Någon som har tips på hur vi blir av med sorkarna som byggt bo under våra krusbärsbuskar?
Buskarna är gröna och fina med mycket bär, men dessa bär täcks av svarta fläckar och ruttnar innan vi hinner plocka dem :(

Nu har vi upptäckt att det bor stora sorkar i hål under buskarna, osäker på om dessa bidrar till att bären ruttnar.

Alla förslag mottages med förhoppning.

Du har drabbats av mjöldagg. Detta är mycket vanligt hos krusbär. Årets skörd är inte mycket att göra åt men nästa år finns det en del årgärder att ta till. Googla på krusbär och mjöldagg så finns en hel del info. Tips på att bekämpa sorkar överlämnar jag åt någon annan men de har nog inget med angreppen på buskarna att göra.

Tackar för det! Hittade en hel del när jag sökte på mjöldagg, bl,a detta på odlablommor.com

Huskuren:
Blanda 1 tsk bakpulver eller bikarbonat, 1 tsk rapsolja eller såpa med 1 liter vatten. Starkare blandning än så kan skada växterna. Spruta angipna växter med blandningen, även under bladen, men undvik att behandla i solsken. Behandlingen upprepas sedan varje till varannan vecka.

Det enda säkra är att välja sorter som har bättre motståndskraft mot mjöldaggen.

Jag tänker inte ge upp så lätt! Jag vill ha goda krusbär och inga genmanipulerade vatten bollar.
Ganska trött på "Svenska" jordgubbar som klarar långa transporter och ohyra men smakar surt som citron :(

Här skall bekämpas med gamla hederliga metoder, om det nu går.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.