6 862 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
vattensjuk ny gräsmatta - lite orolig...
hej.
har precis anlagt ny gräsmatta med underlag av lera och lerjord, därefter ca 10-15 cm harpad matjord. Då det regnat så infernaliskt har den harpade matjorden på sina ställen blivit en riktig lervälling. man sjunker ner 10cm. frågan är om det repar sig med tiden - (att man kan behöva fylla på till våren om nivån sjunkit är en sak) om gräset binder ihop det så det finns chans att det kan bli bra?
har packat med vält på vissa ställen och med "fotkraft" på vissa, det gick bra att gå på det när det var torrt men nu är det annat..
finns det hopp att det tar sig ändå även om man uppenbarligen packat för dåligt.
//Lermattan
har precis anlagt ny gräsmatta med underlag av lera och lerjord, därefter ca 10-15 cm harpad matjord. Då det regnat så infernaliskt har den harpade matjorden på sina ställen blivit en riktig lervälling. man sjunker ner 10cm. frågan är om det repar sig med tiden - (att man kan behöva fylla på till våren om nivån sjunkit är en sak) om gräset binder ihop det så det finns chans att det kan bli bra?
har packat med vält på vissa ställen och med "fotkraft" på vissa, det gick bra att gå på det när det var torrt men nu är det annat..
finns det hopp att det tar sig ändå även om man uppenbarligen packat för dåligt.
//Lermattan
På vår gräsmatta så var det vatten stående i ett hörn nästan hela första sommaren. Andra sommaren blev det en vattenpöl där ibland och i år har vi inte sett något vatten (även om det är lite sumpigt efter regn).
Det är aldrig bra om det blir stående vatten på en gräsmatta det blir syrebrist och den dör om det står för länge, om du har kört på leran när den har varit fuktig så har den packat sej och det tar lång tid innan den släpper igenom vattnet, har du inte har dränring i gräsmattan så skulle jag nog lägga dit dräneringsslang och fylla upp med singel tills matjorden. med ett avstånd på cc. 10m och koppla in det i dagvattensbrunnen. Annars får du hoppas på att det blir en rejäl vinter så att tjälen går ner djup och luckrar upp leran. Det är aldrigt roligt att föstöra en nylagd gräsmatta men det är bättre nu än senare,dessutom vinner husgrunden på det om du har bra dränering.
Klicka här för att svara