Häckar, Buskar & Träd
mexitegel: Nja, här var det en gul matta i våras - precis som vanligt. Men jag hoppas på kraftig decimering efter intensiv bekämpning under sommarsäsongen i år.
mekar-anders: Jag skulle låta skiten stå, mina föräldrar hade en björk vars topp gick av under stormen Gudrun, den fick stå och den är finare än innan idag. De verkar vara ett rätt tåligt träd.
Wattenmannen: har toro spridare på min tomt funkar utmärkt daniel
MrKylen: Nej du har rätt. Det måste inte va sol överallt. Det har bara "råkat" bli så att vi byggt uterum å uteplats på den del av trägårn där lönnen skuggar på eftermiddagen. Å andra sidan var ju lönnen där först så vi kunde ha räknat ut att den skulle ge skugga när den blev större. Tror vi låter den vara, kanske bara lite inkapning av några grenar för att ge fri sikt för
Skumpen: Det är aldrig bra om det blir stående vatten på en gräsmatta det blir syrebrist och den dör om det står för länge, om du har kört på leran när den har varit fuktig så har den packat sej och det tar lång tid innan den släpper igenom vattnet, har du inte har dränring i gräsmattan så skulle jag nog lägga dit dräneringsslang och fylla upp med singel tills matjorden. med ett
tharnstrom77: I vår trädgård är planen att lägga platta stenar längs med häcken och detta för att det blir enkelt att klippa räset, man kör en hjulparet på stenen och vips så behövs ingen grästrimmer.
JohanKBA: Hej, Vi har en ca 60m lång spireahäck längs tomtgränsen, den är ca 5år gammal och har vuxit väldigt bra bortsett från en sträcka på 15m där det är väldigt blött. Tanken är att vi skall byta ut den lerjord som är där nu och istället fylla på med riktig jord, när vi ändå gräver tänkte jag passa på att lägga ner ett dräneringsrör. Jag har läst mig till att det skall vara
Johan Gunverth: Om det är en häck du vill ha och det är bondsyren kan du gräva upp rotskott och föryngra (plantera om). Då är du försäkrad om att få exakt samma sort och färg (klon). Förädlad syren skjuter inga rotskott. Köper man brukar det funka bra, men jag har en bekant vars vita syrener blev lila efter några år. Vita MÅSTE man i princip ta från sticklingar eller rotskott.
miksil: [citat] Det är ju just därför man använder PK-gödsel (och inte NPK). :-) "På hösten stärker specialgödseln växterna så att de får ökad härdighet inför vintern. Gödseln främjar avmogning och invintring hos gräsmattan, perenner, buskar och träd. Dessutom gynnas rottillväxt och bildningen av nästa säsongs blomknoppar. Skörden av både köksväxter och frukt blir
Kalle LKPG: Vad anser ni om Ryobi RBL30BPT? Jula hade den för 2500kr såg jag. MVH Kalle
Alko: Du har ett eget forum som bara handlar om robotgräsklippare, kan du inte förgylla det med spännande inlägg som ovanstående istället, det uppskattas säkerligen! ;) /A
Dalbotant: Det är alltid bra att lägga snitten lite snett så att vatten rinner av lättare och det inte bildas röta. Men, är det smala grenar så blir det ju inga vattenmängder ändå.
magnusj: Ja, det blev köp av både luftaren (Jula) och uppsamlaren (Husqvarna). Båda funkar helt ok. Gör man skarpa svängar med luftaren kan den riva upp lite väl mycket, så man får planera körningen lite.
yonna: Förutsättningen för körsbäret är ganska dålig. Det är mycket möjligt att trädet har ympats och då blir det en vildform som tänt till nere vid roten. Det bästa råd jag kan ge dig är att ta bort trädet, köp ett nytt och plantera. Kolla till våren vilken sort grannarna har - om du inte har fått med något namn vid husköpet. Det blir nog snyggast och enhetligast om du finner samma
Sommartorparn: Jag har själv använt Eco-plugg och tycker den är bra för sitt syfte. Men jag tycker att det är skamligt att den hemsida för "miljöprodukter" som läbkades till ovan säljer dessa pluggar utan att nämna om vad de innehåller, nämligen glyfosat som är detsamma gift som finns i Roundup. Frågan är om det ens är lagligt att sälja en produkt utan att tala om vad den innehåller.
