3 911 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Hur rädda träd med ampull?
Medlem
· Stockholms Län
· 40 inlägg
Hej!
Behöver råd. Vi har en samfällighet där vi har träd som avskärmning mot en soptipp, björk o gran. Någon som inte tycker om björk har borrat in nån sorts plastampuller i träden. Går dessa att rädda t.ex genom att man borrar ur och rensar eller?
Hls
R
Behöver råd. Vi har en samfällighet där vi har träd som avskärmning mot en soptipp, björk o gran. Någon som inte tycker om björk har borrat in nån sorts plastampuller i träden. Går dessa att rädda t.ex genom att man borrar ur och rensar eller?
Hls
R
Borde gå om inte det ampullerna innehåller gått för långt in. Det viktigaste är att det finns obruten bana av näver från rot till topp på tillräcklig bredd, träden har ju sina "blodådror" precis i tillväxtskiktet mellan trä och bark/näver.
Håll skadan så liten som möjligt alltså, så är chansen störst.
Håll skadan så liten som möjligt alltså, så är chansen störst.
Medlem
· Stockholms Län
· 40 inlägg
Tack Anna!
Ska genast krafsa ur ampullerna . Undrar om det skulle hjälpa om man försiktigt spolar med vatten i hålet efter ampullen för att på så sätt skölja bort det giftiga ämnet?
R
Ska genast krafsa ur ampullerna . Undrar om det skulle hjälpa om man försiktigt spolar med vatten i hålet efter ampullen för att på så sätt skölja bort det giftiga ämnet?
R
Ni har tur att det är höst och träden på väg i viloläge. Hade det varit på våren hade giftet redan varit spritt i hela trädet.
Jag säger som de andra, bort med pluggarna så fort som möjligt!
Men hur ska ni förhindra att gärningsmannen gör om försöket?
Jag säger som de andra, bort med pluggarna så fort som möjligt!
Men hur ska ni förhindra att gärningsmannen gör om försöket?
Redigerat:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Kan det varit ecoplugg dom använt http://www.ecoplug.se/?page_id=133
Fotodokumentera innan du skär bort pluggarna och polisanmäl! Detta att folk tar sig friheteter med träd som de inte äger är ett oskick som blir allt vanligare!
Det har varit en del domar de senaste åren där det dömts rejäla skadestånd. Kostnaden för att återplantera träd av samma storlek. Inte mer än rätt ! Svårigheten är att binda någon till brottet.
Det har varit en del domar de senaste åren där det dömts rejäla skadestånd. Kostnaden för att återplantera träd av samma storlek. Inte mer än rätt ! Svårigheten är att binda någon till brottet.
Kan det vara en bra idé att ta en liten hålsåg och såga bort lite runt hålet, för att verkligen få bort alla ev rester av glysfosfat från det hål som illgärningsmannen borrade?
Alltså jag vet inte, jag bara spånar på lite...
Alltså jag vet inte, jag bara spånar på lite...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden