savio skrev:
Ni är säkra på att det är ojämn gödsling som lett till att den ser så ojämn ut?

Jag tyckte det såg så jämnt och fint ut när jag var klar :p
Det tror jag absolut att det är. Vi har gödslat med en spridarvagn och man kan se exakt var vi har missat. En lång smal ljusgrön remsa där jag inte riktigt gått kant i kant. Och på en del av gräsmattan som vi inte riktigt bryr oss om gick jag lite på måfå med det sista gödslet och där har det blivit exakta mönster efter hur jag har gått.

Alko skrev:
Jo, exakt en sådan man håller i och vevar för hand ska du köpa. De finns att köpa på Bauhaus t.ex. Brukar heta handy nånting. Fungerar löjligt bra.

Köpte en sån efter att ha kollat på olleberg.nu, och kastade direkt ut min usla spridarvagn.
Denna var dock ej av centrifugtyp, troligen fungerar de bättre då de sprider på samma sätt som handspridarna med vev.

/A

Japp fungerar det för en så kör på, men det kommer ju aldrig bli lika bra som med vagn och flaggor. Men eftersom det handlar om en vanlig gräsmatta så spelar det väll ingen större roll

Uppdatering
Några månader har gått och tyvärr har mattan blivit gulare än sist.
Jag är osäker på vad det beror på, en teori som jag har är att jorden är oerhört lerig under eller att mattan har klippts för mycket.

Jag fick tipset att lägga på gödsel som gör att den klarar vintern bättre.
Vad tror ni om det?
Jag läste på www.olleberg.nu att man kan lägga på 2-3kr Weibulls Super Gramino per 100kvm på hösten när marktemperaturen ligger stadigt under 7 grader.

Sedan kanske dra igång en ordentlig gödsling till våren med ngt ämne som gör den riktigt grön.
Har även fått tag i en spridarvagn som jag kan använda nästa gång för att försöka få det jämnare.

Jag instämmer i kören som säger att det är viktigt med en vagn för att sprida det jämnt. Jag har tidigare år använt stroller kombi och i år stroller mossa. Med båda ser jag tydligt var jag missat.

Vad kan du ställa för klipphöjder på en sådan klippare? De råd jag fått är att aldrig klippa mer än en tredjedel av strået åt gången (lycka till med det en regnig sommar som denna) men även att klipphöjden ska vara 4-5 cm (5-6 enligt några av de trädgårdsmästare jag pratat med).
Jag kör med åkklippare och har en klipphöjd strax över 5 cm. I början tyckte jag att det kändes långt, men efter en stund blir varje strå så mycket fylligare att det ser riktigt bra ut. Gräsmattan har aldrig varit tåligare.

Jag vet inte hur det är med gräs man rullar ut, men själv är jag ganska sparsam med gödning när något är nysått. Själv skulle jag nog inte ta på något över vintern. Däremot en uppsamling av allt gammalt klippt gräs är nog inte fel. (Man ser skillnad till våren om man använt uppsamlare vid sista klippningen eller inte)

Är det fortfarande gult är inte det så bra:) kan bero på övergödsling av precis den anledningen du själv nämnde. Att du har näringsrik jord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.