Hej som rubriken lyder har jag tänkt beskära dessa träden.
Jag och grannen ska hyra en sky-lift.
Nu till mina fråga. Kan man göra en häfstig beskärningen på dessa träden framförallt björken såhär års? Vissa sager att dom kommer blöda ihjäl sig, andra sager att dom suger upp så mycket vatten så det är ingen fara. Ena Björken är ca 25m hög. tänkt kapa den till 15 meters höjd ungefär.
// mvh
Jag och grannen ska hyra en sky-lift.
Nu till mina fråga. Kan man göra en häfstig beskärningen på dessa träden framförallt björken såhär års? Vissa sager att dom kommer blöda ihjäl sig, andra sager att dom suger upp så mycket vatten så det är ingen fara. Ena Björken är ca 25m hög. tänkt kapa den till 15 meters höjd ungefär.
// mvh
Ja, jag håller också med: det är ett otyg att beskära björk. Ta bort den!
När det gäller eken är det lite samma sak: heller ingen trädsort som man bör beskära. Eken vill växa fritt och blir gammal. Kan man inte ge den framtida plats och utrymme är det bättre att ersätta den med ett lämpligare träd.
När det gäller eken är det lite samma sak: heller ingen trädsort som man bör beskära. Eken vill växa fritt och blir gammal. Kan man inte ge den framtida plats och utrymme är det bättre att ersätta den med ett lämpligare träd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 130 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 130 inlägg
Inget träd mår bra av väldigt kraftiga beskärningar utan det är stor risk för att det går röta i snittytan om den är så stor som den blir om man kapar huvudstammen långt från toppen, särskilt om snittytan är vågrät. Ek kan man glesa ur och det är bättre att göra det på sensommaren (JAS-månaderna).
Kapade träd, oavsett sort, brukar se hemska ut. Om man ska beskära träd ska man glesa ur dem och ha läst på hur man ska göra.
Kapade träd, oavsett sort, brukar se hemska ut. Om man ska beskära träd ska man glesa ur dem och ha läst på hur man ska göra.
Ekar kan man beskära (ansa) med gott resultat om man bara gör det med lite finess.
De flesta experter och min egen erfarenhet säger dock senvintern eller våren.
De savar inte som en björk, och det är lättare att se vad man gör. Sen får trädet längre tid på sig att läka vilket förhindrar svamp och sjukdomar.
Man nu var det björk det gällde... Blir aldrig vackra efter en sådan kapning som TS beskriver. röstar också på nedtagning.
Här är lite bilder från i måndags då vi hade en arborist som plockade en stor, felplacerad björk åt oss.
De flesta experter och min egen erfarenhet säger dock senvintern eller våren.
De savar inte som en björk, och det är lättare att se vad man gör. Sen får trädet längre tid på sig att läka vilket förhindrar svamp och sjukdomar.
Man nu var det björk det gällde... Blir aldrig vackra efter en sådan kapning som TS beskriver. röstar också på nedtagning.
Här är lite bilder från i måndags då vi hade en arborist som plockade en stor, felplacerad björk åt oss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga träd skall beskäras nu för nu strömmar energin med full fart i träden. När man beskär träd skall man ha ett syfte med det dvs man vill åstadkomma något. Det är inte nödvändigt att beskära.
Kapar du björken får du ett stympat träd som aldrig någonsin blir en vacker björk igen utan en ren styggelse som man vänder sig bort ifrån för att slippa se, den återfår aldrig sin vackra form igen.
Enstaka grenar kan man ta bort men inte nu på våren.
Kapar du björken får du ett stympat träd som aldrig någonsin blir en vacker björk igen utan en ren styggelse som man vänder sig bort ifrån för att slippa se, den återfår aldrig sin vackra form igen.
Enstaka grenar kan man ta bort men inte nu på våren.
Även om JAS är huvudregeln så varierar det lite på trädslag när det går bra att beskära.
Äpple - alldeles utmärkt just nu
Vinbär - ska man t o m vänta med tills senare på hösten när bladen fällts.
Men, Håller med de som säger att björk aldrig blir bra oavsett. Det blir liksom aldrig nån snygg fason på en beskuren björk i mitt tycke.
Äpple - alldeles utmärkt just nu
Vinbär - ska man t o m vänta med tills senare på hösten när bladen fällts.
Men, Håller med de som säger att björk aldrig blir bra oavsett. Det blir liksom aldrig nån snygg fason på en beskuren björk i mitt tycke.
Redigerat:
Klicka här för att svara