AndersS: [citat] Är det klassat som skogsfastighet utanför TS tomt så avgör markägaren vad som ska tas ned och hur det ska gallras, påverkas inte av strandskyddet. Vill man spara skog för naturändamål så kan länstyrelsen fatta beslut om det och då ersätts markägaren för uteblivna intäkter för skogsbruket för det område som avsätts. Men allt detta har ska grannen ha koll på om det är
WHY: här är en bra länk för dom som vill sätta tänderna i naturen:phttp://www.skogsskafferiet.se
WHY: Då årets grönsaksodling gick åt h-vete:mad: då det var kallt o rengnigt. undrar jag om det är någon som provat på varmbänksodling.Kan det vara lösningen om man nu inte bygger sig ett växthus:)
mekar-anders: Jag kör också mycket med lina. Har 50meters rulle med tråd från Husqvarna tror jag. Men det ryker småsly och tistlar och allt med den:) Men ofta kör jag med gräsklinga också i diken och dylikt, rena E4:an när man röjer dikena hemma
Sommartorparn: På vårvintern lämpligtvis. Sedan kan du någon gång under sommaren putsa till den lite. Ps. Sedan ska man släppa upp den 15-20 cm varje år . Dvs klipphöjden påföljande år ska ligga ca 15-20 cm ovanför där man klippte året innan.
thomasx: Anders Green som är verksam i Göteborg har gjort en del jobb här runtikring där jag bor och även gett mig en del priser bl.a. fällning av stooora träd. Jag har fått ett gott intryck av honom och hans team och även de priser jag fått har varit klart bäst i jämförelse med andra, som mest förefallit som rena ockret. Så prova att ringa Anders Green och se vad han säger. Han ordnar
Sommartorparn: Det är klart du ska plantera det! Och vattna som tusan. Avstå från att klippa ner eftersom du då får en stympad krona. Beskär nästa vår med syfte att bygga upp en stark krona som kan bära många plommon (ta bort grenar som växer fel eller i kors och sådana som har skarpa grenvinklar). Om träet släpper sina blad och går i höstvila nu är inte hela världen. Det är snart höst i
Sommartorparn: Jag blev inte klok på din beskrivning av hur du hade planterat trädet. En tumregel är att jordytan ska vara på samma nivå som trädet hade i sin kruka. Dessutom är det en god idé att plantera så att trädet står som på en liten kulle. Jorden i gropen kommer nämligen att sjunka ihop och innan du vet ordet av så växer ditt träd i en grop, vilket inte är så bra. På denna sida hittar
tharnstrom77: Själv har jag en liten flismaskin som jag matar in grenarna från häckklipningen. Resultatet av denna klippning lägger jag som täckare. Grannen har ingen flismaskin så de små grenarna kör han över med gräsklipparen några vändor och det som blir över sprider han ut. Verkar fungera ganska bra.
Sommartorparn: Prakthäggmispel är vackrade i blomning, bladverk och växtsätt. Sedan finns också bärhäggmispel, som liknar vanlig häggmispel i växtsätt och blomning men är förädlad för godare bär. Bären liknar stora blåbär. Jag har själv en häck av bärhäggmispel och med facit i hand skulle jag hellre satt häck av prakthäggmispel och haft några bärbuskar som solitärer. Bären är
2:a: villan: Tack! Hittade en tråd om detta via sökfunktionen. Mitten av augusti är perfekt!
durdens: [citat] Du får självklart göra och ringa vem du vill, jag berättar bara från mina egna erfarenheter som trädsgårdsanläggare. Alla sätt som fungerar är ju bra :)