrlåset?
Fönster & Dörrar -
Hur hårt vågar jag ta i när jag ska stänga huvudkranen?
Badrum -
Hur mycket vågar jag beskära liguister-häck?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur kallt vågar man ha det i uterummet?
Värme allmänt