Fruktsallad
Jag skulle vilja köpa och plantera ner en doftschersmin i min trädgård nu i vår/sommar.
Var trivs den bäst och när är det lagom att plantera den? Helst skulle jag vilja få ner den i backen så jag får en chans att uppleva doften redan i sommar, men går det inte så får jag satsa på nästa sommar.
Någon som har bra tips att dela med sig? :)

BirgitS
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad
Det får inte vara nån frostnatt alltså? Inte en enda?

BirgitS
Det är bäst att du frågar plantskolan om hur bra avhärdade buskarna är men normalt ska ju buskar utan några löv klara minusgrader (i plantskolan brukar de ju stå utomhus utan särskilt skydd). Jordtemperaturen är väl mer som dygnsmedelvärdet under senaste veckan och är jorden för kall brukar den kännas väldigt tung, kletig och svårgrävd.

• Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Tänk på att ge den plats bara om du vill ha den rika blomningen. Hamnar den i ett läge där du måste hålla den i schack kontinuerligt med häcksaxen så blir det inte mycket blommor.

• Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Den kräver på sikt större plats än man inbillar sig :|

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Alla doftschersminer doftar inte heller så om du väljer att köpa en sådan, försäkra dig om att det är en doftande buske.

Dessutom är de riktiga lusbuskar, angrips förr eller senare av horder med svarta bladlöss.

Det finns massor av vackra buskar, doftschersmin är inte en av dem.

Jag hade en riktigt gammal, stor scersmin i min förra trädgård. Den var placerad längst bort i trädgården (jmfr Abies koreanas inlägg) där den var underbart njutbar under den korta blomningsperioden. Därefter bör den beskäras så att den inte blir stabbig och då var den inte så vacker förrän den fått de nya bladen. Har man jättestor trädgård kan den absolut ha ett värde. Gäller det en normal villaträdgård finns det bra mycket bättre alternativ.

Jag har den således inte i min nya trädgård.

Se till att få tag i E-planta med namn "Finn". Framodlad särskilt för stark doft. Till skillnad från ovanstående tycker jag att doftschersmin är en buske man inte kan vara utan. Underbar när den doftar och en helt vanlig grön buske resten av sommaren (precis som andra buskar som bara blommar en gång!). Man kan med fördel ha den i ett blandat buskage..

Sedan är det inte fel att även ha ett par smultronschersminer. Annan doft, annan blommningsperiod.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.