9 106 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Tuja smaragd problem
Hej jag köpte ca 20 st tuja smaragd plantor och planterade i ny fin matjord och har vattnat flitigt men allihop har gulnat en del på undersidan så tänkte höra om det är normalt i början att dom gulnar på undersidan?
jag hoppas ju att det inte blir värre för dom ser fina ut annars.
Hur mkt vatten ska tuja ha igentligen?
jag hoppas ju att det inte blir värre för dom ser fina ut annars.
Hur mkt vatten ska tuja ha igentligen?
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Vad är det för jord i övrigt?
I tung lerjord kan planteringsgropen/-diket bli som ett "badkar" oavsett hur bra jord man fyllt det med iom att vattnet har svårt att rinna undan.
Jag vill förövrigt minnas att man faktiskt har ett års "garanti" på perenna växter.
I tung lerjord kan planteringsgropen/-diket bli som ett "badkar" oavsett hur bra jord man fyllt det med iom att vattnet har svårt att rinna undan.
Jag vill förövrigt minnas att man faktiskt har ett års "garanti" på perenna växter.
Nej dom bör inte bli gula och troligen har du som TechMark menar dålig avrinning. Har nyligen planterat 200 smaragdtujor med hjälp av en trädgårdsfirma. De menade att tujorna skall ha hyfsad dränering och att det är bättre med kontinuerlig bevattning och inte så mycket åt gången. Tex genom en bevattningsslang som grävs ner och där matningen av vatten sker med automatik.
Dom står i en liten vall så avrinningen var jag orolig för att skulle bli för stor.
Dom är bara gula på undersidan lite men i övrigt fina. Pratade med en kille som kan plantering och han påstod att det är höst delar av tujan som normalt ska trilla av. Kan det stämma för är inte hela bara lite på undersidan på allihop.
Dom är bara gula på undersidan lite men i övrigt fina. Pratade med en kille som kan plantering och han påstod att det är höst delar av tujan som normalt ska trilla av. Kan det stämma för är inte hela bara lite på undersidan på allihop.
Otroligt vanligt att de blir lite bruna från nu och över vintern. Anledningen till att inte vattna lite varje dag är att rötterna ska söka sig nedåt...Toddep skrev:Dom står i en liten vall så avrinningen var jag orolig för att skulle bli för stor.
Första åren om det varit riktigt varmt vattnade vi 2 gånger per vecka.
Vi satt 60 förra hösten, de såg lite trötta ut redan då med de på affären sa bara vattna mycket, sedan i våras var samtliga helt uttorkade så vi klagade. Vi skulle få nya och de skulle höra av sig när vi skulle åka 6 mil och hämta de nya, de hörde aldrig av sig så på fredagen ringde jag och kollade om de inte skulle komma. -Jo de kom i onsdags.
Efter jag skulle åka bort under helgen kunde jag inte hämta de nya, men på söndag kan jag åka och hämta dem. Men du måste ni vattna dem. -Ja det fixar vi. När jag hämtade dem på söndagen, så de lite trötta ut. Åker hem igen med de nya häckarna. När jag kommer hem märker jag att dess häckar inte har fått vatten på länge. Ringer och klagar igen, att de gjort fel, genom att inte ha vattnat dessa under hela tiden. Denna gång ville jag ha pengar tillbaka och jag fick det, köpte nya häckar på ett annat ställe istället. De verkar trivas bättre.
Jag har vattnat hela sommaren med rikligt med vatten.
Lycka till!!
Efter jag skulle åka bort under helgen kunde jag inte hämta de nya, men på söndag kan jag åka och hämta dem. Men du måste ni vattna dem. -Ja det fixar vi. När jag hämtade dem på söndagen, så de lite trötta ut. Åker hem igen med de nya häckarna. När jag kommer hem märker jag att dess häckar inte har fått vatten på länge. Ringer och klagar igen, att de gjort fel, genom att inte ha vattnat dessa under hela tiden. Denna gång ville jag ha pengar tillbaka och jag fick det, köpte nya häckar på ett annat ställe istället. De verkar trivas bättre.
Jag har vattnat hela sommaren med rikligt med vatten.
Lycka till!!
I vår lätt översvämmade trädgård finns några thujor som vi planterat. En har stendött, resten har vägrat växa under ett års tid. Vattentillgången är det som sagt ingen brist på... tvärtom, om man säger så. Kan någon förklara vad som egentligen gäller för dessa små monster??
Klicka här för att svara