5 242 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Marktäckväv sen jord ovanpå för gräsmatta
Håller på att röja upp ett område utanför min tomt där jag fått tillstånd att rensa upp och så gräsmatta. Det är däremot väldigt mycket ogräs och dyl där så jag tänkte rulla ut marktäckväv ( http://www.jula.se/marktackvav-719011 ) och sedan på med jord sen gräsfrö på det. Kommer det att fungera? Och isf hur mycket jord måste jag ha ovanpå marktäckväven som minimum för att det ska bli bra?
Hej Grillen,
Är det riktigt tråkigt flerårigt rotogräs, allt från knölklocka till kirskål och revsmörblomma, så kommer inte den duken hålla. Ogräset går rakt igenom tyvärr. Tror inte ens denna klarar av att döda gräs. Så det gäller att lägga på något ovanför som stoppar ljus och hindrar ogräset från att ta sig igenom. Då är det antingen mycket jord som gäller eller skaffa en rejälare markduk.
Två alternativ som jag ser det:
Lägg på ett tjockt lager av blöta tidningar (typ 2-3cm). Lägg 10-15cm jord på detta så gräs. Fungerar kalas.
Gräv bort det ogräset som finns, men är det flerårigt tråkogräs så kan detta vara lättare sagt än gjort.
Mvh
Stefan
Är det riktigt tråkigt flerårigt rotogräs, allt från knölklocka till kirskål och revsmörblomma, så kommer inte den duken hålla. Ogräset går rakt igenom tyvärr. Tror inte ens denna klarar av att döda gräs. Så det gäller att lägga på något ovanför som stoppar ljus och hindrar ogräset från att ta sig igenom. Då är det antingen mycket jord som gäller eller skaffa en rejälare markduk.
Två alternativ som jag ser det:
Lägg på ett tjockt lager av blöta tidningar (typ 2-3cm). Lägg 10-15cm jord på detta så gräs. Fungerar kalas.
Gräv bort det ogräset som finns, men är det flerårigt tråkogräs så kan detta vara lättare sagt än gjort.
Mvh
Stefan
Klicka här för att svara